Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Praze byl představen nový vlak. Jezdit bude zřejmě od prosince

Vlaková souprava Siemens Desiro byla včera představena v Praze. Podívejte se, čím možná budete o víkendu jezdit na trase Praha hl. n. - Rudná - Beroun.
Siemens Desiro

Siemens Desiro | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Společnost Veolia Transport má zájem provozovat tento vlak jako víkendový spoj na trase Praha - Rudná - Beroun od 15. prosince 2007. Firma včera podala oficiální nabídku na provozování osobní dopravy u objednavatele pražské integrované dopravy (ROPID) s tím, že nežádá úhradu prokazatelných ztrát. Vozy Siemens Desiro jezdí v současné době například v Německu, USA, Maďarsku, Holandsku, Dánsku, Rumunsku, Řecku či sousedním Rakousku.

Nedělitelnou jednotku Siemens Desiro Classic DMU (celý název) tvoří dva vozy s nízkopodlažní částí. Vozidlo je určeno pro provoz na regionálních neelektrifikovaných tratích. Nízkopodlažní podíl tvoří 60% pohodlné, klimatizované soupravy. Podle dojmu redaktora Technetu z jízdy na kolejích nevalné kvality mají cestující docela příjemný pocit, protože do interiéru neproniká rušivý hluk, pružení vozu je příjemné a díky klimatizaci je uvnitř vozu snesitelně. Jaká je ovšem spolehlivot těchto vymožeností, to ukáže čas.Siemens Desiro

Jednotka Siemens Desiro se skládá ze dvou vozů spojených uzavřeným přechodem, který je tvořen dvojitým zvlněným měchem (lidově harmonikou).

Siemens Desiro
Oba vozy mají stanoviště strojvedoucího. V prvním voze v oddílu první třídy jsou sedačky v uspořádání 2+1, ve druhé třídě jsou sedadla ve velkoprostorovém oddíle buď v řadě v konfiguraci 2+2 jak ve standardní výšce, tak v nízkopodlažní části.

Interiér jednotky Siemens Desiro

Siemens Desiro Siemens Desiro
Siemens Desiro Siemens Desiro
Oddíl první třídy se nachází za skleněnými dveřmi. V něm mají sedadla uspořádání 2+1. Velkoprostorový oddíl druhé třídy má konfiguraci 2+2. Druhý vůz má víceúčelový oddíl, který má nízkopodlažní část, v němž jsou sedadla proti sobě nebo v uspořádání 2+2, a to jak v nízkopodlažní části, tak ve standardní výšce.
Siemens Desiro Siemens Desiro
Ve víceúčelovém oddílu najdete WC.

Siemens Desiro Siemens Desiro
Toaleta je s uzavřeným systémem a vše je přizpůsobeno invalidům.

Siemens Desiro Siemens Desiro
Pro nástup invalidů slouží elektricky ovládaná vysouvací plošina. Prostor pro nástup a přechodový prostor je oddělen od prostoru pro cestující skleněnými příčkami, které zabraňují (v zimním obbdobí) rychlé výměně vzduchu ve voze. Dveře mají standardně čidla proti přivření cestujícího. Siemens na přání zákazníka dodává tuto ochranu s citlivostí na psí vodítko, kdy systém pozná, že přivřel vodítko nebohého psíka, který je jinde, než pán a to jen proto, aby psík zůstal u pána po rozjezdu soupravy. Jsme v redakci zvědaví, zda se takový vůz objeví i v Praze.

Siemens Desiro Siemens Desiro
O pohodlí cestujících se stará systém vytápění a klimatizace. V každém voze jsou pro cestující dvě střešní klimatizace a pro strojvedoucího v jeho kabině vždy po jedné. Vytápění funguje podobně jako v autě - využívá se chladící voda z motoru. Prostory pro cestující a stanoviště strojvedoucího mají oddělené rozvody vody pro vytápění. V prostorách pro cestující jsou konvenční topná tělesa (levá fotografie) a v nástupních prostorách temperují topidla s nucenou ventilací. Pro předehřívání topné soustavy nebo v případě, že teplo z motorů nepostačuje, jsou v Desiru nainstalována olejová doplňková topná tělesa.
V každém ročním období je ve vnitřních prostorech nutné měnit vydýchaný vzduch. Na stanovišti strojvedoucího se o ni stará tlaková ventilace, v prostorech pro cestující je vždy nad klimatizačním zařízením. Výfuky jsou nad okny (pravá fotografie). O odvětrávání se starají statické střešní ventilátory.

Stanoviště strojvedoucího 

Siemens Desiro Siemens Desiro
Siemens Desiro Siemens Desiro
Siemens Desiro Siemens Desiro
Pracoviště strojvedoucího je řešeno ergonomicky. Centrální řídící jednotkou je zařízení SIBAS 32 s diagnostickou pamětí, umožňuje sestavit soupravu až ze tří jednotek Desiro.

Siemens Desiro Siemens Desiro
Čelní sklo na stanovišti strojvedoucího je z kompaktního bezpečnostního skla, které je odolné proti nárazu.

Konstrukce skříně jednotky

Skříň vozidla Siemens Desiro je samonosná. Je z protlačovaných hliníkových profilů. Čelo vozidla je zhotoveno jako samonosná skořepina z laminátu. Proti pronikání hluku do prostoru cestujících je na vnitřních stěnách pojezdu stříkaná izolace. V bočních stěnách, podlaze a prostoru stropu jsou navíc tlumící rohože.

Siemens Dessiro Siemens Desiro
Velkoplošná okna jsou z kompaktního bezpečnostního skla. Protože vozy mají klimatizace, většina oken se nedá otevřít.

Pohon

Pod každým vysokopodlažním prostorem mezi nástupní plošinou a hnacím podvozkem je umístěn 6 válcový turbo přeplňovaný dieselův motor o výkonu 275/315 kW (jedná se o dvě varianty motorů). O přenos výkonu se stará pětistupňová automatická převodovka s měničem a integrovaným retardérem. Chlazení motoru je zpětné v podpodlažním chladiči. Ventilátor není elektrický, jak jste zvyklí z osobního vozu, ale je s hydrostatickým pohonem. Chlazení oleje motoru je zajištěno integrací výměníku do chladícího okruhu vody. Dieslův motor, převodovka a chladič  jsou zavěšeny ve společném nosném rámu. Hnací výkon se dostane k poháněné nápravě dvěma kloubovými hřídeli.

Pojezd

Siemens Dessiro Siemens Desiro
Souprava Desiro má celkem tři podvozky, krajní dva jsou hnací, ten uprostřed je Jakobsův (pravá fotografie). Jeho specialitou je kombinace pryžového vypružení a úrovňově regulovatelného vzduchového sekundárního vypružení.
V jakékoliv dopravě platí pravidlo o tom, že "rozjet se můžeš, zastavit musíš" . Proto každý hnací podvozek obsahuje tři brzdové kotouče, prostřední Jakobsův podvozek má dva na každé nápravě. Kola jsou vybavena systémem protismykové a protiskluzové ochrany. Na hnacích podvozcích najdete, podobně jako na tramvaji, magnetickou kolejnicovou brzdu (levá fotografie).

 Technické údaje jednotky Siemens Desiro Classic DMU
 Výrobní řada vozidla  Desiro Classic DMU
 Nejmenší průjezdový poloměr oblouku - trať/depo  125/100 m
 Rozchod  1 435 mm
 Uspořádaní dvojkolí  B´(2)B´
 Maximální šířka  2 830 mm
 Maximální výška (nad výfukem nad TK)  4 230 mm
 Výška podlahy nad TK  575 mm v nízkopodlažní části
1 250 mm v ostatních částech
 Počet sedadel

12 (první třída)
111 (druhá třída) z toho 13 sklopných

 Počet míst k stání 90
 Vlastní hmotnost 68,2 t
 Nejvyšší hmotnost 88,7 t
 Zásoba pohonných hmot 2 x 600 l
 Zásoba topného oleje 2 x 150 l
 Motory dva 6 válcové motory s turbo přeplňováním výfukovými plyny a nuceným chlazeným vzduchem 2x 275kW/ 2 x 315kW (Euro 3) při 1 900 ot./min.
 Převodovka pětirychlostní automatická převodovka s integrovaným rozjezdovým měničem a retardérem
 Tažné a narážecí zařízení automatické spřáhlo
 Vytápění, větrání, klimatizace konvenční vytápění teplou vodou,olejem vytápěná doplňková tělesa, tlakové větrání, klimatizační zařízení prostoru cestujících a strojvedoucího
 Elektrické vybavení vozidla vícenásobné řízení až tří jednotek; palubní síť DC 24V
 Maximální rozjezdové zrychlení 1,1 m . s-2
 Maximální brzdné zpomalení

 0,9 m . s-2 (provozní brzda)
>1,15 m . s-2 (nouzová brzda)

 Pojezd  dva hnací podvozky a jeden běžný Jakobsův podvozek s pryžovým a sekundárním vypružením
 Průměry kol 770 mm (nová)
710 mm (opotřebovaná)
 Brzdy hydrodynamické retardéry; přímo působící samočinná elektropneumatická brzda, doplňková možnost nastavení jako nepřímo působící samočinná pneumatická brzda; magnetická kolejnicová brzda na hnacích podvozcích
 Maximální rychlost 120 km h-1

  • Nejčtenější

Podívejte se pod ruce palubnímu inženýru na Tu-154. Letušky stroj nemilovaly

Když si palubní inženýr na letounu Tu-154 musel za letu odskočit, dle přepisů se na jeho místo měl posadit kapitán letadla. I to dokládá, jak důležitá byla práce takzvaných palubáků. Karel Burger...

30. října 2024

Ukázkové přešlapy, které technologické firmy stály miliardy

Od chvíle, kdy Yahoo odmítlo šanci koupit malý startup jménem Google, až po lidské selhání v případě revoluční technologie Theranos. Jak rozhodnutí několika klíčových osob změnila osud...

2. listopadu 2024

Japonci úspěšně otestovali F-35 na své kapesní letadlové lodi. Je už druhá

Premium

Minulý týden přistála na letové palubě lodě japonských sil námořní sebeobrany Kaga stíhačka F-35B americké námořní pěchoty. Na její sesterské lodi už podobný pokus proběhl v roce 2021. Plavidla...

28. října 2024

Visingr: Piloti kamikaze jako váleční hrdinové? Japonci mění pohled na válku

Rozstřel

Před 80 lety byli v bitvě o Filipíny poprvé nasazeni sebevražední japonští letci do bojů druhé světové války. Fenomén kamikaze připomněl v Rozstřelu publicista a vojenský analytik Lukáš Visingr,...

27. října 2024

Chcete si pustit zabezpečený počítač v počítači? Porovnali jsme dva rivaly

Aplikace Oracle VirtualBox a VMware Workstation Pro patří k tomu nejlepšímu, co lze v případě tvorby virtuálního PC získat zdarma. Tito dva rivalové dokazují, jak se virtuální počítače mohou snadno...

1. listopadu 2024

OBRAZEM: Pod kapotou exotické Fujary byly nejdražší motorové lokomotivy ČSD

Dieselelektrické lokomotivy řady T466.0, které lid od dráhy obdařil přezdívkami Pilštyk a Fujara, vyráběly Turčianské strojárne Martin. Zprvu poruchové stroje se postupně umoudřily a v kolektivu...

3. listopadu 2024

Prostřelená nádrž či omylem let rychlostí zvuku, vzpomíná inženýr Tupolevu

Premium

Řeknete si, že není možné, aby by se toto všechno stalo jednomu člověku během jediné kariéry. Snad to bylo kombinací zajímavých letounů a podivuhodného období devadesátek. Tyto kuriózní letecké...

3. listopadu 2024

Jasný příklon k Moskvě, papírová jednota. KSČ před 100 lety vybrala nové vedení

V pražských Holešovicích se před 100 lety konal druhý sjezd KSČ. Byl několikadenní, odehrával se ve dnech 31. října až 4. listopadu 1924. Dominovala mu otázka bolševizace strany a jasný příklon k...

2. listopadu 2024

Velká narozeninová loupež: Co si za 30 sekund vyberete, to bude vaše

Advertorial

Známý prodejce počítačové techniky T.S.BOHEMIA slaví 30 let. K této příležitosti si pro své zákazníky připravil tři narozeninové dárky: bezplatnou dopravu, bezkonkurenční záruku a také Velkou...

2. listopadu 2024

Znáte ochucené medy? Vyzkoušely jsme 9 příchutí od Včelařství Domovina
Znáte ochucené medy? Vyzkoušely jsme 9 příchutí od Včelařství Domovina

Med je jedním z nejstarších a nejzdravějších sladidel na světě. Včelařství Domovina přináší unikátní kombinace tradičního medu s ovocem, bylinkami...

Kate Winsletová se v novém filmu ukázala nahá, břicho zatahovat odmítla

Kate Winsletová (49) 27 let po Titanicu opět ukázala poprsí ve filmu. Tentokrát to bylo kvůli roli americké válečné...

Babišová řekla ano Bartošovi. Je skvělý, že dokáže měnit názory, pochvaluje si

I když ho seriál Devadesátky vynesl na výsluní, jeho současnou televizní reprízu Kryštof Bartoš nesleduje. „Viděl jsem...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových...

Našli mezeru na trhu. O jejich netradiční výrobky je zájem a zákazníků přibývá

Jitrnice, řízky, steaky, párky, salámy, výpečky, paštiky. Klasický sortiment každé masny, nic nového pod sluncem, nic...

Tatínek mi dohazoval arabské nápadníky, vzpomíná Sára Donutilová

Měla jiné dospívání než její vrstevníci. Otec se k ní choval příliš ochranitelsky. Jenomže jeho výchova byla...