Diskuze

USA mají po letech dvě kosmické lodě pro posádku. Jak se liší?

Dopravu amerických astronautů mají v příštích letech obstarat lodě Starliner společnosti Boeing a Crew Dragon firmy SpaceX. USA díky tomu mají na vybranou, ale mezi čím si vlastně vybírají?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Článek je krásný, ale pro deep space missions mají ještě loď Orion.

0 0
možnosti

Dobrý článek. Celkem mě pobavila informace o tom, že Starliner pořád používá motory ruské výroby RD-180 s uzavřeným cyklem, které vychází ze zadání v šedesátých letech od Koroljova a které relizovala Kuzněcovova kancelář. Komunisti motory v té době nakonec zavrhli a ležely asi 25 let u ledu. Ukázka, jak se v Rusku zachází s talenty.

0 0
možnosti

J25i34r33k60a 73H78a15d21a52č

12. 7. 2020 16:28

Promin, ze te opravuju, ale mam pocit, ze si to pletes s NK-33. Ten byl presne to, o cem ty pises, motor RD-170 byl vyvinut pro nosic Energija a z nej vychazi RD-180.

2 0
možnosti

Sice to trvalo, ale teď se USA vracejí jako technicky vyspělá země. Oproti Rusku zřejmě brzo získají výrazný náskok.

1 0
možnosti

Co se vesmiru tyce, ma USA vyznamny naskok uz dost dlouho. Lety s lidskou posadkou jsou spise politicky problem nez technicky. Ale podivejte se na mise zkoumajici planetarni system: Cassini-Huygens, Deep Horizon, Curiosity, Deep Impact, atd. Pokud vas to zajima tady je shrnuti misi za pusobeni reditele Elachi v JPL.

https://www.jpl.nasa.gov/video/details.php?id=1409

9 0
možnosti

Pekne shrnuti, ktere ukazuje podobnost dvou reseni, v podstate New Space vs Old Space. Skoda, ze NASA nevybrala Dream Chaser. Boeing jako stara znama firma, ale musel vyhrat dokonce dostal mnohem vic penez. Nanestesti historicke uspechy neznamenaji uspechy pristi. Vetsina talentovanych inzenyru z projektu pred 30ti lety je davno v duchodu. To se ukazalo na prvnim letu Starlineru OFT-1. Prestoze se Boeing snazil ukazat to jako uspech, byla to naprosta katastrofa. Lod nedosahla na ISS, nektere motory prestaly fungovat atd. Take fakt, ze Boeing byl schopen zjistit co je spatne v kodu behem v podstate nekolika hodin, ukazuje na prisernou QA. Treba se Boeing pouci, ale prilis tomu neverim. Zmena korporatni kultury je dlouhy a bolestivy proces. I panum z McDonnell Douglas trvalo 20 let nez Boeing kompletne znicili. Po vsech prusvizich se Starliner a 737 MAX jedine co drzi Boeing nad vodou je klasicke too big to fail. Ale i velkym zastancum a kamaradum Boeingu jednou dojde trpelivost. Boeing nebyl vybran pro vyvoj Human Lander, kde pry jeho navrzena cena byla naprosto absurdni. Zajimalo kolik to mohlo byt, protoze navrh Blue Origin pres 10 miliard dolaru, coze je priblizne pulka rozpoctu NASA na rok.

2 5
možnosti

Ten článšk má vysokou odbornou úroveň.

Pamatuji ve svém životě i start Soutniku. Takže jsem dědek co se zajímá.

Jednoznačně ač se tomu v mnoha zemích všeobecně nevěří je, že stát (NASA) je neefektivní moloch který nemá a nemůže mít schopnosti soukromých firem a tedy Musk Boeing OBĚ ČISTĚ SOUKROMÉ FIRMYpřinesly do světa astronomie úplně nové a nevídané "hardware i software".

NASA na to ostatně neměla ani peníze kterí jim Obama seškrtal.

Ruské motory RD180 byly především levné a spolehlivé, ale dnes ve zcela nových průmyslových kolosech na jihu Ameriky se vyrábí všechny druhy i velikosti raket pro všechny účely. Yam vznikají i nová města a tisíce a tisíce lidá se tam stěhují za prací. USA tak stěhuje průmysl na "chudý" jih.

Porovnejte s EU.

1 5
možnosti

R28a16d38e11k 65U76r25b35a42n

11. 7. 2020 16:40

Možná pamatujete hodně, ale píšete spoustu nesmyslů.

- Kosmonautika není astronomie. Ta pilotovaná už vůbec ne.

- Tyto lodě nejsou zrovna nové a nevídané, naopak byly vybrány pro svůj jednoduchý a obyčejný design (o proti třeba Dream Chaseru).

- Program Constelation Obama neseškrtal, ten řádně financován nikdy nebyl.

- RD 180 určitě nejsou levné, naopak i díky nim byl Atlas V prakticky vymazán z komerčního trhu Ariane 5 (k tomu srovnání s Evropou).

- USA mají prakticky pouze těžké nosiče. Ty totiž nejlépe získají podporu od NASA a armády. Malé a střední nosiče prakticky vymizeli. (další krásné srovnání s Evropou, která má pokrytou celou škálu od lehké Vegy, přes Sojuz po těžké Ariane!!)

8 0
možnosti

Představa, že se něco pokazí a vy budete měnit nastavení v otřesech na dotykovém displeji se mi moc nelíbí takže bych si radši vybral tu loď s tlačítky.

2 1
možnosti

A co by se ve vesmíru mělo asi tak třást?

0 6
možnosti

Boeing je ta správná firma to dopadnou jako s jejich skvělými letadly MAX ;-D

0 19
možnosti

Boeing je v oblasti vesmíru (i letectví) pořád naprostá špička... nemějte strach ;-)

15 2
možnosti

Posilat lidi do vesmiru ma aspon nejaky vyznam, mnohem vice penez se utraci za jine picoviny.

11 0
možnosti

Až na to, že každá ze zmíněných společností se může kdykoliv rozhodnout a odejít z USA, pokud situace nebude pro ně příznivá.

0 0
možnosti

R74a46d60e52k 22U54r61b87a91n

11. 7. 2020 11:44

To by nebylo tak jednoduché.

0 0
možnosti

M55i76l34a90n 43V10i75k

11. 7. 2020 11:03

"Při průchodu atmosférou se obě kabiny otočí tepelným štítem po směru letu" - neměly by se otočit PROTI směru letu?

0 7
možnosti

P96e59t98r 63H61u10l37k28a

11. 7. 2020 11:15

Ke mě čelem, k Ivanovi zády?

7 0
možnosti