Diskuze

„Rekordní“ lokomotivy ČKD. Kyklop a těžká ČME5 by se Zababovi líbily

Největšími československými výrobci lokomotiv byly plzeňská Škodovka a pražská ČKD. Role monopolního výrobce motorových lokomotiv v době centrálního plánování hospodářství byla přiřknuta ČKD. Podívejme se, která z nich byla nejrychlejší, nejtěžší nebo nejpočetnější.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

M85a62r68e95k 17Š74o37t22t

3. 2. 2022 19:39

Trochu mne mrzí, že není vzpomenuta turbínová lokomotiva TL659.0 že Škody Plzeň. Byl to sice jen prototyp, ale jezdil ve zkušebním provozu na Plzeňsku a byl technicky dost zajímavý.

0 0
možnosti
RF

Článek je o lokomotivách z ČKD, tak tam neměla šanci proniknout. A turbínovce už byl také věnován podrobnější samostatný článek: https://www.idnes.cz/technet/technika/turbinova-lokomotiva-skoda-1tlo-rada-tl659-0.A210127_152429_tec_technika_erp

5 0
možnosti

Njn. To sa naseká za 30 rokov (1963–1994 podľa Wiki) skoro 7500 ČMEliakov, vývoj prakticky stojí a keď sa Sajuz rozpadne a prestane odoberať, tak odrazu neexistuje trh, kam by sa tie múzejné kúsky dali predávať a tak sa krachuje. Podobne i výroba električiek na Smíchově, v tej dobe sťahovaná na Zličín.

Podobne by dopadla Škoda, keby na poslednú chvíľu nezvládla dokončiť Favorit. Teda, automobilka by v MB asi zostala, ale nevolala by sa Škoda.

9 1
možnosti
Foto

Údaj o počtu neodpovídá. Jedině, že by do něj byl zahrnut součet všech DR motorů typ. řady 310;-)

0 0
možnosti
DV

Jen poupravím info ohledně přezdívky Čmeláka: ten tu přezdívku získal spíše podle hlubokého bublavého zvuku svého netlumeného šestiválce. Prý se mu také někde říkalo Brundibár. Ale jak už psali předřečníci níže a výše, ty přezdívky měly vždy zajímavé původy :).

5 0
možnosti
Foto

Brundibár=čmelák. Dle zvuku to však bylo asi těžko. Onen motor ve zkuš. boxu dosahoval až 130 decibelů;-)

0 1
možnosti
KV

Faktická chyba:U Kryšpínova značení se k prostřednímu číslu přidává 3, nikoliv 2.

Jinak bezva článek

0 0
možnosti
RF

Díky, opraveno. Ani nevím, jak jsem mohl takovou blbost napsat, když ještě v té samé větě v závorce je to správně.

4 0
možnosti
Foto

R^ Motory řady 6S 310DR, resp. K 6S 310, i K12S 230 jsem zažil na zkušebně, vč. jejich vývoje, v bývalé Škodovce, později ČKD na Smíchově:-)

0 0
možnosti
LH

Tak by ste mohol dať aj niečo sem na technet. Alebo nie je čo dať?

P.S. Tie vaše smajíky, tak to je...

0 0
možnosti
ŠT

Ta akumulačka jezdila u nás v SETUZE snad ještě v tomhle tisíciletí. Miloval jsme ty časy, když z kukaně vyběhl chlápek s praporkem a zastavil na pěknou chvíli dopravu, aby už z dálky bylo slyšet tštštštštš. Měla krásnou modrou barvu. Díky za krásný článek.

8 0
možnosti
ZJ

Překvapilo mě, kolik těch Papiňáků nakonec vyrobili, 44 je slušný číslo..

3 0
možnosti
Foto

Nevím kam na ty názvy mašin chodíte, ale Bardotka byla odjakživa Zamračená. Tu Bardotku jsem nikdy neslyšel a to jsem se na dráze vyučil a ty Zamračené, Čmeláky a Sergeje jsem pár let opravoval.

1 12
možnosti
DM

Rad 751 mal dokonca tri prezývky: "Zamračená" - podľa previsu nad čelným sklom (ako keby sa mračila), "Bardotka" - podľa Briditte Bardot a jej "predností" na hrudi, alebo zjednodušene "Cecaňa" - podľa toho výstupku pod čelným sklom, ktoré vyzeralo ako bujné poprsie.

A pokiaľ si "opravoval" - tak by si to mal vedieť, ako sa 751 volala v železničiarskej hantýrke.

8 0
možnosti
MV

Za Kyklopa jsem měl na komunisty a RVHP vztek, ale budoucnost ukázala, že měli pravdu. Ani v moderním kapitalismu takovou lokomotivu nevyrábíme. Vlastně RVHP vděčíme za to, že se tady vůbec nějaké lokomotivní motory vyvíjely a vyráběly. Dnes se už kupují jen americké, případně německé motory.

2 2
možnosti
PS

Zrovna v tomto konkrétním případě se jedná o výjimku potvrzující pravidlo. RVHP výrobu těchto lokomotiv nezakázala a to ani po přímém dotazu z ČKD. Podrobně je to rozepsáno v knize "KYKLOP Lokomotivy řady T 499.0".

1 0
možnosti
RM

Výborný článek, jako vždy. Díky.

13 0
možnosti