Je potřeba hledat a zkoušet různé metody učení a pak vybrat ty nejefektivnější.

Je potřeba hledat a zkoušet různé metody učení a pak vybrat ty nejefektivnější. | foto: Profimedia.cz

Nová škola a horší známky? Zjistěte, jak to napravit

  • 1
Má vaše dítě po přechodu z páté třídy na gymnázium či ze základní školy na střední místo jedniček trojky? Je třeba ho naučit, jak se správně učit. Proč se prospěch zhoršil, se snažte zjistit nejen u dítěte, ale i ve škole u jednotlivých učitelů.

Samé jedničky. Nic jiného dvanáctiletá Jana Váchová až do páté třídy neznala. Protože ve škole vynikala, vyzkoušela přijímačky na prestižní přírodovědné gymnázium. Přijali ji a od začátku září chodí na vysněnou školu.

"Jaké ale bylo naše překvapení, když Jana přinesla minulý týden z prvních opakovacích prověrek dvojky a trojku," říká matka školačky. "Byla z toho dost špatná, přece jenom je zvyklá být nejlepší. Ale testy nebyly ohlášeny předem, takže se nemohla důkladně připravit," dodává žena.

Měli byste dát pozor, aby dítě nebylo ze zhoršených známek, které navíc budou asi přechodné, zbytečně vystresované. To se týká zejména dětí, jako je Jana, které jsou hodně orientované na dobrý výkon, ve všem chtějí být nejlepší a neumějí prohrávat. A je jedno, jestli právě nastoupily do první třídy nebo se připravují na maturitu.

Tip: S dítětem mluvte o všem, co se školou souvisí. Tedy nejen o učení a známkách, ale i o kamarádech, přístupu a jednání učitelů, náladě ve třídě. Netlačte na výsledky, ale hledejte a zkoušejte, jak na to, aby se dítě úspěšně učilo a také se ve škole dobře cítilo.

Proč mi to nejde?
Čerství středoškoláci se mnohdy zhorší kvůli tomu, že se na škole sejdou děti s různou kvalitou vědomostí. Každého učil jiný učitel s různými nároky. A výkon, za který váš potomek vždycky sklidil jedničku, nemusí v jiné konkurenci stačit ani na dvojku. Tady je často dobrým řešením kvalitní doučování na dobu, než se dítě srovná s ostatními.

Tip: Nenechte dítě dlouho trápit na chvostu třídy, kde navíc není vlastní vinou. Může to vést ke ztrátě studijní motivace a k problémům. Sežeňte včas dobré doučování.

. Kde hledat doučování

* www.e-matematika.cz - první matematická pohotovost, on-line i osobně

* www.doucovani.cz - zadáte požadavek na doučování

* www.fragment.cz  
* www.didaktis.cz  - publikace s opakováním, shrnutí látky aj.

Poraďte se s učitelem
"Některým dětem trvá déle, než si zvyknou v novém prostředí, než zapadnou mezi spolužáky a najdou si v nové třídě své místo. Pokud se ve škole zpočátku necítí úplně dobře, mívá to vliv i na schopnost se učit, takže se to může odrazit na prospěchu," upozorňuje ředitelka Pražské pedagogicko-psychologické poradny Helena Hudečková.

Chyba může být i na straně školy. Ne všichni učitelé jsou schopni hned od začátku přiměřeně nastavit laťku a začnou hodnotit příliš přísně. Nebo děti zahltí množstvím látky, aniž by je naučili, jak se v ní orientovat.

"Dítě by se mělo naučit dávat ve škole maximální pozor při výuce a psát přehledné a kvalitní poznámky, ze kterých se pak bude snadněji učit," radí psycholožka Hudečková. Každý učitel má totiž vlastní styl výuky, takže číst učebnici nemusí vždycky stačit.

Tip: Proberte s učitelem, jak by se dítě na jeho předmět mělo učit - jak si dělat zápis, jestli používat učebnici. Doma to pak s dětmi dělejte podle učitelova návodu.

Příště musím mít jedničku
Zvažte, jestli je zhoršení vašeho dítěte přiměřené. Nic se neděje, pokud bude dítě mít v prvním čtvrtletí a na pololetním vysvědčení zhruba o jeden stupeň horší známku než dřív. "I u jedničkářů se ale může objevit nějaká trojka. Z dílčích zkoušení a písemek i horší známka," sděluje učitelka češtiny Martina Weberová.

Dítě se musí naučit, jak na školu, vytvořit si svůj studijní styl, což pár týdnů nebo i měsíců trvá. Je potřeba hledat a zkoušet různé metody a pak vybrat ty nejefektivnější.

Tip: Úspěšnému učení pomůže, když si dítě bude barevně podtrhávat a používat zvýrazňovače. Dítě to nemusí stíhat ve škole. Ideální je hned odpoledne po výkladu si látku ze sešitu znovu přečíst a o grafiku doplnit. Později už pozapomene a učí se s větší námahou.

Každý den půl hodiny stačí
Stanovte pravidelný čas, kdy se bude dítě buď samo, s vámi, nebo s najatým učitelem připravovat, a výsledky kontrolujte. Jak často a jak dlouho to bude, záleží na stupni potíží a nutnosti přípravy.

Pokud má například problémy v matematice, protože zapomnělo všechnu látku z minulého roku, mohla by mu stačit hodina až dvě týdně. Už dříve probranou látku většinou jen zopakuje a jako vše se v paměti obnoví.

Když nejsou vašemu studentovi jasné nově probírané jevy, může nejdříve o dovysvětlení požádat učitele nebo spolužáka. Pomoci mu mohou i speciální knížky s opakováním, internetové do učování nebo najatý student. Před důležitou písemkou také bude stačit jednorázová "nalejvárna".

Tip: Osvědčenou metodou je i vysvětlování látky. Můžete si role obrátit a nechat dítě, aby vás naučilo, jaká i a y a proč se píšou ve větě "Maminky s malými dětmi byly na výletě ve Velimi, kde si všichni zahráli vybíjenou". 

. Připravujte se do školy pravidelně

Jak by se měl učit prvňák, primán a středoškolák

Stanovte pravidelný čas, KDY SE DÍTĚ BUDE UČIT, a ten neměňte. Kontrolujte školní výsledky a stav známek alespoň jednou měsíčně. Vyhnete se tak nepříjemným překvapením na třídních schůzkách nebo na vysvědčení.

První stupeň
* Děti v první třídě a na celém prvním stupni by měly doma pouze procvičovat látku důkladně vyloženou a probranou ve škole.

* Nenechte dítě v první třídě psát úkoly samotné.
A nikdy na ně nekřičte, ani když nechápou naprosté samozřejmosti.

* Od druhé, nejpozději třetí třídy byste měli děti začít vést k samostatnosti a zodpovědnosti za vlastní práci. Samozřejmě jim pomáhejte, když si nevědí rady.

* Úkoly nepište za děti. Nikdy.

* Na procvičování psaní i počítání kupte speciální pracovní sešit.

* Nejlépe prvňákům pomůžete, když budete denně kontrolovat, zda mají všechny pomůcky v pořádku, zda jim nechybějí pera, tužky ani pastelky.

Čas na učení: Denně by mělo být přípravě věnováno u 1. třídy maximálně 20 minut, u třeťáka 40 minut a v páté třídě už může dítě nad učením strávit i hodinu denně. U snadno unavitelných dětí rozdělte čas na více úseků.

Primán (šesťák)

* Důležité je ptát se. Děti musí umět zformulovat dotaz a nestydět se ho učiteli položit. I když tím dají najevo svou neznalost. Podporujte je v tom.

* Zpočátku klidně omezte kroužky a k normálnímu režimu se vraťte, až když si dítě dokáže čas lépe zorganizovat. Děti by neměly být přetížené. Přiběhnout v sedm hodin večer unavený z tréninku a začít psát náročný sloh na hodinu češtiny nebo angličtiny je nesmysl.

* Na mnoha školách děti dostanou zadání úkolů týden dopředu. Naučte je plánovat si práci vzhledem k týdennímu programu a nenechávat vše na poslední chvíli.

Čas na učení: Děti mohou učením, přípravou a psaním úkolů strávit hodinu i dvě denně. Alespoň jeden den v týdnu by měly mít děti volné odpoledne, kdy si mohou dělat, co chtějí, třeba nic.

Středoškolák

* Ve vyšších ročnících střední školy už by si studenti měli organizovat čas sami a vy můžete pouze poradit a zlehka dohlížet.

* Volte jen mírné donucovací prostředky k učení. Ničeho nedosáhnete tím, že se dítě zavře v pokojíčku a trucuje či dělá, že se učí. Spíš než příkaz volte domluvu.

* Smiřte se s tím, že každý nemusí být génius. Třeba je vaše dítě praktičtěji zaměřené a půjde mu to lépe na vyšší odborné škole než na medicíně.

* Když se chystají na vysokou školu, měli by si studenti zjistit, z čeho budou dělat přijímačky, a případně si vybrat maturitní předměty podle toho. Nebudou se pak muset učit dvakrát.
Čas na učení: Denně by se doma neměli učit více než dvě hodiny. S výjimkou přípravy k maturitě. Tady by se měla příprava zintenzivňovat zvláště ve druhém pololetí. Poraďte jim, ať nenechávají všechno učení na "svaťák".


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video