- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pro dostup do výšek nad asi 4000 m byl nutný kompresor. Letecké motory měly systém Roots, t.j. dvě piškotům podobné lopatky, které zapadaly do sebe. Oválný prostor měl asi 25 cm výšku.
Měli jsme v r. 1945-1949 školu v bývalé škole pro letecké mechaniky, na dvoře stály v dřevěných bednách motory. Jako školáci jsme se ovšem divili, jak se taková monstra vůbec dostanou do vzduchu, třeba 24-válcový hvězdicový motor Focke-Wulff.
Bylo to v Jihlavě, vedle evangelického kostela. Jihlavský Motorpal, dnes Bosch býval továrnou na ty motory a letecké příslušenství, třeba gyroskopů tam bylo plno, ty byly nejspíš určeny pro rakety.
Jakým způsobem se setrvačník po roztočení připojil k motoru.
Nějaká spojka? Z videa to vypadalo jako natvrdo připojené ozubené kolo.
Rána a okamžitý rozběh.
Páčkou se natvrdo zacvaknul pastorek...
Jen taková poznámka: křížový šroub (přesněji šroub s křížovou hlavou - Phillips Head) v restaurovaném kokpitu Bf-109 opravdu nevypadá moc dobře, přesto bych se zdráhal nazývat jej "naprosto nedobovým" - byl patentován již v roce 1934.
Princip tak trochu jako rázový utahovák.
Němci pořád umí dobré letecké motory, nedávno jsem žasnul nad motorem RED A03: https://en.wikipedia.org/wiki/RED_A03
Na diesely do letadel jsou specialisti, slyšel jsem že to na cestování vychází hodně zajímavě - spotřeba podstatně menší než u benzínu a krmit se to dá naftou i kerosinem. Diamond to cpe do svých letadel standardně a většina ostatních má schválenou přestavbu.
Ha, překvápko, DB 601 se osazoval i do verze F, která je na fotce u článku, odněkud jsem si (blbě) zafixoval, že s nima lítal jen Emil.
Před lety kdesi restaurovali Bf-109 a zjistili, že již není naživu žádný německý motorář-pamětník, který by ten motor (DB-605) uměl zgenerálkovat. Nakonec to dělali dědci od Rols-Royce v UK. Legrace byla startování - roztočit ručně setrvačník na patřičné otáčky, tak aby motor naskočil, bylo nad síly mnohých zúčastněných.
Takhle němci startovali i tanky , ovšem delší klikou ...
U tanku to bylo snad jen nouzové řešení, normálně by se studený start dělal pomocným zdrojem (měli upravenou verzi KdF s výstupem na kardan, připojoval se místo té kliky). Brouka člověk v ruské zimě nahodí mnohem snáz než tank. Zahřátý motor už se pak dal startovat normálně elektricky, na to už baterie stačily.
Zaujalo mě, že už tehdy používaly čtyři ventily na válec.
A co víc. Ventily někteří výrobci plnili sodíkem. Nebo šoupátkový Napier Sabre. Ten se zase startoval patronou stejně jako některé Rolsy ve stíhačkách.