Pondělí 26. října 2020, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. října 2020 Erik

Nejstarší tunelová lanovka v Evropě slaví 100 let

Tunelová lanovka Imperial v Karlových Varech je nejstarší svého druhu v Evropě. Provoz na sto let starých kolejích řídí moderní počítač. Máme pro vás podrobnou fotoreportáž.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let - Abstova výhybna | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

V Česku najdete pouze dvě města, kde se můžete svézt pozemní lanovkou. Na druhou stranu v Karlových Varech i v Praze jezdí hned dvě.

Karlovarská pozemní lanovka Imperial (ve Varech jezdí ještě dráha nazvaná Diana) je jedinečná tím, že celá vede v tunelu a ze všech pozemních lanovek v Česku má největší sklon, a to 495 promile. Patří jí také další primát, je nejstarší tunelovou lanovkou v Evropě. Její dráha sice měří pouze 127 metrů, ovšem vozy překonávají výškový rozdíl 55,19 metru.

Lanovka Imperial byla do provozu uvedena v roce 1907. Důvod k jejímu postavení byl velmi prostý. Nový majitel pozemku na kopci, Alfréd Schwalb, řešil problém, jak se ke svému majetku dostat. Nahoru totiž nevedla žádná cesta. Aby nemusel bourat okolní stavby, rozhodl se vybudovat lanovku v tunelu, kterou pak dopravoval stavební materiál. Tímto řešením zachoval panorama Karlových Varů v okolí Vřídla. Více informací z historie díla naleznete na konci článku.

Zatímco například pražská lanovka na Petřín byla postavena na vodní pohon (s vodní převahou), ta karlovarská měla od samého počátku moderní, tj. elektrický pohon. V Praze jezdí pozemní lanovkou i hosté hotelu Mövenpick na Smíchově. Vozy jsou samoobslužné. Zákazník pouze stiskne tlačítko a o zbytek se postará automatika. Takováto lanovka pochopitelně nemá žádný jízdní řád - další informace naleznete zde.


Dolní stanice je v nadmořské výšce 381,44 m. Uprostřed tunelu je Abtova výhybna (výhybka používaná u pozemních lanových drah bez pohyblivých částí - více zde). Rozchod kolejí je 1000 milimetrů (1 m).


Během stoletého provozu prošla lanovka celkem čtyřmi rekonstrukcemi. Výsledkem těchto prací je mimo jiné i to, že po původních stoletých kolejích jezdí vozy polského výrobce Konstal Chorzow a celý provoz je řízen počítačem.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let

Zákulisí lanovky


1. Strojovna

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Ve strojovně vás ihned zaujme motor s převodovkou a hnací kolo. Při bližším pozorování najdete dva brzdné systémy. Jeden je na hnacím kole a druhý na převodovce. 

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Druhá brzda je umístěna v prostoru mezi převodovkou a motorem. V případě velmi nepravděpodobného selhání obou brzd musí pohltit energii lanovky vozové brzdy, které se svírají ke koleji.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Lano vede přes rozvodná kola do tunelu lanovky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
a dále vede na oba vozy.

2. Tunel lanovky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Lano do dolní stanice vede přes systém rozvodných kladek.

3. Míjení vozů

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Lanovka se táhne z dolní stanice z divadelního náměstí (fotografie vpravo) na výšinu Imperial (fotografie vlevo).

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
K míjení vozů dochází v nejširší části tunelu na Abtově pevné výhybně.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Vůz lanovky má dva druhy kol. Na jedné straně kolo s oboustranným okolkem (pravá fotografie), které vede vůz přes výhybnu. Přejetí tažného lana, které vede mezi kolejemi výhybny, pak umožňuje široké valivé kolo (fotografie vlevo). Z tohoto důvodu má konkrétní vůz ve výhybně stále stejnou kolej.

4. Řízení lanovky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Provoz lanovky je řízen z dispečerského stanoviště v horní stanici. Na fotografii vpravo ho vidíte z netradičního pohledu přímo z dráhy lanovky. Každá kabina má na  obou svých koncích stanoviště řidiče. Provoz musí být s řidičem, protože to vyžaduje drážní zákon, přestože moderní počítačové ovládání jeho přítomnost nevyžaduje. Řidič udržuje s dispečinkem rádiové spojení.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Poslední dvě generace řízení lanovky - vlevo moderní počítačové, vpravo klasické analogové.


 Základní technické údaje o lanovce Imperial 
 Typ lanovky Osobní pozemní tunelová lanovka kyvadlového systému s pevným uchycením
 Délka šikmé dráhy  127 metrů
 Maximální sklon  495 promile
 Nadmořská výška dolní stanice  381,44 metru
 Nadmořská výška horní stanice  436,63 metru
 Převýšení 55,19 metru
 Rozchod kolejí 1000 milimetrů
 Rekordní denní počet cestujících  3271 (19. května 2007)
 Počet cestujících od února 1997  3 172 000
 Výrobce  Von Roll
 Čas jízdy  1 minuta

5. Historické okamžiky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Nejprve sloužil tunel lanovky pro dopravu materiálu a lidí na stavbu hotelu Imperial. Poté byl používán výhradně k letní dopravě osob dvěma dřevěnými vozy s otevřenými plošinami (levé foto). Po druhé světové válce nejprve prošlo modernizací strojní zařízení. V roce 1961 prošla lanovka druhou modernizací, při které byly dřevěné vozy vyměněny za celokovové.
Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Celokovové vozy z roku 1961 byly vyrobeny v Tatře Smíchov.


Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Poslední modernizace velkého rozsahu byla polskou splátkou dluhu bývalému Československu. Nové skříně vozů vyrobila lokomotivka Konstal Chorzow. Práce polských soudruhů byla ovšem velmi nekvalitní.

  • Nejčtenější

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Nenaplněný příběh nejrychlejší stíhačky světa YF-12A ze Skunčích dílen

Špionážní letoun Lockheed A-12 pro CIA posloužil jako platforma pro připravovanou záchytnou stíhačku létající...

Dvořáček: Rusko a Čína už proti covidu očkují, v ČR bude vakcína v lednu

Vakcíny renomovaných západních firem proti covidu-19 budou bezpečné. V Rozstřelu po Skypu to řekl ředitel Asociace...

Stačí jen pár lidí a riziko nákazy vyletí. Matematika pandemie je zrádná

Čím víc lidí pohromadě, tím větší riziko nákazy. Tomu zřejmě už rozumí každý. Jak rychle ale roste riziko nákazy s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Popularizátora LSD Learyho se bál i Nixon, nechal si natočit své umírání

Kontroverzní americký psycholog Timothy Leary, který se narodil 22. října 1920, proslul zejména jako popularizátor...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Ztratili 16 tisíc výsledků testů na covid. Špatně používali Excel

Excel je populární nástroj, a tak je občas používán i způsobem, pro který není vhodný. Jen těžko uvěřitelné pochybení...

OBRAZEM: Nejen ve službách dr. Radosty. Ikonická ertéóčka v jiných rolích

Autobusy Škoda 706 RTO se staly svého času doslova ikonami československých silnic. Skromná galerie ukáže zlomek z...

Tři ohořelé kostry v poušti. Jak skončil největší letecký únos

Po rekordním leteckém únosu, který provedly palestinské organizace v září 1970, zůstaly v jordánské poušti tři zničené...

Muskovy družice připojily k internetu záchranáře ve spálených městech

Stovky satelitů Starlink mají přivést internet i do jinými technologiemi obtížně pokrytelných oblastí. Předčasnou...

Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy
Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy

Chvíle strávené nad knížkou jsou pro děti velmi důležité. Pořiďte dětem adventní kalendář plný kouzelných vánočních příběhů. Zkraťte si čekání na...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...