- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Já v oblasti rozvoje cestování do vesmíru velice fandím Muskově Spacex. Zatímco ostatní jen tlachají on posunuje.
...jisteže, sir Richard Branson nabidl za nejvetši letadlo-nosič Stratolaunch...1 US dolar. Protože už ví o brzke realizaci Hotol-Skylone s turbinoraketovými motory Sabre.
No mrzí mě, že článek nezmiňuje hlasy proti tomuto plánu. Pokud vím, tak část odborné veřejnosti to považuje za nesmysl. Dle nich by bylo lepší se soustředit rovnou na to samé na povrchu Měsíce, neb mezi Měsícem a námi je beztak ISS. Půjde tedy o zbytečné dodatečné přestupní místo, když vybudování stanice přímo na povrchu měsíce je stejně cílem. Nevím, kde je pravda, ale zajímaly by mě detailnější argumenty pro i proti.
Pro:
- doprava na tenhle bod bude mnohem levnější než na povrch. "Jenom" zhruba čtyřnásobek dopravy na oběžnou dráhu Země. Povrch je krát dvě, návrat z povrchu opět krát dvě. Návrat na Zemi už jenom krát asi 130%.
- Už od dob Apolla je jasné, že se část vybavení (přinejmenším zpáteční loď a palivo) vyplatí nechat nad Měsícem (vizme výpočet výše), tak proč nemít i komfortnější parkoviště.
- stanice na dráze může zkoumat větší část povrchu Měsíce než stanice na povrchu
- a chvílemi se dají prakticky online ovládat automaty na povrchu. Není tam prodleva jako ze Země
Proti:
- je to nákladná stanice, která přináší proti ISS jen máloco nového (jen malá změna prostředí), ale její obsluba bude několikanásobně dražší.
Nejsem odborník, nevíte někdo proč nebyl let na měsíc na etapy? Service modul, Command modul, Lunar modul a 5 dalších záložních LM mohlo být spojených až na oběžné dráze a pak teprve translunární zážeh. Nemusel se vůbec použít Saturn 5 a Rusáci by to zvládli taky. Řešení obytné stanice je v podstatě to samé po 50 letech a sestup na měsíc muž být zajištěn třemi dalšími moduly. Ale nějaký důvod k tomu musí být, netuším. Nikde se to neřeší.
Ja bych rekl, ze hlavnim duvodem byla cena. Vemte si, ze by se tak jako tak musela vyvinout nova raketa protoze na ty stavajici (Titan) by nesel upevnit adapter pro modul ktery mel u Apolla cca 4m.
A vzheldem k tomu, ze vsechny rakety byly na jedno pouziti tak by jste mel 3 staerty na jednu misi
Jako každý jiný vesmírný program je i tento závislý na tom, jestli se změní politická moc. Pokud ne, je to mozny. Pokud ano, bude konec.
A čím to tam budou dopravovat??Raketoplány uzemnily z důvodu stáří a poruchovosti a nové nevyvíjejí,nebo snad ano??
Plazmové motory evokují představu, že tam bude snad VASIMR. Budou to klasické Hallovy iontové motory.
Do pěti let to nebude ani v nejdivočejších snech. Ale je to první trošku konkrétní návrh na něco podobného, což je třeba kvitovat s povděkem při všem tom dnešním okázalém kašlání na kosmické lety s lidskou posádkou. Naprosto zásadní bude, jestli na to americká vláda dá peníze, nebo ne. A to se může změnit kdykoli, jak ostatně známe z Bushova projektu Constellation. Nebude-li politický zájem, bude celý projekt pohřben.
Smutné je, že s touto stanicí počítal už von Braun.
To už mělo být dávno podle mě.
Nebyly technologie, ano, plno věcí se vyzkoušelo, zjistilo se že to jde a až teď jsme se dostali do fáze, že to má smysl...
Fandím tomu hodně, ale pokud vím, tak v provozu teď není raketa, která by dokázala vynášet až na oběžnou dráhu Měsice. Nebo ano?
Protože to by mohl být v tak napjatém načasování a poměrně skromným zdrojům dost problém.
Proč by nebyla? Oni to spíš budou sestavovat na oběžné dráze Země a potom ji tam akorát přepraví. Dostat to tam pomocí jednoho startu je nesmysl, ono i Apollo v podstatě startovalo k měsíci z oběžné dráhy Země.