Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reportáž: Stavba automobilového tunelu Blanka má i koleje

Bláto, prach, špína, rámus, ale i v mrazech teploty nad 10°C. To je prostředí, kde se připravuje budoucí podzemní komunikace pro automobily. Největší podzemní stavba současnosti míří i pod Vltavu. Práce probíhají průběžně, vpředu se odstřeluje a vzadu se pomalu dokončuje hrubá stavba.
Kanály požárního větrání v klenbě definitivního ostění dvoupruhového tunelu

Kanály požárního větrání v klenbě definitivního ostění dvoupruhového tunelu | foto: Roman Všetečka, Technet.cz

Severní tunel části stavby Královská obora, vstup ze staveniště Trója, venkovní teplota pod stupněm mrazu. Vstupujeme do ústí tunelu, kterým se za tři roky budou prohánět automobily jedoucí po severovýchodní části Městského okruhu.

I uvnitř tunelu platí dopravní zančky

I uvnitř tunelu platí dopravní zančky

Portály tunelu Blanka v úseku Královská obora

Portály tunelu Blanka v úseku Královská obora

Až bude dokončen, vznikne nejdelší tunel v České republice a nejdelší městský tunel v Evropě. Měřit bude přibližně 5,5 kilometru.

Všudypřítomné bláto a sníh po cestě k tunelu střídá méně zablácená betonová cesta, na níž nás každou chvíli míjejí nákladní auta, bagry a další stroje, kterých je na takové stavbě potřeba. Právě v této části už lze odhadnout, jak bude budoucí podzemní komunikace vypadat.

Venku jsou teploty pod nulou, uvnitř tunelu však nezmrznete

Venku jsou teploty pod nulou, uvnitř tunelu však nezmrznete

Struktura tunelu

Tunel lze rozdělit na tři části. Řidiči přitom budou vidět jen tu nejvyšší. Říká se jí kalota. Pod ní je v tzv. opěří místo pro všechna vedení – elektřinou počínaje a vzduchotechnikou konče. Dno tvoří poslední třetinu tunelu, pod ní už je jen kanálek spodní drenáže.

Profil raženého tunelu pro dvouproudovou silnici

Noříme se do hlubin pod Vltavu a přecházíme průchodem ze severního tunelu do jižního. Roh průjezdu je po obou stranách chráněn dočasně umístěnými dřevěnými deskami. To proto, aby projíždějící vozidla a mechanizace nepoškodily už hotové definitivní obezdívky.

Ochrana definitivního ostění před poškozením mechanizací projíždějící tunely

Ochrana definitivního ostění před poškozením mechanizací projíždějící tunely

Odbočka mezi jižní a severní částí tunelu Blanka

Odbočka mezi jižní a severní částí tunelu Blanka

Kudy tunel povede

Část tunelu Blanka, ve které se nacházíme, patří do úseku označovaném jako Královská obora. Vede totiž pod Královskou oborou ve Stromovce. Podzemní stavba začíná od trojského portálu, kterým jsme do ní vstoupili, pokračuje pod Vltavou a Císařským ostrovem a následuje úsek pod Stromovkou až k Letné ke Křižovatce U Vorlíků.

Celková délka tunelu Královská obora je 3 090 metrů.

Mapa stavby tunelu Blanka v úseku Královská obora

Cesta do pravěku

Jak procházíme hlouběji do podzemního komplexu, můžeme sledovat vývoj stavby pozpátku, podobně jako kluci v Zemanově filmu Cesta do pravěku historii naší planety.

Po místech, která čekají jen na závěrečné úpravy, vidíme části, kde se ještě pilně pracuje. U jedné stěny je žlutá konstrukce bednění pro rozšířené bezpečnostní zóny tunelu.

Speciální bednění pro betonování klenby v rozšířených místech tunelu

Po stranách jsou kolejnice, po kterých mohou být posunovány pojízdné konstrukce pro instalaci vybavení tunelu i bednění.

Míjíme automobil s vysouvací plošinou. Na ní pracovník kontroluje, zda pod hotovým betonovým pláštěm nejsou nějaké nevyplněné plochy. Pokud by je našel, byly by vyplněny betonem.

Kontorola případných výdutí a jejich vyplnění dotykovou injektáží

Kontorola případných výdutí a jejich vyplnění dotykovou injektáží

Blížíme se k úseku, kde za sebou odpočívají pojízdné plošiny a bednění. Nejdřív se nám nad hlavou klene bednící forma, která slouží k definitivnímu vybetonování klenby. Za ní jsou konstrukce určené pro montáž výztuže klenby a zcela poslední je pak speciální plošina s kovovými trny, která kontroluje správný profil klenby. Pokud by doslova narazila na problém, musely by se přesahující části odstranit.

Bednicí forma klenby definitivního ostění jižního dvoupruhového tunelu

Bednicí forma klenby definitivního ostění jižního dvoupruhového tunelu

Plošina s trny kontrolující správný profil tunelu

Plošina s trny kontrolující správný profil tunelu

Zde naše cesta končí. U provizorního zábradlí. Stačil by krok a zřítíme se mnoho metrů na samotné dno tunelu. Jsme na konci mostovky, tedy jakési podlahy horní části tunelu. Na ní bude nakonec asfaltová silnice.

Nyní se nám otevírá před očima profil celého tunelu včetně betonových částí, které budou posléze ukryty pod podlahou tunelu.

Daleko od nás dělníci instalují hydroizolaci a výztuže a ještě dál, kam nedohlédneme, se pracuje na ražbě a všech následných úkonech.

Ražba tunelu začíná odstřelem, odvezením horniny a prvním tvarováním klenbyPrimární ostění v tunelu BlankaMontážní plošina pro instalaci hydroizolace

Jak se rodí tunel

Nezbývá nám, než se vrátit do mrazivého počasí venku. Uvnitř tunelu necháváme pracující dělníky i mechanizaci. Každý den jsou zase o krok blíže svému cíli.

Ústí portálu severního tunelu úseku Královská obora

Postup výstavby raženého tunelu

První na řadě je odstřel horniny, po něm následuje větrání, její odvoz a otlučení zbylých částí. Když začnou odeznívat poklesy, je třeba zkontrolovat profil a případně jej opravit. Posléze se instaluje ocelová síť a prostor se vystříká zhruba 35centimetrovou vrstvou betonu.

Vytvoří se klenba a protiklenba a instaluje se asi třícentimetrová vrstva izolace z měkčeného PVC. Vybetonují se kanály, vytvoří mostovka a vznikne hrubá vozovka.

Posléze se na boky tunelu namontují kolejnice, po kterých se pohybují plošiny kontrolující profil, lehká montážní plošina pro instalaci zbytku izolace a těžká montážní plošina, která montuje armaturu. Pak následuje pojízdné bednění označované jako šablona. Uzavírá se definitivní obezdívkou a nakonec přijdou dlaždičky.

Postup výstavby raženého tunelu
Další a podrobnější informace o výstavbě najdete na speciálním portálu www.tunelblanka.cz.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 5 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 23 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 9 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 23 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 5 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 12 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...