Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektrárny bojují s mrazem. Uhlí rozmrazovaly i 40 hodin

Tuhá zima komplikuje i výrobu elektřiny. Podívejte se, jak se rozpékají vagóny zmrzlého uhlí, než se v kotlích dětmarovické elektrárny přemění na energii.
Elektrarna

Elektrarna | foto: Rosťa Jančar - Technet.cz

Venku panují dvacetistupňové mrazy a mně se náhodou vynoří vzpomínky na uhelné prázdniny.

Začátkem ledna 1979 se po Silvestru v tehdejším Československu prudce ochladilo. Mrazy krutě postihly energetiku a dopravu. Uhlí zamrzá tak, že nejde vyklopit z vagonů. Mráz ničí také pásové dopravníky v dolech a elektrárnách. Zamrzá nafta v nádržích nákladních aut a autobusů.

Tak začínají mé vzpomínky na mrazem ochromenou infrastrukturu roku 1979 ... zbytek si přečtěte v samostatném rámečku. Vraťme se do současnosti. Ačkoli za uplynulých jednatřicet let technologie v energetice významně pokročily, mráz trápí elektrárny dál.

2010: 31 let po legendárních uhelných prázdninách

Elektrárna v Dětmarovicích. Na první pohled je vše stejné. Ale jen na pohled.

Vzpomínky na uhelné prázdniny 1979

Vyhlašují se mimořádná opatření, ulice se ponořily do tmy. V některých dálkově vytápěných bytech klesá teplota.

Televize vysílá až pozdě večer. V prostředcích hromadné dopravy se netopí. A školáci mají prázdniny.

Nedávno postavená elektrárna o sobě dává vědět. Obvyklý klid vystřídal jekot tři kilometry vzdálených proudových turbín z Migů 21, které pohánějí pohotovostní generátory v dětmarovické elektrárně...

Od lidí z vesnice vím, že všichni zaměstnanci, tedy i lidé z kanceláří, hekticky pomáhají udržet zauhlování elektrárny.

Elektrárnu trápí pásové dopravníky. Trhají se, po opravě se na ně musí vysypané uhlí dostat lopatami.

Stejně vypadající "obaly" ukrývají modernizovaná zařízení. Běží tři ze čtyř výrobních bloků. Pozoruji pohodu, klídek ... Tabáček je povolen jen na jednom místě v elektrárně, nepříliš pohodlném balkoně. A zmíněné pohotovostní generátory poháněné leteckými motory už v elektrárně nejsou.

Na místě se od svého průvodce Ing. Richarda Findy dozvídám, že česká energetika se z uhelných prázdnin významně poučila. Dnes jsou navíc běžně dostupné materiály a technologie, na které v tehdejším Československu nebyly devizy (nebo bylo embargo).

Reportáž málem bez fotek

Při focení v mrazech se vyplácí jednoduchý postup: schovat foťák pod bundu a vytahovat ho jen po dobu nezbytně nutnou.

Dnes jsem se rozhodl jinak a o chvíli později toho lituji. Po půlhodině na krutém mrazu vstoupím do rozmrazovacího tunelu vytápěného na 60 °C a kvůli kondenzaci vlhkosti začne ze zrcadlovky doslova kapat. Proud horkého vzduchu z trysek tak nejen rozmrazoval uhlí, ale sušil i moji fotografickou výbavu.

Boj s mrazem: vagóny do pece

Zmrzlé uhlí na vagonech putuje do rozmrazovacího tunelu. Při naší návštěvě si ohřívací systém musel poradit s opravdu řádně promrzlým ruským uhlím.

Jak elektrárna bojuje s mrazem

Pokud je uhlí dlouho na železničních vozech, tak ve velkých mrazech zmrzne a nejde vysypat.

Po vjezdu vlaku se na obou koncích zavřou vrata, která brání únikům tepla. Před nimi vidíte hadice, z nichž vytéká odčerpávaná voda z roztátého sněhu nabaleného na uhlí.

Jak elektrárna bojuje s mrazem

Pokud je uhlí promrzlé, putuje do rozmrazovacího tunelu.

Jakmile jsem vstoupil do tunelu, orosily se mi brýle a fotoaparát. Brýle nejprve osuším kapesníkem. Zbytečně. Orosí se znovu. Zahřívám je proto vzduchem z prvního horkého výfuku. Foťák je na tom ještě hůř, kondenzát je tlustý snad milimetr. Kdybych ho ponořil do vody a hned vytáhl, byl by sušší.

Odkud se vzala v rozmrazovacím tunelu pára? Odpařením části sněhu z uhlí. A také vysušením uhlí horkým vzduchem.

Jak elektrárna bojuje s mrazem

Při dlouhé cestě z Ruska energetické uhlí řádně promrzlo, v době dopravy byla okolní teplota běžně mínus 40 °C. Třináct vozů (kapacita tunelu) stráví zde 40 hodin v teplotě až 60 °C. Přitom obvyklá doba rozmrazování je 4-8 hodin.

Jak elektrárna bojuje s mrazem

Ohřátý vzduch míří přímo na vozy s uhlím. Řešení zajistí maximální teplotu v prostoru uhlí. V místě podvozků je trochu chladněji - v dolní části tunelu se teplota pohybuje v rozmezí 40 až 50 °C (nesmí dojít k přehřátí čepů a nákolků). První otvor na záběru zajistil čirou optiku a odstranění kondenzátu.

Jak elektrárna bojuje s mrazem

Vzduch pro tunel ohřívá pára o teplotě přibližně 190 °C. Výměník je napájen parou ze společné sběrny.

Jak elektrárna bojuje s mrazem

Po rozmrazení se uhlí z vozů vysype do zásobníku, odkud je dopraveno na místo určení.

Optimální chod kotlů elektrárny zajišťuje spalování homogenizovaného paliva ze skládky. Díky tomu je kvalita paliva dlouhodobě stejná.

Jak elektrárna bojuje s mrazemJak elektrárna bojuje s mrazemJak elektrárna bojuje s mrazem

Kolesa nakladače mohou těžit zmrzlou skládku díky mohutným rozrušovačům s hroty. Uhlí se však v zimě nevytěžuje zcela, protože to zmrzlé na konci skládky láme hroty rozrušovače jako párátka.

Jak elektrárna bojuje s mrazem

Těžní zařízení pojíždí kolem skládky na kolejnici. Někdy rozrušovač uvolní velký blok zmrzlého uhlí, který dopadne až do místa pojezdu. K jeho odstranění slouží fréza (ve zvednuté poloze) a pluh. Vylepšení si vynutily praktické zkušenosti.

Jak elektrárna bojuje s mrazemJak elektrárna bojuje s mrazem

Těžba kolesem a uvolněný asi 100kilogramový kus promrzlého uhlí.

Jak elektrárna bojuje s mrazem

V budově vytápěné kotelny je 15 metrů vysoký zásobník na uhlí. Na snímku je ovládání deskových uzávěrů výsypky. K okamžitému použití je zde uhlí až na 6-8 hodin provozu kotle na plný výkon.

Jak se získává pára pro ohřev rozmrazovacího tunelu

Cesta páry v tepelné elektrárně je mnohem složitější, než se na první pohled zdá. V kotli vzniká tzv. vysokotlaká pára o tlaku 15,5 MPa a teplotě 540 °C. Nejprve odvede práci ve vysokotlakém dílu turbíny. Na jejím konci má teplotu "jen" 320 °C a tlak 3,4 MPa. Pára jde zpět do kotle, kde se podle slovníku energetiků přihřeje. Odtud putuje na středotlaký a nízkotlaký díl turbíny.

Na vratném parovodu jsou odběry. Z tzv. osmého odběru se získává pára pro napájení sběrné stanice a turbonapáječky (čerpadlo poháněné párou pro napájení kotle kondenzátem) či vysokotlaký ohřívač č. 2. Z osmého odběru putuje pára do společné sběrny, která zásobuje párou ostatní provozy elektrárny (chemická úpravna vody, odsíření nebo rozmrazovací tunel).

Jak elektrárna bojuje s mrazemJak elektrárna bojuje s mrazem

Turbogenerátor a odběrní místa páry z turbíny.

V mrazech hrozí přechlazení elektrárny

Jak elektrárna bojuje s mrazem

Aby nedošlo k přechlazení elektrárny v zimním období, může zajistit chlazení tří výrobních bloků jediná chladící věž. Existuje také možnost umělého vytvoření ledové clony, která omezí proudění vzduchu ve věži. Schéma řízení chlazení vidíte na monitoru.

Pásy dnes mráz netrhá

Nové materiály, lepší maziva a provozní opatření zajišťují spolehlivý chod zauhlování elektrárny. Venkovní dopravníky uhlí se nechávají trvale zapnuté od mínus 5 °C, nehrozí tak, že zmrznou. Vyšší spotřeba elektrické energie je vykoupena spolehlivostí. A některé kryté dopravníky mají i vlastní vytápění.

  • Nejčtenější

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 7 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 6 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 27 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Litevci, Poláci nebo Hitler? Baltské mocnosti se přetahovaly o Memel

v diskusi je 1 příspěvek

5. května 2024

Květen 1924 přinesl diplomatické vítězství Litevců nad Poláky. Svět jim přiklepl původně německý...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 1 příspěvek

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi jsou 4 příspěvky

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....