Falešné články omílají stále dokola stejný typ titulku. Jakákoliv česká známá osobnost, kolem které se zrovna točí mediální pozornost, v titulcích čelí žalobě od České národní banky. Tu měly alarmovat výroky v živém vysílání pořadu Show Jana Krause - měly hovořit o tom, jak snadno osobnosti přišly k nemalému jmění. V posledních dnech se takový podvodný článek objevil o Kazmovi.
Podvodník se maskoval číslem soukromé firmy. Operátoři se chystají zakročit |
Texty obsahují kompletní „návod“, jak přijít k penězům stejně jako daná celebrita, která se v rozhovoru měla objevit. Důvěryhodnost dodává vzhled stránek, které kopírují design serveru iDNES.cz. Přesto je poměrně snadné weby rozlišit. Samozřejmě má stránka úplně jinou adresu a odkazy v textu vedou na další podvodný web - tentokrát imitaci ČEZu.
Přestože falešná zpráva vypadá podobně jako skutečný vzhled webu iDNES.cz, je zde řada rozdílů. Například datum uvedené v záhlaví - na skutečném webu je u něj i doplněno, kdo má daný den svátek. Liší se také font písma, odlišná je i navigační lišta pod logem iDNES.cz nebo způsob prezentace nejnovějších článků. Na podvržené stránce chybí také předpověď počasí. To vše může čtenářovi napovědět, že narazil na podvod.
Podvod s Kazmou disponuje i „diskuzí“, ovšem s falešnými komentáři. Mnoho spokojených zákazníků v nich píše, jak během několika desítek hodin pohádkově zbohatli právě díky návodu v textu. Jde ale o klasický phishing. Akorát podvodníci nepoužívají e-maily a SMS zprávy.
Kybernetičtí útočníci nejvíce vydělávají na vydírání |
Podle analytičky společnosti Kaspersky, který se kyberkriminalitou zabývá, Olgy Svistunové, podvodníci často zneužívají k trestné činnosti právě důvěryhodné značky. „Na dobře kopírované podvodné webové stránce zveřejňují promyšlený obsah, aby vylákali od lidí cokoli od přihlašovacích údajů přes osobní identitu až po citlivé firemní nebo finanční informace,“ říká.
„Může to vést ke ztrátě dat a peněz, ale také k velkému riziku poškození pověsti firmy, protože zpráva o takovém případu může způsobit negativní vnímání značky ze strany veřejnosti,“ dodala Svistunová.
Neprozrazujte heslo ani PIN. Jak nesednout na lep internetovým podvodníkům |
I méně důvěřivé čtenáře mohou články zmást. Většinou totiž nemusí hned vyplňovat číslo kreditní karty ani nic platit. Úplně stačí registrace na platformě a pak už se uživateli ozve správce, který ho provede celým systémem.
Na phishing dlouhodobě upozorňují policisté i banky. Kateřina Hrnčířová ze společnosti mBank se snaží klienty i další lidi vzdělat. „Znovu přicházíme se vzdělávací kampaní, jejíž součástí je i test bezpečnosti. Své znalosti si tak může ověřit úplně každý. Jde o zajímavý a atraktivní způsob, jak zvýšit povědomí o možných digitálních hrozbách,“ vysvětlila.