Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

SpaceX plánuje první výlet do vesmíru se svou lodí pro Měsíc a Mars

Na texaské základně Starbase pokračují přípravy na první orbitální start stroje Starship a jeho prvního stupně Super Heavy. Znamená to především výrobu prototypů a budování infrastruktury potřebné pro orbitální lety.

Starship při vstupu do atmosféry Marsu v představě ilustrátora | foto: SpaceX

Přesné plány testovacích letů se však neustále mění. Aktuálně dokončený prototyp Super Heavy nejspíš nakonec neodstartuje a poletí až ten příští. Zároveň je zvažován hypersonický let Starship SN16, který by mohl proběhnout ještě před prvním orbitálním startem. SpaceX zároveň připravuje desítky motorů Raptor, které budou potřeba pro orbitální misi.

Již dříve bylo rozhodnuto, že prototypy SN15 a SN17 už nepoletí, jelikož první bude vystaven a druhý skončil na šrotišti. Otazník však visel nad exemplářem SN16. Vypadalo to, že tento již dokončený prototyp nakonec nepoletí, protože se společnost SpaceX plně zaměřila na první orbitální start prototypů SN20 a BN3, což je označení pro testovací model budoucího prvního stupně Super Heavy.

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell sice prohlásila, že firma stále cílí orbitální start Starship na červenec, ale to je extrémně nepravděpodobné vzhledem k tomu, co všechno je ještě potřeba dokončit a vyřídit, než může první Super Heavy odstartovat. Další zdržení pak představuje rozhodnutí provést první orbitální start s jiným prototypem Super Heavy. Podle tweetu Elona Muska z minulého týdne byl totiž skoro hotový aktuálně vyráběný prototyp Super Heavy určen pro pouze pro pozemní test. Jeho nový příspěvek ukazuje již dokončený model, který se chystá na přesun.

Super Heavy B3 před přesunem na začátku července.

Super Heavy B3 před přesunem na začátku července.

Pro orbitální start bude nakonec použit až následující prototyp, který je zatím nejspíš jen v zárodku. V podstatě jde o návrat k dřívějšímu plánu, podle kterého měl být jeden vyrobený prototyp Super Heavy určen pouze pro pozemní testování a až ten další by odstartoval.

Poletí SN16?

Na červencový orbitální start tedy můžeme zapomenout, ale na druhou stranu tím vzniká prodleva, kterou SpaceX možná využije k provedení testovacího letu Starship SN16. Ta byla nedávno vyvezena z montážní haly pod širé nebe, což si mnozí právem vyložili jako znamení, že prototyp míří do důchodu. Elon Musk však prohlásil, že SN16 možná bude využita pro „hypersonický testovací let“. 

To v překladu znamená, že by loď absolvovala suborbitální let, při kterém by dosáhla několikanásobku rychlosti zvuku. Oproti tomu předchozí lety prototypů Starship byly záměrně navrženy tak, aby při nich loď nevyletěla moc vysoko a nepřekročila přitom rychlost zvuku. Cílem těchto testů totiž bylo spíš nacvičení složitého přistávacího manévru než prověření odolnosti konstrukce vůči aerodynamickému namáhání. 

Do vesmíru poletí SN20, respektive S20

Než se přesuneme dále, je potřeba si vyjasnit nový způsob značení prototypů, které SpaceX údajně zavedlo. Informoval o tom web NASA Spaceflight, který obvykle má spolehlivé informace díky zdrojům uvnitř SpaceX. 

Jednotlivé prototypy Super Heavy mají nově přízvisko „Booster“ následované číslem, přičemž aktuální exemplář, který se nachází v High Bay, má označení „Booster 3“ (zkráceně B3). Podobně bylo upraveno číslování lodí Starship – například prototyp SN20 je nově označován „Ship 20“ neboli S20.

Prototyp Starship S20 by se měl jako první vydat na oběžnou dráhu. Obsahuje tedy řadu úprav vylepšení oproti exempláři SN15/S15, který zatím jako poslední absolvoval testovací let

6. května 2021

S20 už bude například vybavena mechanismem pro oddělení od rakety Super Heavy během letu a také by měla mít kompletní tepelný štít. K jeho podobě se mimochodem nedávno vyjádřil Elon Musk v reakci na povedené fanouškovské video návratu Starship do atmosféry. 

Podle Muska nebude tepelný štít na závětrné straně klapek, ale zato budou keramické destičky na některých částech trupu na závětrné straně, kam bude přetékat plazma od zadních klapek. Jak by to mohlo teoreticky vypadat, ukazují následující neoficiální rendery od stejného autora jako výše zmíněné video.

Šestiúhelníkové keramické destičky pro tepelný štít Starship se momentálně vyrábějí na Floridě, konkrétně v zařízeních SpaceX na Mysu Canaveral a také v Cocoa, kde byl dříve vyroben prototyp Starship Mk2. Na začátku června ovšem bylo do Starbase dovezeno zařízení označené „minipekárna“, což by mohlo znamenat, že SpaceX plánuje časem vyrábět keramické destičky také zde.

Výroba Starship S20 každopádně pokračuje a v posledních týdnech byla spatřena například motorová sekce s úchyty pro vakuové Raptory, řídicí klapka nebo aerodynamická špička s destičkami tepelného štítu. U těch však zatím není jisté, jestli jsou opravdu určeny pro S20 nebo mají nějaký jiný účel.

Už neplatí původní plán, že Starship S20 bude vynesena na orbitu pomocí aktuálně dokončeného prototypu Super Heavy B3 (dříve označován Booster 2, BN2, BN3 nebo BN2/3). 

Super Heavy B3 během montáže v hale High Bay. Vpravo je vidět Starship SN16.

Super Heavy B3 během montáže v hale High Bay. Vpravo je vidět Starship SN16.

Jak bylo zmíněno výše, Elon Musk prozradil, že tento prototyp nakonec bude určen pouze pro pozemní testy na suborbitálním vypouštěcím stolu A a do vesmíru se nejspíš nepodívá. Lze očekávat, že B3 pouze absolvuje tlakové zkoušky a možná i nějaké statické zážehy s několika motory Raptor. Pro tyto účely byl na vypouštěcí stůl aktuálně nainstalován adaptér, který nejspíš zajistí kompatibilitu se Super Heavy B3.

Varianty Raptoru

V McGregoru také pokračuje testování mnoha motorů Raptor potřebných pro první orbitální start Starship se Super Heavy. Při něm budou použity tři různé varianty motoru, které nyní mají nové oficiální zkratky. Loď Starship bude mít tři klasické atmosférické Raptory, které jsou kvůli přistání schopny naklánění a také výrazné regulace tahu. Až dvanáct těchto motorů pak najdeme také ve středu rakety Super Heavy. Tento typ motoru má označení Raptor Center (RC). 

Dále existuje varianta Raptoru, která je optimalizovaná pro fungování ve vakuu a poznáte ji podle výrazně větší trysky. Tento typ je označován RVac a najde uplatnění pouze na lodi Starship – každá bude vybavena třemi vakuovými motory.

První vyrobený motor RVac (vpravo) a srovnání velikosti s atmosférickou...

První vyrobený motor RVac (vpravo) a srovnání velikosti s atmosférickou variantou RC.

Poslední variantou Raptoru je zjednodušený motor pro Super Heavy. Ten bude napevno přimontován k raketě, takže na rozdíl od varianty RC nebude schopen náklonu kvůli vektorizaci tahu. Stejně tak nebude schopen výrazného přiškrcování tahu. Díky tomu ovšem bude motor konstrukčně jednodušší, lehčí a zároveň bude schopen vyššího maximálního tahu o 25–50 %. Tato varianta se nazývá Raptor Boost nebo také R-Boost či RB. Každá raketa Super Heavy bude vybavena dvaceti takovými motory umístěnými po vnějším okraji. Budou využívány pouze při letu rakety vzhůru, nikoli při přistání.

Výroba a testování Raptorů pro orbitální start

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell nedávno měla promoční projev na své alma mater Northwestern University. V předpřipraveném videu natočeném v továrně SpaceX byla v pozadí vidět obrazovka se schématy Super Heavy a Starship a odpočtem. Zřejmě znázorňují průběh výroby motorů potřebných pro první orbitální test Starship. 

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwellv při přednášce na Northwestern University..

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwellv při přednášce na Northwestern University..

Již vyrobené motory byly vyznačeny zeleně a ty zbývající bíle. Odpočet ukazoval 25 dnů, ale není jasné, kdy přesně bylo video natočeno. Každopádně to ukazuje, že výroba motorů pro orbitální test je v plném proudu a všechny potřebné motory by měly být odeslány z Hawthorne v řádu maximálně pár týdnů.

Raptory následně musí podstoupit testování v McGregoru. Zde byla nedávno otevřena dvě nová testovací stanoviště, což firmě umožňuje provádět více testovacích zážehů každý den. Aktuálně zde byl během testování vyfocen například již minimálně třetí vakuový Raptor a místní obyvatelka, která už dlouho informuje o zdejších testech, tvrdí, že před pár dny zde byl proveden také statický zážeh motoru typu R-Boost. Zatím to nebylo potvrzeno, nicméně by to nebylo překvapivé. Po dokončení testování jsou Raptory odeslány z McGregoru do Starbase. Nedávno tam byly dovezeny například motory RC72 „Philosoraptor“ a RC75 „Plaid Mode“. První přezdívka odkazuje na internetový meme zde, druhá  souvisí s novým automobilem Tesla.

Další novinkou je, že SpaceX zakoupilo pozemek poblíž Starbase, kde se nachází střelnice. Prý by tu mělo vzniknout zařízení pro opravování, repasování a testování motorů. Momentálně totiž všechny Raptory, které potřebují nějakou opravu nebo prověření po testovacím letu, musejí být odeslány ze Starbase do McGregoru a poté zase zpět. Tyto úkony tedy zřejmě časem převezme nové zařízení kousek od Starbase. Tím se odlehčí McGregoru a zároveň dojde ke značnému zrychlení a zjednodušení celého procesu z hlediska logistiky.

Souběžně s výrobou prototypů Starship, Super Heavy a pro ně potřebných motorů probíhají také přípravy rampy a další infrastruktury pro orbitální starty. Integrační věž roste jako z vody nyní by měl být nainstalován už sedmý segment z celkem osmi. Po dokončení bude mít věž 146 metrů a stane se tak nejvyšší stavbou v jižním Texasu.

Pokračuje také stavba zmíněné orbitální rampy. Aktuálně byly instalovány příčné nosníky a brzy nejspíš bude nainstalován předpřipravený vypouštěcí stůl. A nesmíme zapomínat také na spoustu obřích nádrží, které budou na nové rampě skladovat vodu, metan, kyslík a dusík, což jsou všechno látky potřebné při provádění startů Starship. SpaceX si nádrže vyrábí svépomocí a některé už byly po dokončení nainstalovány na rampě, zatímco řada dalších je v různých stadiích příprav.

Jak vidíte, SpaceX pracuje na spoustě věcí na několika různých frontách a pokračuje rychlým tempem, ale už teď je jasné, že červencový termín orbitálního startu je nedosažitelný. A to se bavíme jen o technických překážkách. SpaceX zároveň potřebuje dořešit startovní licenci od Federální letecké správy, jejíž získání se může značně protáhnout v závislosti na tom, co zjistí prováděné environmentální studie. Snad SpaceX využije těchto průtahů alespoň k provedení výše popsaného hypersonického testu Starship SN16. 

Text byl převzat ze serveru ElonX. Před vydáním byl redakčně upraven. Originál najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Podívejte se, jak do Česka dorazil poprvé bojový letoun 5. generace

Návštěvníci letošních Dnů NATO v Ostravě budou moci vidět na vlastní oči zatím jediný komerčně dostupný bojový letoun...

Sedm signálů, že se vám do počítače naboural hacker

Máte nepříjemný pocit, že ve vašem počítači či v zařízení, které je připojené k internetu, není něco v pořádku?...

Windows 11 se blíží, ale vy si je možná nebudete moci nainstalovat

Premium Už za čtrnáct dní bude na trh oficiálně uvedena nová verze operačního systému Windows, která má nahradit Windows 10....

ZX Spectrum, kapesní kalkulačka. Zemřel vynálezce Sinclair, bylo mu 81 let

Ve věku 81 let zemřel Clive Sinclair, který stál u zrodu kapesní kalkulačky. Přispěl rovněž k rozšíření osobních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdříve šok a pak horečnatá práce. Jak se vyklízelo nebe 11. září 2001

Okolnosti teroristických útoků z 11. září 2001 provedených dopravními letadly v USA jsou známé do nejmenších detailů....

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Kolonii na Marsu by mohli astronauti postavit z prachu a krve, uvádí studie

Výstavba kolonie na Marsu by použitím cihel známých z planety Země mohla vyjít na astronomickou částku, jen přeprava...

Kobliha s béžovou polevou. Náš vesmír je možná konečný a docela malý

Premium Náš vesmír má podle astrofyziků tvar 3D americké koblihy a barvu kosmického latté. Pokud by byly tyto předběžné...

První česká družice zanikla před 40 lety, ve vesmíru byla téměř tři roky

První česká družice se dostala do kosmu díky všímavosti českých inženýrů. Ti objevili, že na rámu s mateřskou družicí...

Boj o prestiž i peníze dočasně zastavil vývoj lunárního modulu SpaceX

Závod o Měsíc, respektive o to, kdo vrátí člověka na povrch naší přirozené oběžnice, se přiostřuje. Podle společnosti...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...