V pražské továrně na letecké motory GE H80

V pražské továrně na letecké motory GE H80 | foto:  Dan Materna, MAFRA

Podívejte se do české továrny, kde se ručně montují letecké motory

  • 5
Společnost GE Aviation postaví ve své pražské továrně ročně jen necelou stovku leteckých motorů. Stačí jí k tomu malá tovární hala, kde se zároveň i opravují motory Walter.

Motory značky General Electric (GE) najdeme v největších letadlech světa i v práškovacích letadlech. Firma dokonce tvrdí, že každé dvě sekundy někde na světě vzlétne letoun poháněný motorem značky GE nebo CFM, což je společná firma s francouzskou Snecmy.

Výrobna leteckých motorů GE H80

Svou troškou do této statistiky začala před několika lety přispívat i česká továrna na turbomotory GE H80. Ty vycházejí z osvědčené konstrukce leteckých motorů M601 bývalé společnosti Walter Engines z pražských Jinonic, kterou firma GE v roce 2008 koupila. Právě "Waltrovka" umožnila tradičnímu výrobci velkých motorů vstoupit i na trh menších strojů, aniž by musel vše budovat od nuly.

Motor H80 s výkonem 800 koňských sil umožnil GE Aviation konečně vstoupit do oblasti označované jako Business and General, kam patří jednomotorové zemědělské stroje i soukromé vícemotorové letouny pro více než deset osob.

Vzhledem k relativně malému množství vyrobených kusů se nevyplatí, aby firma vyráběla motory na nějaké automatizované lince. Montáž tedy probíhá ručně s tím, že na každé pracoviště je vyškolen zaměstnanec zvlášť. Linka má přitom kapacitu kolem 200 kusů ročně, což zatím bohatě dostačuje.

Téměř dva tisíce součástek

Montáž motorů začíná tzv. podmontáží rotorů, které jsou pak dodány na hlavní pracoviště, kde dochází k finální stavbě motoru. Následně motor míří do zkušeben, kde se testuje s připojenou vrtulí a v závěrečné zkoušce pak musí obstát v kontrole teplot, výkonu a spotřeby paliva. To už má v sobě kolem 1 800 jednotlivých dílů. Zhruba 30 procent z nich si přitom firma vyrábí sama, zbytek nakupuje od dodavatelů.

Firma musí zároveň udržovat zásobu dílů na současné H80 i starší M601 a další waltrovské motory kvůli generálním opravám, které jsou jejím dalším zdrojem příjmů. Životnost motoru je 20 až 25 let a přibližně každých 5 let musí na kontrolu a generální opravu.

Přepravní boxy na letecké motory GE H80, jsou kovové nebo na přání zákazníka i papírové. Ty kovové stále patří výrobci a provozovatel je využívá, když posílá motor na opravu či kontrolu.

Většina motorů se na kontrolu vrací ve speciálních boxech, v nichž je firma výrobci letadla dodala a které jí stále patří. Jen někteří výrobci letadel vyžadují papírové balení, protože je na kontrolu posílá až provozovatel letadla, a tak by boxy neměli důvod skladovat.

Od vývoje po provoz

Vývoj motoru H80 začal v roce 2009 a certifikaci firma získala těsně před koncem roku 2011. Během této doby musela GE Aviation vyrobit řadu prototypů a testovat ve speciální zkušebně jednotlivé komponenty i celý motor motor na výdrž a další parametry.

Všechny dokumenty a protokoly bylo poté nutné připravit pro certifikační orgán, kterým je Evropský úřad pro leteckou bezpečnost (EASA). Už nyní přitom prošly certifikačním řízením další dva motory H75 a H85, které se od H80 liší výkonem, který je o 50 koňských sil menší, respektive větší.

H80 má oproti M601 nový kompresor, design, materiál a nové výrobní technologie, které umožnily zvýšit výkon a odolnost. Tak například zatímco předtím měl kompresor samostatně nasazované lopatky, nyní je celý prvek vyroben z jednoho kusu materiálu. Jako materiál se místo původní nerezové oceli používají slitiny titanu.

Motor využívá i další technologie, které jsou know-how General Electric. Patří sem především rozstřikovací kroužek, který do motoru vhání palivovou směs v podobě jakési mlhy. Oproti klasickým vstřikovacím tryskám se tak nevytvářejí oblasti s výraznými tepelnými rozdíly.

Česká pobočka GE Aviation má plány na další rozvoj, ale nedostává se jí zkušených inženýrů, které tak musí shánět po celé Evropě.