Společnost Veolia Transport má zájem provozovat tento vlak jako víkendový spoj na trase Praha - Rudná - Beroun od 15. prosince 2007. Firma včera podala oficiální nabídku na provozování osobní dopravy u objednavatele pražské integrované dopravy (ROPID) s tím, že nežádá úhradu prokazatelných ztrát. Vozy Siemens Desiro jezdí v současné době například v Německu, USA, Maďarsku, Holandsku, Dánsku, Rumunsku, Řecku či sousedním Rakousku.
Nedělitelnou jednotku Siemens Desiro Classic DMU (celý název) tvoří dva vozy s nízkopodlažní částí. Vozidlo je určeno pro provoz na regionálních neelektrifikovaných tratích. Nízkopodlažní podíl tvoří 60% pohodlné, klimatizované soupravy. Podle dojmu redaktora Technetu z jízdy na kolejích nevalné kvality mají cestující docela příjemný pocit, protože do interiéru neproniká rušivý hluk, pružení vozu je příjemné a díky klimatizaci je uvnitř vozu snesitelně. Jaká je ovšem spolehlivot těchto vymožeností, to ukáže čas.
Jednotka Siemens Desiro se skládá ze dvou vozů spojených uzavřeným přechodem, který je tvořen dvojitým zvlněným měchem (lidově harmonikou).
Oba vozy mají stanoviště strojvedoucího. V prvním voze v oddílu první třídy jsou sedačky v uspořádání 2+1, ve druhé třídě jsou sedadla ve velkoprostorovém oddíle buď v řadě v konfiguraci 2+2 jak ve standardní výšce, tak v nízkopodlažní části.
Interiér jednotky Siemens Desiro
Oddíl první třídy se nachází za skleněnými dveřmi. V něm mají sedadla uspořádání 2+1. Velkoprostorový oddíl druhé třídy má konfiguraci 2+2. Druhý vůz má víceúčelový oddíl, který má nízkopodlažní část, v němž jsou sedadla proti sobě nebo v uspořádání 2+2, a to jak v nízkopodlažní části, tak ve standardní výšce.
Ve víceúčelovém oddílu najdete WC.
Toaleta je s uzavřeným systémem a vše je přizpůsobeno invalidům.
Pro nástup invalidů slouží elektricky ovládaná vysouvací plošina. Prostor pro nástup a přechodový prostor je oddělen od prostoru pro cestující skleněnými příčkami, které zabraňují (v zimním obbdobí) rychlé výměně vzduchu ve voze. Dveře mají standardně čidla proti přivření cestujícího. Siemens na přání zákazníka dodává tuto ochranu s citlivostí na psí vodítko, kdy systém pozná, že přivřel vodítko nebohého psíka, který je jinde, než pán a to jen proto, aby psík zůstal u pána po rozjezdu soupravy. Jsme v redakci zvědaví, zda se takový vůz objeví i v Praze.
O pohodlí cestujících se stará systém vytápění a klimatizace. V každém voze jsou pro cestující dvě střešní klimatizace a pro strojvedoucího v jeho kabině vždy po jedné. Vytápění funguje podobně jako v autě - využívá se chladící voda z motoru. Prostory pro cestující a stanoviště strojvedoucího mají oddělené rozvody vody pro vytápění. V prostorách pro cestující jsou konvenční topná tělesa (levá fotografie) a v nástupních prostorách temperují topidla s nucenou ventilací. Pro předehřívání topné soustavy nebo v případě, že teplo z motorů nepostačuje, jsou v Desiru nainstalována olejová doplňková topná tělesa.
V každém ročním období je ve vnitřních prostorech nutné měnit vydýchaný vzduch. Na stanovišti strojvedoucího se o ni stará tlaková ventilace, v prostorech pro cestující je vždy nad klimatizačním zařízením. Výfuky jsou nad okny (pravá fotografie). O odvětrávání se starají statické střešní ventilátory.
Stanoviště strojvedoucího
Pracoviště strojvedoucího je řešeno ergonomicky. Centrální řídící jednotkou je zařízení SIBAS 32 s diagnostickou pamětí, umožňuje sestavit soupravu až ze tří jednotek Desiro.
Čelní sklo na stanovišti strojvedoucího je z kompaktního bezpečnostního skla, které je odolné proti nárazu.
Konstrukce skříně jednotky
Skříň vozidla Siemens Desiro je samonosná. Je z protlačovaných hliníkových profilů. Čelo vozidla je zhotoveno jako samonosná skořepina z laminátu. Proti pronikání hluku do prostoru cestujících je na vnitřních stěnách pojezdu stříkaná izolace. V bočních stěnách, podlaze a prostoru stropu jsou navíc tlumící rohože.
Velkoplošná okna jsou z kompaktního bezpečnostního skla. Protože vozy mají klimatizace, většina oken se nedá otevřít.
Pohon
Pod každým vysokopodlažním prostorem mezi nástupní plošinou a hnacím podvozkem je umístěn 6 válcový turbo přeplňovaný dieselův motor o výkonu 275/315 kW (jedná se o dvě varianty motorů). O přenos výkonu se stará pětistupňová automatická převodovka s měničem a integrovaným retardérem. Chlazení motoru je zpětné v podpodlažním chladiči. Ventilátor není elektrický, jak jste zvyklí z osobního vozu, ale je s hydrostatickým pohonem. Chlazení oleje motoru je zajištěno integrací výměníku do chladícího okruhu vody. Dieslův motor, převodovka a chladič jsou zavěšeny ve společném nosném rámu. Hnací výkon se dostane k poháněné nápravě dvěma kloubovými hřídeli.
Pojezd
Souprava Desiro má celkem tři podvozky, krajní dva jsou hnací, ten uprostřed je Jakobsův (pravá fotografie). Jeho specialitou je kombinace pryžového vypružení a úrovňově regulovatelného vzduchového sekundárního vypružení.
V jakékoliv dopravě platí pravidlo o tom, že "rozjet se můžeš, zastavit musíš" . Proto každý hnací podvozek obsahuje tři brzdové kotouče, prostřední Jakobsův podvozek má dva na každé nápravě. Kola jsou vybavena systémem protismykové a protiskluzové ochrany. Na hnacích podvozcích najdete, podobně jako na tramvaji, magnetickou kolejnicovou brzdu (levá fotografie).
Technické údaje jednotky Siemens Desiro Classic DMU | |
Výrobní řada vozidla | Desiro Classic DMU |
Nejmenší průjezdový poloměr oblouku - trať/depo | 125/100 m |
Rozchod | 1 435 mm |
Uspořádaní dvojkolí | B´(2)B´ |
Maximální šířka | 2 830 mm |
Maximální výška (nad výfukem nad TK) | 4 230 mm |
Výška podlahy nad TK | 575 mm v nízkopodlažní části 1 250 mm v ostatních částech |
Počet sedadel |
12 (první třída) |
Počet míst k stání | 90 |
Vlastní hmotnost | 68,2 t |
Nejvyšší hmotnost | 88,7 t |
Zásoba pohonných hmot | 2 x 600 l |
Zásoba topného oleje | 2 x 150 l |
Motory | dva 6 válcové motory s turbo přeplňováním výfukovými plyny a nuceným chlazeným vzduchem 2x 275kW/ 2 x 315kW (Euro 3) při 1 900 ot./min. |
Převodovka | pětirychlostní automatická převodovka s integrovaným rozjezdovým měničem a retardérem |
Tažné a narážecí zařízení | automatické spřáhlo |
Vytápění, větrání, klimatizace | konvenční vytápění teplou vodou,olejem vytápěná doplňková tělesa, tlakové větrání, klimatizační zařízení prostoru cestujících a strojvedoucího |
Elektrické vybavení vozidla | vícenásobné řízení až tří jednotek; palubní síť DC 24V |
Maximální rozjezdové zrychlení | 1,1 m . s-2 |
Maximální brzdné zpomalení |
0,9 m . s-2 (provozní brzda) |
Pojezd | dva hnací podvozky a jeden běžný Jakobsův podvozek s pryžovým a sekundárním vypružením |
Průměry kol | 770 mm (nová) 710 mm (opotřebovaná) |
Brzdy | hydrodynamické retardéry; přímo působící samočinná elektropneumatická brzda, doplňková možnost nastavení jako nepřímo působící samočinná pneumatická brzda; magnetická kolejnicová brzda na hnacích podvozcích |
Maximální rychlost | 120 km h-1 |