Diskuze

Jak nastartovat motor stíhačky Messerschmitt Bf 109? Jednoduše – klikou!

Motor Daimler-Benz DB 601 byl za druhé světové války pohonnou jednotkou známého německého letounu Messerschmitt Bf 109. Z technického pohledu je to velmi zajímavě řešený kus. Jeho konstruktéři často vycházeli z praxe a dokázali mnohé přizpůsobit polním podmínkám. A startovaní nebylo výjimkou. Zkusili jsme si motor cvičně „nahodit“.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Pro dostup do výšek nad asi 4000 m byl nutný kompresor. Letecké motory měly systém Roots, t.j. dvě piškotům podobné lopatky, které zapadaly do sebe. Oválný prostor měl asi 25 cm výšku.

Měli jsme v r. 1945-1949 školu v bývalé škole pro letecké mechaniky, na dvoře stály v dřevěných bednách motory. Jako školáci jsme se ovšem divili, jak se taková monstra vůbec dostanou do vzduchu, třeba 24-válcový hvězdicový motor Focke-Wulff.

Bylo to v Jihlavě, vedle evangelického kostela. Jihlavský Motorpal, dnes Bosch býval továrnou na ty motory a letecké příslušenství, třeba gyroskopů tam bylo plno, ty byly nejspíš určeny pro rakety.

0 0
možnosti
LK

Jakým způsobem se setrvačník po roztočení připojil k motoru.

Nějaká spojka? Z videa to vypadalo jako natvrdo připojené ozubené kolo.

Rána a okamžitý rozběh.

0 0
možnosti
AV

Páčkou se natvrdo zacvaknul pastorek...

0 0
možnosti

Jen taková poznámka: křížový šroub (přesněji šroub s křížovou hlavou - Phillips Head) v restaurovaném kokpitu Bf-109 opravdu nevypadá moc dobře, přesto bych se zdráhal nazývat jej "naprosto nedobovým" - byl patentován již v roce 1934.

4 0
možnosti
TK

Princip tak trochu jako rázový utahovák. :-)

0 0
možnosti
RV

Němci pořád umí dobré letecké motory, nedávno jsem žasnul nad motorem RED A03: https://en.wikipedia.org/wiki/RED_A03

0 0
možnosti

Na diesely do letadel jsou specialisti, slyšel jsem že to na cestování vychází hodně zajímavě - spotřeba podstatně menší než u benzínu a krmit se to dá naftou i kerosinem. Diamond to cpe do svých letadel standardně a většina ostatních má schválenou přestavbu.

1 0
možnosti
Foto

Ha, překvápko, DB 601 se osazoval i do verze F, která je na fotce u článku, odněkud jsem si (blbě) zafixoval, že s nima lítal jen Emil.

0 0
možnosti
MT

Před lety kdesi restaurovali Bf-109 a zjistili, že již není naživu žádný německý motorář-pamětník, který by ten motor (DB-605) uměl zgenerálkovat. Nakonec to dělali dědci od Rols-Royce v UK. Legrace byla startování - roztočit ručně setrvačník na patřičné otáčky, tak aby motor naskočil, bylo nad síly mnohých zúčastněných.

1 0
možnosti
JP

Takhle němci startovali i tanky , ovšem delší klikou ...

0 0
možnosti

U tanku to bylo snad jen nouzové řešení, normálně by se studený start dělal pomocným zdrojem (měli upravenou verzi KdF s výstupem na kardan, připojoval se místo té kliky). Brouka člověk v ruské zimě nahodí mnohem snáz než tank. Zahřátý motor už se pak dal startovat normálně elektricky, na to už baterie stačily.

2 0
možnosti
VN

Zaujalo mě, že už tehdy používaly čtyři ventily na válec.

2 0
možnosti
MK

A co víc. Ventily někteří výrobci plnili sodíkem. Nebo šoupátkový Napier Sabre. Ten se zase startoval patronou stejně jako některé Rolsy ve stíhačkách.

0 0
možnosti