Otevřený dopis ministru financí České republiky Bohuslavu Sobotkovi

  • 22
Vážený pane ministře,protože podle posledních zpráv v médiích víme, že hledáte možné finanční úspory ve státním rozpočtu, rádi bychom Vám pomohli ve Vaší snaze.Několik miliard Kč, jež můžete snadno ušetřit, jsou v resortu ministerstva dopravy. Jedná se o projekt realizace severozápadního segmentu dálničního obchvatu Prahy.

Jeho tzv. jižní (J) varianta prosazovaná především pražskými politiky je mnohem dražší než varianta Ss. Přičemž tato jižní varianta J je pro tisíce občanů Prahy 8 a 6 nepřijatelná vzhledem ke škodlivosti pro životní prostředí a pro všechny občany naší republiky pro její zbytečnou finanční náročnost. Pražanům nepřinese žádné výhody, naopak se zvýšeným počtem kamionů v blízkosti jejich domovů pouze trápení. Na rozdíl od jižní lze na druhou severní ekologičtější variantu Ss získat finanční podporu z fondů EU.

V současné době připravovaná technicky velmi komplikovaná tunelová jižní varianta J totiž nesplňuje požadavky bezpečnosti provozu a dále nerespektuje stanovisko EIA. V civilizovaných zemích je stanovisko EIA závazné.

Investor (ŘSD, MD) odmítá vypracovat studii proveditelnosti na obě varianty, která by měla posoudit jak investiční tak i provozní náklady, bezpečnostní rizika provozu v tunelech, možné záměny dálnice s přistávací drahou ruzyňského letiště apod.
Investor doposud nepředložil věcně podložený odhad investičních nákladů. V návrhu rozpočtu SFDI pro rok 2005 nejprve udával cenu 7,8 miliard, po upozornění na nesmyslnost údaje cenu opravil na 15,5 miliard Kč. Technicky podobný úsek jihozápadního segmentu pražského okruhu, ale o dva kilometry kratší, stojí  v současné době  cca 24 miliardy Kč.

Odhad investičních nákladů vzdálenější varianty Ss včetně samostatného mostního spojení Prahy 6 a Prahy 8 je cca 12,5 miliard Kč.

Do konceptu územního plánu středočeského regionu jsou zahrnuty  obě varianty tedy Ss i J. Praha prosazuje jižní variantu (J), protože chce těžkým dálničním mostem „vyřešit“  chybějící spojení Prahy 6 a Prahy 8, které tak nebude muset platit z městského rozpočtu.

Technicky velmi komplikovaná varianta J je umísťována do velmi stísněného prostoru severního okraje Prahy a prochází hustě zastavěnými územími a přírodními památkami. Je tedy nasnadě, že levnější a dopravně naprosto srovnatelná varianta Ss ušetří peníze, které hledáte. Nebude třeba hledat rezervy v oblastech sociálních a zdravotních, kde budou  další úspory bezesporu nepříznivě vnímány občany této země a zároveň nebudou obyvatelé dotčených lokalit poškozeni ekologicky nesmyslnou stavbou prosazovanou pražskými politiky.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video