Odlít, odtáhnout, potopit a spojit. Jak vzniká podmořský tunel Fehmarnbelt

  • 18
Stavbaři, kteří pracují na superlativy ověnčeném projektu Fehmarnbelt, podmořském spojení mezi Německem a Dánskem, mají hotových prvních sto metrů díla. A dokončují první betonový segment, z nichž bude tunel vytvořen. Má jít o vůbec nejdelší ponořený tunel a zároveň o nejdelší integrovaný silniční a železniční tunel na světě.

Tunel Fehmarnbelt bude mít po dokončení téměř 18 kilometrů a spojí německý pobřežní ostrov Fehmarn a dánský ostrov Lolland. Jeho výstavba začala v lednu 2021 a po dokončení v roce 2029 zkrátí cestu, která trajektem trvala čistého času 45 minut, na 10 minut autem, resp. sedm minut vlakem.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Původně měl osmnáctikilometrovou Fehmarnskou úžinu překlenout most. Ukázalo se však, že tunel vychází nákladově velmi podobně – a přitom je výhodnější z pohledu dopadů na životní prostředí a je méně závislý na rozmarech počasí.

Tunel je vyprojektován jako nikoli vrtaný, nýbrž ponořený. Bude sestávat z 217 metrů dlouhých betonových segmentů. Ty už jsou vyráběny v obrovské betonárce, kterou pro ten účel postavili na dánské straně úžiny. Betonárka vyrábí na paralelních linkách pět segmentů současně, Každý segment má kvůli své velikosti devět dílů, které se odlévají postupně.

V poslední tiskové zprávě o postupu výroby segmentů uvedl investor, dánskou vládou vlastněná společnost Femern, že na prvním segmentu byl dokončen čtvrtý díl – a že ten první už „trčí“ z objektu betonárky ven. To bylo koncem prosince; jak pro iDNES.cz uvedl manažer stavby Anders Gert Wede, aktuálně má pilotní segment hotových sedm dílů a pracuje se na osmém, předposledním. Už také běží všech pět linek a celkem je podle Wedeho dokončeno 23 dílů.

„Ještě letos napojíme první segment na vrtanou suchozemskou část tunelu – a pak budeme tunel prodlužovat v rytmu, v němž budeme vyrábět segmenty. Plán dokončení v roce 2029 zatím vypadá reálně,“ sdělil iDNES.cz manažer Wede. Už také běží všech pět linek a celkem je podle Wedeho dokončeno 23 dílů.

Vznikající tunelové segmenty jsou gigantické, a to nejen délkou, ale také šířkou čtyřicet metrů. Tunelem totiž povede dvojkolejná elektrifikovaná železniční trať a dálnice o čtyřech pruzích. Navíc profily segmentů mají mezi silničními tubusy nouzovou a servisní chodbu.

Každý vyrobený pracovníci utěsní a spustí na vodu. Remorkéry jej odtáhnou na určené místo, kde po zaplavení vodou klesne na připravené štěrkové lože na dně moře – v úžině je největší hloubka asi 35 metrů – a prodlouží o svých 217 metrů existující část tunelu. Následně bude celý tunel zasypán a na nasypanou horninu bude umístěna ochranná deska.

Nejdelší most na světě, který spojuje dva státy

Na silnici E47 mezi severem Německa a jihem Švédska se vedle budovaného tunelu pod Fehmarnskou úžinou nachází ještě jedna perla stavebního inženýrství: most přes průliv Öresund. Ten spojuje Kodaň a Malmö – přesněji, spojuje Malmö s umělým ostrůvkem, kde se cesta zanoří pod hladinu a pokračuje tunelem. Jde o ponořený tunel – stejně jako Fehmarnbelt – ale měří jenom 3,5 kilometru a je uložen jenom deset metrů pod hladinou.