(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Páťáci dostali obdobnou úlohu jako maturanti, ale těžší a bez nápovědy

  • 423
Senátor Jiří Růžička (TOP 09) si všiml toho, že maturanti dostali v didaktickém testu z českého jazyka otázku s podobným zadáním jako před nimi žáci pátých tříd u přijímaček na víceletá gymnázia. Páťáci ale na rozdíl od starších studentů nedostali žádnou nápovědu.

Na středních školách ve středu začala další část jarních státních maturit. Ve čtvrtek žáky čekal didaktický test z českého jazyka.

V jedné z 32 úloh byla otázka, ve které měli žáci určit, ve kterém z úseků textu se vyskytuje alespoň jedno slovo, které má víc hlásek než písmen. Pod zadáním měli kurzívou jako nápovědu uveden příklad: slovo měsíc má pět písmen a šest hlásek. 

Vyzkoušejte si didaktický test z českého jazyka

Jak si všiml senátor Jiří Růžička, stejnou otázku, akorát jinak položenou a bez nápovědy, měly podle Cermatu zvládnout o osm let mladší děti, tedy páťáci hlásící se na víceletá gymnázia.

Žáci měli určit, které z vypsaných čtyř slov obsahuje kořen skládající se ze čtyř hlásek. Na výběr byly možnosti „objevili“, „zabručel“, „rozběhla“ a „nevydržela“. Nápovědu ale žádnou nedostali. Tato úloha se navíc později ukázala jako chybná a Cermat kvůli ní požádal ředitele, aby nevyhlašovali výsledky. 

„Pozdvihuji nad tím obočí. Nechci tepat do Cermatu, který dělá, co může, ale není to správné. Některé úlohy jsou pěkné, ale spočítat hlásky není úkol hodný maturanta, je to příliš triviální. Navíc tam maturanti měli nápovědu a chudáci páťáci ne, ti v tom zadání měli navíc jedině chybu,“ sdělil iDNES.cz Růžička.

„Každá z úloh ověřuje jinou dovednost. V úloze pro 5. ročník měli žáci identifikovat kořen slova, úloha pro maturanty byla zaměřena na porozumění textu,“ uvedl pro iDNES.cz ředitel Cermatu Jiří Zíka. „Po žácích pátých se skutečně nevyžaduje, aby rozlišovali hlásku a písmeno, není to ani možné. Bohužel kvůli chybě v testu to vypadá, že cílem úlohy č. 12 bylo něco jiného, než jsme ve skutečnosti zamýšleli. Tato úloha byla ale zaměřena jedině a pouze na identifikaci kořene slov,“ dodal Zíka.

U maturitního testu bylo naopak rozlišení pojmů hláska a písmeno cílem. „Důležitější než znalost těchto pojmů však pro nás bylo porozumění principu, proto jsme maturantům poskytli příklad, který jim umožní vybavit si rozdíl mezi těmito pojmy a úlohu rychle vyřešit,“ vysvětlil ředitel Cermatu.

Co se týče státních maturit, studenti by podle něj měli prokázat znalosti v didaktickém testu z českého jazyka, slohové úlohy by zrušil. „Písemné práce jsou podle mě zbytečné a jsou s nimi problémy, vycházejme vstříc tomu, že maturita je na každém oboru. A my chceme, aby maturanti uspěli,“ dodal. To, že mají maturanti povinně maturovat z matematiky, si prý neumí představit. 

Studenti gymnázií totiž budou od roku 2021 povinně skládat maturitní zkoušku z matematiky. Od roku 2022 pak bude maturita z matematiky povinná i pro některé střední odborné školy.

Na vyplnění 32 úloh didaktického testu, který je povinný pro všechny maturanty, měli studenti hodinu, test dělalo podle Cermatu 69 318 středoškoláků, což je asi o 500 méně než loni. Maturanti za sebou již mají slohovou práci, kterou psali 11. dubna, ve středu proběhl také didaktický test z matematiky a písemná práce z angličtiny a ruštiny. V pátek byly na programu didaktické testy z ostatních cizích jazyků.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video