- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Super galerie i popisky, těším se na další díl :)
Titulek je poněkud zavádějící, protože vytváří dojem, že stroje RAF byly lepší, než ty německé. Nebyly. Focke-wulf 190 byl lepší než Spitfire ve většině parametrů až do konce války. Legendární Messerschmit Bf-109 byl zvláště v době bitvy o Británii ve většině parametrech rovněž lepší než jakékoliv britské stroje.
Na začátku 90. let jsem v Německu potkal česky mluvícího veterána z války, který na Focke-wulfech létal. Tvrdil, že si s Brity mohl doslova dělat co chtěl, v individuelních soubojích neměli šanci. Sestřelili ho až když jich bylo na něj pět. Byl docela rád, protože nebyl přesvědčený nácek a dokonce ho ke konci války Britové nechali létat na záchraných misích. Byl to docela jedinečný případ, jelikož měl metály jako od Luftwaffe tak od RAF.
Leteckou válku pro Brity vyhrála kombinace faktorů, jako nepružnost německého velen, vůle k vítězství a ke konci války celková převaha v počtech strojů. Zvláště pak pomohli Američané se svými skvělými Mustangy P-51. A také pokud k soubojům docházelo nad britským územím hrálo psychologicky ve prospěch Britů.
Ne, Fockewulf opravdu nebyl jednoznačně lepší než Spitfire. V první řadě byl o něco pomalejší, hlavně ve vysokých výškách a taky měl horší stoupavost. Převahu měl ve střemhlavém letu a zatáčkách, ale to jsou spíš obranné charakteristiky než útočné.
Jinak zde velmi komplexní srovnání Spitfiru Mk. IX a Bf 109 G
Mal som to šťastie 2x na vlastné oči vidieť ich: Battle of Britain Memorial Flight. Bolo to nad útesmi Seven Sisters a majákom. Úžasný zážitok!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Britain_Memorial_Flight
Špeciálne jediný letuschopný bombardér Avro Lancaster je zážitok vidieť vo vzduchu.
Cituji : " Stroje RAF porazily Luftwaffe a zničily Říši. Létali na nich i Češi "............... ano to je pravda , vsak take si po valce vdecni anglanci nechali vsechno pekne zaplatit ,od knofliku na uniforme ,prez letadla ,flinty az po kazdy vystreleny naboj .
Přečtěte si níže příspěvky pánů Bohoňka a Lukeše...
A ty Čechy pak poslali bolševici do lágrů a do basy.
A proc v clanku neni nejake proudove letadlo...treba Gloster Meteor??
Za to, ze Cesi slouzili anglanum a prispeli k jejich zachrane, musela CSR zaplatit.
Anglani jsou historicky vzato patrne nejvetsi zlodusi. Dokonce i vynalez koncetracnich taboru jde za nimi.
Úplně stejně byly financovány naše jednotky v SSSR. Ostatně, mně nepřipadá nic zvláštního na tom, platit si armádu.
Nejsem si úplně jistý s tou poznámku u Defiantů. Pokud vím, tak ta možnost záměny s Hurricanem byla jenom jedna z hypotéz, kterou v RAF nahodil někdo od stolu a nebyla nijak založená na výpovědích pilotů a ani německá strana to nikde neuváděla.
Nakonec Defiant bylo známé letadlo a Němci o jeho existenci dobře věděli. Stejně tak když se podíváme na jejich operační nasazení, tak sestřelů dosahovaly proti bombardérům a v boji proti stíhačkám jasně prohrávaly už od svých prvních operačních letů.
Kdysi jsem to četl - pravděpodobně ve speciálu L+K v roce 1990. Když bude večer nebo zítra čas, zkusím k tomu něco dohledat. Ale to, že o něm věděli, nemusí nutně znamenat, že někteří piloti byli při prvním setkání s ním zaskočeni, když jim připomínal Hurricana.
Nejvíc se mi líbí Catalina (foto 25). Naprosto nezaměnitelné letadlo. A výdrž 27 hodin na tehdejší dobu byla fantastická. Za války také zajišťovala spojení mezi Austrálií a Ceylonem. Nonstop let prý trval až 30 hodin a cestující během něj zažili dva východy slunce.