Podle Drážní inspekce měl dopravní podnik ohlásit už dva případy, kdy proti sobě na jednokolejce vyrazily dvě tramvaje v roce 2007.

Podle Drážní inspekce měl dopravní podnik ohlásit už dva případy, kdy proti sobě na jednokolejce vyrazily dvě tramvaje v roce 2007. | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Za chyby na ostravské jednokolejce padla i napodruhé milionová pokuta

Ostravskému dopravnímu podniku opět hrozí milionová pokuta za neohlášení událostí na jednokolejce mezi Ostravou a Vřesinou, kde proti sobě v roce 2007 dvakrát vyjely tramvaje. Na stejné lince se pak letos v dubnu dvě soupravy srazily. Při nehodě zemřeli tři lidé a další desítky byly zraněny.

Drážní inspekce už stejnou pokutu ostravskému dopravnímu podniku uložila, ale ten se odvolal a ministerstvo dopravy rozhodnutí zrušilo a nařídilo nové projednání. -  čtěte Ostravský dopravce zaplatí milion za ututlaná vyjetí tramvají proti sobě

"Doplnili jsme chybějící formální nedostatky a rozhodli znovu. Podle nás dopravní podnik pochybil, když nám mimořádné události neohlásil, nevyšetřil je a nepřijal bezpečnostní opatření," řekl mluvčí Drážní inspekce Zděněk Neusar.

Ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek řekl, že se společnost s největší pravděpodobností proti pokutě znovu odvolá. "Ministerstvo nařídilo nové prošetření. To se nestalo. Žádné nové vyšetřování nebylo. Drážní inspekce rozhodla na základě stejných podkladů jako už dříve," řekl ředitel. Už dříve uvedl, že podnik nepovažoval sporné situace ne jednokolejce za mimořádné události, a proto je inspektorům nenahlásil.

Za podobné pochybení inspekce dopravní společnosti uložila i druhou pokutu 200 tisíc korun. I v tomto případě se podnik odvolal a ministerstvo dosud nerozhodlo.

Mimořádné události se staly loni v dubnu a červenci. Jeden z řidičů křižujících se tramvají nezastavil na místě určeném k čekání na protijedoucí soupravu. Vjel na jednokolejnou trať a chyba se později musela vyřešit couváním jedné ze souprav. Dopravce tehdy celou událost vyřešil finančním postihem řidičů a o riziku se mluvilo na školeních.

Letos v dubnu se chyba řidiče opakovala znovu. Tentokrát ale s fatálními následky. Řidiči nestihli zabrzdit a soupravy se čelně srazily. Policie ze zavinění nehody obvinila čtyřiadvacetiletého Petra Hrocha. Řidič připustil, že udělal chybu.  - čtěte Při čelní srážce tramvají v Ostravě zemřeli tři lidé

Dopravce po nehodě přijal několik opatření, která by měla další tragédii zabránit. Technici na trati instalovali na čtyřech místech oranžová záblesková světla, která mají řidiče upozornit na to, že vjíždí na rizikový jednokolejný úsek. Navíc si bude muset vždy vyžádat souhlas dispečera. Nově u tratí také visí tabule s nápisem Odhláška, která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit. Dopravní podnik navíc na trati snížil rychlost.

Do konce roku mělo být na trati nainstalováno elektronické zabezpečovací zařízení za 12,5 milionu korun. Zpozdí ho ale formální procedury v souvislosti s vydáním stavebního povolení. Dokončení prací se tak očekává až v polovině příštího roku.

,

Video