Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podívejte se do české továrny, kde se ručně montují letecké motory

Společnost GE Aviation postaví ve své pražské továrně ročně jen necelou stovku leteckých motorů. Stačí jí k tomu malá tovární hala, kde se zároveň i opravují motory Walter.
V pražské továrně na letecké motory GE H80

V pražské továrně na letecké motory GE H80 | foto:  Dan Materna, MAFRA

Motory značky General Electric (GE) najdeme v největších letadlech světa i v práškovacích letadlech. Firma dokonce tvrdí, že každé dvě sekundy někde na světě vzlétne letoun poháněný motorem značky GE nebo CFM, což je společná firma s francouzskou Snecmy.

Výrobna leteckých motorů GE H80

Svou troškou do této statistiky začala před několika lety přispívat i česká továrna na turbomotory GE H80. Ty vycházejí z osvědčené konstrukce leteckých motorů M601 bývalé společnosti Walter Engines z pražských Jinonic, kterou firma GE v roce 2008 koupila. Právě "Waltrovka" umožnila tradičnímu výrobci velkých motorů vstoupit i na trh menších strojů, aniž by musel vše budovat od nuly.

Motor H80 s výkonem 800 koňských sil umožnil GE Aviation konečně vstoupit do oblasti označované jako Business and General, kam patří jednomotorové zemědělské stroje i soukromé vícemotorové letouny pro více než deset osob.

Vzhledem k relativně malému množství vyrobených kusů se nevyplatí, aby firma vyráběla motory na nějaké automatizované lince. Montáž tedy probíhá ručně s tím, že na každé pracoviště je vyškolen zaměstnanec zvlášť. Linka má přitom kapacitu kolem 200 kusů ročně, což zatím bohatě dostačuje.

Téměř dva tisíce součástek

Montáž motorů začíná tzv. podmontáží rotorů, které jsou pak dodány na hlavní pracoviště, kde dochází k finální stavbě motoru. Následně motor míří do zkušeben, kde se testuje s připojenou vrtulí a v závěrečné zkoušce pak musí obstát v kontrole teplot, výkonu a spotřeby paliva. To už má v sobě kolem 1 800 jednotlivých dílů. Zhruba 30 procent z nich si přitom firma vyrábí sama, zbytek nakupuje od dodavatelů.

Firma musí zároveň udržovat zásobu dílů na současné H80 i starší M601 a další waltrovské motory kvůli generálním opravám, které jsou jejím dalším zdrojem příjmů. Životnost motoru je 20 až 25 let a přibližně každých 5 let musí na kontrolu a generální opravu.

Přepravní boxy na letecké motory GE H80, jsou kovové nebo na přání zákazníka i papírové. Ty kovové stále patří výrobci a provozovatel je využívá, když posílá motor na opravu či kontrolu.

Většina motorů se na kontrolu vrací ve speciálních boxech, v nichž je firma výrobci letadla dodala a které jí stále patří. Jen někteří výrobci letadel vyžadují papírové balení, protože je na kontrolu posílá až provozovatel letadla, a tak by boxy neměli důvod skladovat.

Od vývoje po provoz

Vývoj motoru H80 začal v roce 2009 a certifikaci firma získala těsně před koncem roku 2011. Během této doby musela GE Aviation vyrobit řadu prototypů a testovat ve speciální zkušebně jednotlivé komponenty i celý motor motor na výdrž a další parametry.

Všechny dokumenty a protokoly bylo poté nutné připravit pro certifikační orgán, kterým je Evropský úřad pro leteckou bezpečnost (EASA). Už nyní přitom prošly certifikačním řízením další dva motory H75 a H85, které se od H80 liší výkonem, který je o 50 koňských sil menší, respektive větší.

H80 má oproti M601 nový kompresor, design, materiál a nové výrobní technologie, které umožnily zvýšit výkon a odolnost. Tak například zatímco předtím měl kompresor samostatně nasazované lopatky, nyní je celý prvek vyroben z jednoho kusu materiálu. Jako materiál se místo původní nerezové oceli používají slitiny titanu.

Motor využívá i další technologie, které jsou know-how General Electric. Patří sem především rozstřikovací kroužek, který do motoru vhání palivovou směs v podobě jakési mlhy. Oproti klasickým vstřikovacím tryskám se tak nevytvářejí oblasti s výraznými tepelnými rozdíly.

Česká pobočka GE Aviation má plány na další rozvoj, ale nedostává se jí zkušených inženýrů, které tak musí shánět po celé Evropě.

Autor:

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Jaderný zločin v roce 1954. Jak Sověti nacvičovali třetí světovou válku

Východní mocnost vedená Kremlem nechtěla zůstat v ničem pozadu. Proto i ty strašné věci dokázala hnát do hrozivých rozměrů. Jako jaderné cvičení s reálnou explozí, kam nahnala 45 tisíc vojáků. Vedle...

14. září 2024

První výstup soukromníků do volného vesmíru proběhl tak, jak měl

Účastníci letu Polaris Dawn ve čtvrtek provedli historicky první soukromý výstup do vesmíru s využitím nových skafandrů společnosti SpaceX a přepracované kosmické lodi Crew Dragon. Na začátku výstupu...

12. září 2024  12:13,  aktualizováno  13:21

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec učení jazyků se blíží. Vyzkoušeli jsme nová sluchátka s překladačem

Premium

Berlín (od zpravodaje Technet.iDNES.cz) Jako ve Star Treku by si mohli připadat uživatelé sluchátek Timekettle W4 PRO, které měly na veletrhu IFA 2024 světovou premiéru. Mají zvládnout překládat 40 jazyků a 93 akcentů. Firma slibuje až...

7. září 2024

FOTODUEL: Neuvěřitelné klávesnice. Která se vám líbí nejvíce?

Krásné, vtipné, trhlé, nápadité, praktické, nepraktické, kýčovité, nevkusné ... na veletrhu IFA 2024 jsme potkali obrovské množství klávesnic, které mezi návštěvníky poutaly nečekanou pozornost a...

10. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dostali „antinobelovku“ za objev, že savci mohou dýchat konečníkem

Prokázaná schopnost savců dýchat konečníkem, rakety naváděné s pomocí poštovních holubů či plavecké schopnosti mrtvých pstruhů. To jsou některé z nejnovějších přínosů na poli nevážné vědy, které si...

13. září 2024  20:38

Vodíkové balony nad Evropou opět bojují o Pohár Gordona Bennetta

Zatímco Česko hledí v těchto dnech k nebi s obavami z dalšího deště, na obloze západní Evropy odstartoval 67. ročník nejstaršího leteckého závodu světa – Pohár Gordona Bennetta. Původní start v pátek...

14. září 2024  19:40,  aktualizováno  15.9

Velká sláva na Seči. Před 100 lety začala stavba Masarykovy údolní přehrady

Před sto lety, 15. září 1924, začala stavba známé přehrady Seč na řece Chrudimce v Železných horách. Dodnes jde o ráj rybářů a rekreantů.

15. září 2024

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků FV4005 byl prototyp s největším kanonem, jakým kdy byl tank osazen. Hovořili...

15. září 2024

V nadživotní velikosti. Havlíčkův pomník stojí v Brodě už 100 let

Německý Brod, dnes Havlíčkův Brod, před sto lety slavnostně odhalil pomník Karla Havlíčka Borovského.

14. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...