Naposledy. Japonská loď se připojila k ISS, vozila největší náklady

  • 4
V pondělí naposledy zakotvila u Mezinárodní vesmírné stanice japonská nákladní loď označovaná jako H-II Transfer Vehicle (HTV-9). Je pojmenovaná také jako Kounotori 9, což je japonský výraz pro čápa bílého.

Start rakety H-IIB jste mohli sledovat ve čtvrtek  v přímém přenosu na těchto stránkách a nyní jsme vám zprostředkovali také přenos z připojení lodi HTV-9 k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). 

Pro nosič H-IIB i loď Kounotori 9 to je poslední cesta. Zatímco raketa ji má za sebou, nákladní loď ještě misi musí dokončit. Pro tuto verzi lodi je to devátá cesta. Po konci raketoplánů v roce 2011 to byla jediná nákladní loď schopná přepravit na ISS velké vybavení. Dokáže pobrat až šest tun nákladu. 

„Chtěli bychom splnit všechny úkoly a završit poslední misi triumfem,“ řekl podle serveru Japan Times Keiji Suzuki, člen vesmírného programu společnosti Mitsubishi Heavy Industries, kde byla sestavena raketa.

20. května 2020

Celý proces připojování lodi k ISS zabral několik hodin a asistovalo při něm i robotické rameno Canadarm2, které HTV-9 zachytilo a přesunulo k doku stanice. Tento postup s odchodem Kounotori 9 do důchodu zanikne. Její nástupce, který se chystá pro lety od roku 2022, se již bude umět k ISS připojit bez této pomoci.

Schéma připojení japonské lodi HTV-9 k ISS

Kounotori 9 má při své misi za úkol pořídit sadu snímků ISS, které budou použity k  otestování komunikační technologie určené k určení polohy a stavu plavidla. Shromážděná data budou následně sloužit pro naprogramování následníka tohoto plavidla, který ponese označení HTV-X. 

Loď HTV veze vodu, náhradní díly a další vybavení pro tři členy Expedice 63, kteří nyní obývají vesmírnou stanici. Mezi vědeckými aparáty je nejzajímavější 3D mikroskop pro pozorování živých buněk. Mezi náhradními díly pak astronauti najdou i poslední várku šesti lithium-iontových baterií, kterými jsou postupně na Mezinárodní vesmírné stanici nahrazovány současné nikl-vodíkové (NiH2) akumulátory.