Vizualizace večerní oblohy 28. března 2023 s pěti planetami a Měsícem. Uran je vyznačen křížkem u Venuše | foto: StellariumTechnet.cz

Noční obloha ukáže hned pětici planet seřazených do oblouku

V úterý večer se má podle astronomů objevit na obloze jeden ze zajímavých úkazů letošního roku. Planety Merkur, Venuše, Mars, Jupiter a Uran se 28. března po západu Slunce spolu s Měsícem seřadí do jakéhosi oblouku. Pokud to počasí nepokazí, vyplatí se být v oblasti s co nejmenším světelným smogem a pro jistotu se vybavit i nějakým dalekohledem.

Koho zajímá nebeská mechanika a zajímavé pohledy na oblohu, tak se nyní příliš nenudí. Nedávno mohl pozorovat konjunkci Venuše a Jupiteru s Měsícem a nedlouho poté setkání Venuše a Jupiteru z pohledu pozorovatele ze Země.

Nyní se může těšit na další seřazení planet a Měsíce. V noci z úterý na středu totiž může být na obloze viditelných pět planet. Některé z nich bude těžké vidět vzhledem jejich slabému jasu, ale nějaký menší dalekohled či triedr by mohl pomoci, tedy pokud nebude obloha zakrytá mraky.

Výhodou je, že v těchto dnech je nejlepší viditelnost planety Merkur, která se jinak špatně hledá. I proto, že je ze všech planet Slunci nejblíže, a tak lze odraz slunečního světla, který Merkur na noční obloze ukáže, pozorovat jen po omezenou dobu.

„Zahlédnout jej můžete po západu Slunce nízko západním obzorem – snadno triedrem a poté většinou i bez něj. Bude vypadat jako nápadná „hvězda“ s jasností srovnatelnou s Capellou ze souhvězdí Vozky nebo Arkturem z Pastýře. V úterý 28. března 2023 se poblíž něj ocitne Jupiter. V polovině dubna pak Merkur zase zmizí ve sluneční záři,“ říká o viditelnosti Merkuru Jiří Dušek z Hvězdárny a planetária Brno.

Viditelnost Merkuru by mohl zkazit Jupiter, který bude jasnější a bude blízko Merkuru.

Již zmíněný Uran je druhou z pěti planet, které vytvoří na úterní noční obloze zajímavý obloukový tvar. Právě Uran bude ten, který na noční obloze uvidíte nejhůře a patrně budete potřebovat dalekohled.

Z pěti planet, které se na obloze srovnají, by měla být nejjasnější Venuše, jež se objeví vlevo nahoře od Jupiteru a Merkuru a bude viditelná pouhým okem. Jupiter bude z těchto tří planet druhý nejjasnější. Spolu s Merkurem se během večera zanoří pod obzor.

Mars, který byl ještě v listopadu loňského roku Zemi nejblíže, je nyní vzdálen více než dvakrát v poměru k listopadové situaci. I když je tak daleko, stále je na nebi poměrně dobře vidět.

Obloukovité uspořádání těchto pěti planet bude vidět počínaje těsně nad obzorem a konče mnohem výš na obloze, kde dosáhne až ke čtvrtce Měsíce.

„Vrcholem bude samozřejmě Měsíc, který bude z poloviny osvětlen těsně nad Marsem. Takže uvidíte pět planet a Měsíc,“ řekl Bill Cook z NASA pro ABC News. „Každá planeta v naší sluneční soustavě, s výjimkou vyřazeného Pluta, sdílí stejnou oběžnou rovinu. Během planetární konjunkce se bude zdát, že se planety „shlukují“ na stejné straně Slunce – vytvoří linii, ale budou se jevit jako oblouk, protože obloha „je jako kopule“, uzavřel Cooke.

Situaci ke konci března popisuje spolu s úrovní jasu planet Martin Gembec ze serveru Astro.cz. „Nejvýraznějším objektem je večer nad západním obzorem Venuše (−4 mag). Ta bude 30. 3. večer v konjunkci s Uranem (5,8 mag), který bude 1,2 stupně daleko. Velmi nízko nad obzorem je Jupiter (−2,1 mag) a Merkur (cca −1 mag). Tyto planety budou v konjunkci již 27. března na vzdálenost 1,5°. Mars (0,9 mag) je v Blížencích a bude 28. 3. v konjunkci s Měsícem,“ vysvětluje. Jak z těchto informací vyplývá, čím nižší je hodnota magnitudy (mag), tím lépe objekt na noční obloze vidíme. Zdravé lidské oko zvládne rozeznat objekty s mag pod úrovní šest.