Diskuze

Obdivované i nenáviděné vzducholodě. Vědci i špioni na československém nebi

Mladé 20. století. pohlíželo na létající řiditelné obry již zcela jiným prizmatem, než tomu bylo o několik dekád dříve. Z extravagantní podívané se postupně stal nástroj dopravy, vědy ale i síly, strachu, špionáže a nakonec i propagandy. O tom, jak se výše zmíněné dotklo i zemí Koruny české, odpovídá v pokračování rozhovoru Michal Plavec, kurátor letecké sbírky Národního technického muzea (NTM) v Praze.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Hezký článek. Jen škoda, že není dal co číst. Premium opravdu neberu, a už vůbec ne s tou kvalitou, co nám dnešní redakce předvádí. Dát dva články v jeden den do něj, a nedat ani těm loserum nic přečíst, hmmm, jsou i jiné weby, kde je kvalitní čtení a nevyhazují tam kvalitní redaktory. Sbohem kdysi Lupo.

3 0
možnosti
EL

Tak to má být. Das Afrika-Schiff je tajná mise německé armády, k tomu přece nesmí diskutovat nikdo neregistrovaný. Disciplína musí být.

1 2
možnosti
AV

Po úplnost jsme přidali nákres trasy letu vzducholodě Italia, uveřejněný v Lidových novinách 16. dubna 1928.

3 0
možnosti
EL

Tak to je třetí výklad, zahrnující oba předchozí - je tam Kladsko, jih od Brna i Krakov/Hlivice. Ale že by po vylétnutí z hor u Kladska letěli zase přes hory zpět na Moravu? Nebo že by to byla součást toho Nobileho rozhodování, jestli se nevrátí do Itálie?

0 0
možnosti
AZ

Seriál mě inspiroval k tomu, abych znovu vzal do ruky Běhounkovu knížku „Trosečníci na kře ledové“, z roku 1928. Zakufrování Italie popisuje autor právě naopak. Posádka se domnívala, že jsou někde u Brna, ale po rozplynutí mlhy pod sebou uviděli tři velká osvětlená města Krakov, Hlivice a Královskou Huť (Chorzov).

0 0
možnosti
EL

Tak jsem otevřel tu Nobileho knihu v překladu Dr. Adolfa Felixe. Cituji :

"Při závratném letu pohořím, blízko u samé země, mezi mračny a krupobitím, ustavičnými blesky a pekelným rachotem hromu, staral jsem se pouze o to, abychom byli co nejdříve z bouře venku, nedbaje toho, kam letím, jen abych se dostal pod jasnou oblohu. Takže nyní, když jsme se ocitli nad rovinou, jsem nevěděl, přelétli-li jsme hory a jsme-li v okolí Kladska nebo vrátili-li jsme se k Brnu. Toliko jeden z důstojníků, jimž byl svěřen směr plavby, byl přesvědčen, že jsme na sever od Sudet, kdežto ostatní svorně tvrdili, že jsme se vrátili do Československa. V tomto názoru nás ostatně ujišťoval radiogram z Prahy, který sděloval, že se Italie nalézala ve 20 hod. 25 min. několik kilometrů jižně od Brna. Ale byl to omyl. Prozkoumavše místo, brzy jsme se přesvědčili, že jsme ve Slezsku v okolí Kladska."

Pak ještě popisuje, že nařídil kroužení na místě malou rychlostí, dokud nedostanou nové meteorologické informace a pokud by byly nepříznivé, byl rozhodnut vrátit se do Itálie.

0 0
možnosti
EL

Ty fotky Italie jsou unikátní. Všimněte si toho poškozeného výškového kormidla - je to vlastně důkaz, ze kterého dne fotky jsou. K poškození došlo v bouřce cestou někde u Terstu a opraveno bylo při zastávce ve Stolpu (dnes Slupsk v Polsku). Ta zastávka se kvůli tomu i dalším opravám a kontrolám protáhla asi na měsíc.

2 0
možnosti
AZ

K důvodům čekání ještě patřilo počasí které neumožňovalo let přes Skandinávii a bránilo připlutí podpůrné lodi Citta di Milano do Kingsbay na Špicberkách.

0 0
možnosti
Foto

Nádhera jen odkaz na polární výpravu Al Italie je nefunkční, respektive je napsáno odkaz je zde ale odkaz tam není.

0 0
možnosti
JM

Super. Vzducholodě jsou boží. Příběh Umberta Nobileho, vzducholodi Italia, včetně pátrání a zmizení Amundsena, to jsem uplně hltal. Běhounkovu knížku jsem uměl skoro zpaměti. Kam asi přišla...

0 0
možnosti
EL

Já tu mám Nobileho knihu, napsanou hned po návratu v roce 1928, plnou čerstvých vzpomínek. A samozřejmě s jiným úhlem pohledu, než v té Běhounkově. A se spoustou fotografií. Také jsem to hltal v dětství.

1 0
možnosti
TP

Zeppelin pritom nechtel stavet vzducholode. Jeho vyrobky mely slouzit jako ochrana pred alimenty.

0 0
možnosti
ST

Pokud vím, tak stavba vzducholodí byla jeho snem už od mládí v armádě, kde sloužil mj. i u pozorovacích balónů.

Odkaz by nebyl?

0 0
možnosti
PJ

řešili posádky ;-D říká se tomu shoda podnětu s přísudkem.

0 0
možnosti
MC

Zdá se, že Technet se přeorientoval na vojenské letectví v historii a současnosti, To jsou ale články a poznatky které se dají vysledovat na Google, ale skutečný TECHNET už není. Pánové Kasík a další se svými články o computerech, fotografování apod. poskytovali něco znalostí a návodů které uživateli internetu chybí. Asi nebyli dostatečně servilní vůči šéfovi. Tady na Technetu bylo jediné místo na téhle "Křišťálové Lupě" kde si mohl člověk odpočinout od lží a politiky estébáka které tento plátek poskytoval. No nic asi to tady v brzku zabalím ještě že jsem nekoupil to jejich PREMIUM. Redakce iDnesRv;-O

1 0
možnosti
AV

Vážený pane Čapku, mrzí mě, že ve Vás náš letní speciál Nebeští obři vyvolává tyto pocity. Pevně věřím, že nejde z naší strany o pouhé "překlápění" obsahu Googlu. Ano, někteří autoři už v našem týmu nepracují, za což nemůžeme. Ale dovolím si tvrdit, že tím neutrpěla snaha ostatních členů redakce, dále přinášet kvalitní obsah. Pokud už Vás vzducholodě nudí, tak Vás snad potěší informace, že již brzy se budeme věnovat jinému speciálu. Hezký den!

1 0
možnosti