Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

aktualizováno 
V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do výzbroje byly zařazeny v relativně velkých počtech. V nesrovnatelně menším množství je Němci nasadili i do ostrých akcí mezinárodního charakteru.

Mezi světovými válkami se objevila v množině obrněných vozidel kategorie tzv. tančíků (angl. tankette). Byla to ultralehká (a tím pádem lehce pancéřovaná) pásová obrněná vozidla, řekněme s hmotností do čtyř tun, zpravidla s dvojmužnou osádkou a vyzbrojená kulometem, případně protitankovou puškou nebo dokonce 20mm kanonem.

Poručík Gruber

Německý poručík Gruber je postava z britského komediálního seriálu Haló, haló! ('Allo 'Allo!) odehrávajícího se za 2. světové války v obci Nouvion v okupované Francii. Gruber zde občas jezdí lehkým obrněným automobilem Sd.Kfz. 222 (resp. jeho nepříliš povedenou replikou), který v česky dabované verzi nazývá láskyplně - avšak z pohledu terminologického chybně - tančíkem.

Ono se o tom moc nemluví, ale Gruber, který za války uháněl kavárníka Reného, si vzal po válce Helgu a měl s ní až šest dětí.

Kolébku tančíků představovala Velká Británie a nejznámějším britským tančíkem se stal Carden Loyd Mk.IV. V některých zemích pak vznikaly na základě zakoupené licence jeho národní mutace, například v Československu to byl tančík vz. 33 nebo v Polsku TK-3 a následně TKS.

Po nějakou dobu se předpovídala tančíkům velká budoucnost, tyto myšlenky se však naštěstí začaly brzy vytrácet. Neperspektivnost tančíků se nakonec v plné nahotě ukázala za druhé světové války, byť nějaký ten úspěch v boji na jejich straně zaznamenán byl (viz příběh polského tankového esa ze září 1939 na tančíku TKS).

Nyní se přesuňme po časové ose o několik dekád vpřed. Od přelomu osmdesátých a devadesátých let používá Bundeswehr lehká pásová obrněná vozidla Wiesel (lasička), která vznikala primárně pro výsadkové jednotky. I Wiesel bývá občas označován jako tančík (tankette), minimálně svou hmotností si to zaslouží.

Lasička nejen pro výsadkáře

V roce 1974 vyhrála firma Porsche soutěž na vývoj lehkého obrněnce pro výsadkové jednotky Bundeswehru, který později dostal jméno Wiesel. V té době se právě zaváděla do výzbroje těchto jednotek lehká speciální čtyřkolová terénní vozidla Faun Kraka 640. Ta sloužila k rychlé přepravě výsadkářů vybavených například protitankovými řízenými střelami, jiná vozidla pak měla na sobě lafetován třeba 20mm kanon. Vozidlům Kraka však chyběla jakákoliv pancéřová ochrana osádky (a kdyby jenom pancéřová, v podstatě to byla holá otevřená platforma, čili i rána větví při průjezdu vegetací hrozila).

Nový prostředek měl poskytovat do určité míry ochranu alespoň před lehkými pěchotními zbraněmi a střepinami dělostřeleckých granátů a min. Také se upřednostnil pásový podvozek před kolovým kvůli lepší průchodnosti terénem.

Obecně nízkou hmotnost a malé rozměry si stejně jako u Kraka vyžadoval letecký transport, ten se pohyboval v těchto objemech: čtyři kusy obrněnce Wiesel v letounu C-130, tři v C-160, šest v C-141 a dokonce 24 kusů v nákladní verzi Boeingu 747, zásadní pak byla možnost přepravy 2 kusů ve vrtulníku CH-53 nebo CH-47. Vrtulníky UH-60 nebo Super Puma, které neměly dostatečně dimenzovaný prostor svých útrob, mohly nosit po jednom kuse tohoto obrněnce v podvěsu.

Fotogalerie

A proč vyzdvihujeme v otázce dopravy právě vrtulníky? Původně se v průběhu vývoje počítalo i se shozem Wieselů na padácích z letadel, ale po nepovedených zkouškách bylo od toho způsobu výsadku upuštěno. Letouny tedy slouží k jejich dopravě na letiště v širším regionu aktuálního nasazení a pro dopravu přímo k jámě lvové se pak využijí vrtulníky.

V roce 1976 spatřilo světlo světa šest prototypů vozidla Wiesel, proběhly tovární zkoušky následované armádními a v roce 1978 mohla začít sériová výroba. Armáda však krátce nato program náhle ukončila kvůli finančním nákladům.

Uběhlo však jen pár let a výše zmiňované nevýhody vozidel Kraka rozhoupaly německou generalitu nechat program nového výsadkového vozidla opět otevřít. První mírně přepracované prototypy dokončila firma Porsche v roce 1984. Sériová výroba běžela v letech 1989 až 1992, přičemž generálním zhotovitelem a také pokračovatelem vývoje (modernizace, další verze) se stala divize výroby vojenských vozidel firmy Maschinenbau Kiel GmbH, kterou už v roce 1990 nově transformovanou jako MaK System GmbH převzal koncern Rheinmetall AG.

Dodávky pro Bundeswehr čítaly celkem 343 kusů, z toho 133 Wiesel MK20 vyzbrojených 20mm kanonem a 210 Wiesel TOW s protitankovými řízenými střelami. V letech 2000 až 2004 proběhla přestavba 24 Wiesel TOW na školní verzi pro výcvik řidičů pásových vozidel. Z uvedených počtů může čtenář nabýt dojmu, že zdaleka ne všechny stroje putovaly k jednotkám výsadkovým. A tento dojem je zcela správný.

Německé lehké obrněné vozidlo Wiesel v Afghánistánu

Wiesel v Afghánistánu

Dnes tvoří vozidla Wiesel výzbroj těžkých rot (každá by měla mít šest vozů kanonových a šest protitankových). Jedna taková rota je vždy zařazena v sestavě pluku (u výsadkářů) nebo praporu (u ostatních jednotek pěchoty).

Bundeswehr nasadil stroje Wiesel MK20 a Wiesel TOW v rámci řady zahraničních misí. Do dnešního dne to byly mezinárodní vojenské operace v Somálsku (mise UNOSOM II), v Bosně a Hercegovině (IFOR, SFOR), v Kosovu (KFOR), v Makedonii (TFH) a v Afghánistánu (ISAF).

Stručná specifikace vozidel Wiesel

Vozidla Wiesel se vyráběla ve dvou základních verzích Wiesel MK20 a Wiesel TOW, díky modernizacím pak vznikaly jejich subverze. Zásadní modernizaci představovala například adaptace pro noční boj.

Bojová hmotnost vozidla je 3,3 tuny. K pohonu slouží pětiválcový turbodiesel Volkswagen-Audi se zdvihovým objemem 2 l a s maximálním výkonem 64 kW. Maximální rychlost atakuje hodnotu 80 km/h, dojezd (při lehké noze) je 290 km.

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem a vrtulník CH-53G

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem a vrtulník CH-53G

Pásový podvozek má hnací kola vpředu, následují tři páry klasických pojezdových kol a poslední pár jsou kola napínací a zároveň pojezdová, vše doplňuje jeden pár podpěrných kladek.

Wiesel MK20 má dvoučlennou osádku (řidič a střelec) a vyzbrojen je 20mm automatickým rychlopalným kanonem Rheinmetall Mk 20 RH-202 v otočné věžičce. Odměr činí +/-110° a náměr -10° až +45°. Zbraň má kadenci 880 až
1 030 ran za minutu.

Wiesel TOW má osádku tříčlennou (řidič a dva zbraňoví operátoři) a výzbroj tvoří odpalovací zařízení pro protitankové řízené střely BGM-71 TOW/TOW-2 amerického původu. V rámci modernizace se jako sekundární zbraň objevil kulomet Rheinmetall MG3 ráže 7,62 mm.

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem
Lehké obrněné vozidlo Wiesel s protitankovým systémem TOW
Lehké obrněné vozidlo Wiesel, verze pro výcvik řidičů

Zleva: Wiesel MK s 20mm kanonem, Wiesel TOW s protitankovými střelami a vozidlo pro výcvik řidičů vzniklé přestavbou Wiesel TOW

V rámci vývoje vznikl následně nový a větší typ pojmenovaný Wiesel 2. Od té doby se předchozí „ultramalý“ typ začal značit jako Wiesel 1.

Wiesel 2

Větší Wiesel 2 si zde představíme pouze stručně. Vůz narostl především do délky, přibyl tedy jeden pár (u některých verzí dokonce dva páry) pojezdových kol a jeden pár kladek. Na druhou stranu se ztratil jeden válec u motoru, respektive byl použit jiný motor – čtyřválcový turbodiesel 1,9 l o výkonu až 81 kW. Kvůli větším rozměrům a hmotnosti tohoto obrněnce si potom standardní přepravní vrtulník lasiček CH-53 poradí pouze s jedním exemplářem, také do výše zmiňovaných letounů se jich nenaloží tolik jako ultramalých Wieselů 1.

Wiesel 2 vznikl oproti Wieselu 1 ve více účelových modifikacích, například transportér ženistů, speciální průzkumné vozidlo, nosič protiletadlových střel Stinger, samohybný minomet, několik velitelských verzí nebo obrněná ambulance.

Lehká obrněná vozidla, vlevo Wiesel v protitankové verzi, uprostřed Wiesel 2 a...

vlevo Wiesel v protitankové verzi TOW, uprostřed Wiesel 2 a vpravo Wiesel 2 jako zdravotnické vozidlo

Lehké obrněné vozidlo Wiesel 2, verze vyzbrojená minometem ráže 120 mm

Wiesel 2, verze vyzbrojená minometem ráže 120 mm

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

Samé otázky. Vědci pronikli do neznámých prostor u hrobky zpovědníka krále

Podle jasně čitelného letopočtu na papírku se vzkazem od dělníků, kteří...

Skupina historiků a dalších odborníků v přímém přenosu vyzvedává schránu s ostatky králova zpovědníka Jindřicha...

Zelené peklo Normandie. Problém odhalených spodků vyřešil seržant Culin

Digitálně kolorovaná dobová fotografie lehkého tanku M5 Stuart s improvizovanou...

Během detailního plánovaní vylodění v Normandii a prvních fází následného postupu do nitra Francie se zapomnělo na...

Některé nejlevnější notebooky nedoporučí ani výrobce. Vyzkoušeli jsme je

Test nejlevnějších notebooků

Na rčení „nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci“ zákazníci často zapomínají. Otestovali jsme proto šest levných...

Havarovali v Čechách, těla se našla v Německu. Nehoda migů na Šumavě

MiG-15T. Pod kabinou je vidět součást vlečného zařízení.

Nehoda dvou vojenských MiGů-15 na šumavském hřebeni v roce 1963 stála dva piloty život. Byla důsledkem šlendriánu a...

Odstartovala nejsilnější raketa světa. Nese desítky satelitů a plachetnici

SpaceX poslala do vesmíru Falcon Heavy 25.6.2019 v 8:30 našeho času. Na palubě...

V úterý 25. června ráno v 8:30 našeho času znovu odstartovala nejsilnější raketa současnosti, Falcon Heavy. Vynesla...

Další z rubriky

Za hodinu zničili 30 lokomotiv. Střílel na ně kanón ze zpožděného vlaku

Letoun P-38 Ligthning ze sestavy 14. stíhací skupiny

Ten den byl pro americké piloty nadmíru úspěšný. Nepříteli za jeden den vyřadili z provozu 84 lokomotiv. Při útoku...

Američané v roce 1932 úspěšně bombardovali Pearl Harbor. A nepoučili se

Následky japonského útoku na Pearl Harbor 7. prosince 1941. Zleva jsou na...

Necelých deset let před japonským útokem předvedly dvě americké letadlové lodě, jak beztrestně napadnout Pearl Harbor...

Místo rakví vyráběli pro armádu piana. Vojákům USA je shazovali na padáku

Slavná firma Steinway a synové měla během války zákaz výroby pian. Vypořádala...

Slavná firma Steinway a synové měla během války zákaz výroby pian. Vypořádala se s tím velmi prakticky. Nejprve...

Najdete na iDNES.cz