Kindle Fire

Kindle Fire | foto: Kindle

Tablet od Amazonu zahájil cenovou bitvu. Dočkáme se mini iPadu?

  • 78
Tablet Kindle Fire na trhu vyvolal okamžitou reakci. U Applu prý už také chystají 7" tablet a o 200 dolarů zlevnil i konkurenční HTC Flyer. Firma Amazon svůj tablet výrazně dotuje, protože jen samotná výroba stojí 209 dolarů a 63 centů.

Představení sedmipalcového tabletu za necelých 200 USD (cca 3 600 Kč) od největšího internetového prodejce knih mohl donutit některé konkurenty změnit strategii ještě dříve, než se vůbec dostal do prodeje.

Snižujeme ceny

Tak například jen několik hodin poté, co Amazon ukázal svůj Kindle Fire, konkurenční sedmipalcový HTC Flyer zlevnil na pultech největšího amerického prodejce elektroniky BestBuy o 200 USD na 299,99 USD (cca 5 300 Kč). Fire se přitom začne dodávat až 15. listopadu, předprodeje již samozřejmě běží. Zhruba týden před tím přitom stejným způsobem spadla cena u taktéž sedmipalcového Blackberry Playbook od RIM.

Odhady prodeje tabletů 2011

Analytici Forrester předpokládají, že se v roce 2011 prodá na 48 milionů tabletů po celém světě.

Polovinu z nich udají výrobci na trhu ve Spojených státech, 30 procent v Evropě, 15 % v Asii a 5 procent v Latinské Americe. Apple bude mít podle těchto odhadů v USA podíl kolem 80 procent a v Evropě o 10 procent méně.

Naproti tomu agentura Garner odhaduje, že letošní celoroční prodej tabletů dosáhne hodnoty 53,5 milionu.

Během čtyř let by se mohl světový roční prodej tabletů podle Gartneru dostat na 294 milionů. Podíl iPadů od Apple tak klesne mezi tablety pod 50procentní hranici kvůli konkurenci přístrojů s operačním systémem Android od Googlu, se systémem WebOS od HP a tabletů PlayBook od kanadské společnosti RIM.

Ten má však s 16 GB dvojnásobnou kapacitu úložiště než chystané tablety od Amazonu a HTC, takže na cenu Flyeru to byl dvojnásobný tlak. BestBuy k tomu podle serveru Neowin, bez toho, aby se k cenovým turbulencím vyjádřil, jen lakonicky dodal: "Pod jednou střechou nabízíme zákazníkům možnost vyzkoušet si a porovnat jednotlivé tablety."

Dá se předpokládat, že s blížícími vánočními svátky se tlak na cenu bude ještě stupňovat a to zejména u starších modelů. Tlak přitom nebude vytvářet jen Fire, ale i novinky, které přijdou s podobnou cenou.

Ostatně již podle dřívějších studií se větší rozjezd tabletů očekává, až bude jejich cena nižší.

Spekulace o sedmipalcovém tabletu Applu jsou zpátky

A to není vše, možná ještě zajímavější je oprášení starých spekulací o malém tabletu od Applu. Ten by se měl objevit již příští rok i přesto, že se zhruba před rokem Steve Jobs menším než destipalcovým tabletům vysmíval. Jsou prý již předem odsouzeny k záhubě.

Menší tablet by se přitom mohl začít prodávat souběžně s iPadem 3, jehož uvedení se očekává v březnu 2012. Podle analytika Briana Whitea z výzkumné společnosti Ticonderoga Securities, má být takový tablet určen pro méně náročné zákazníky. Vychází přitom z údajů, které posbíral při jednáních s některými čínskými firmami, které s Applem spolupracují.

Sedmipalcové tablety

Se sedmipalcovými tablety přišel jako první Samsung, který tak vytvořil kategorii tabletů, které se ještě vejdou do kapsy a mají na šířku dostatečně veliký displej na zobrazení webové stránky nebo stránku textu.

White zároveň odhaduje, že by se cena nového tabletu měla pohybovat někde v rozmezí 250 – 300 USD (cca 4 500 – 5 500 Kč).

Sedmipalcový formát uvedl na trh poprvé Samsung a ihned s ním slavil úspěch. Recenze prvního Galaxy Tabu najdete na Technetu zde. Tyto tablety podle některých názorů vhodně kombinují přijatelnou velikost přístroje (ještě stále se vejdou do kapsy) s dostatečnou úhlopříčkou displeje (stačí na čtení webu, knih i sledování videí).

Cena pod cenou

Fire ale bude spíše než iPadu konkurovat dalším tabletům s operačním systémem Android. To i přesto, že se je upravený pro potřeby Amazonu. Hlavním tahákem je samozřejmě cena, kterou firma podle výpočtů firmy iSuppli dotuje.

Konkrétně podle této výzkumné společnosti se celkové náklady Amazonu při výrobě tabletu pohybují na úrovni 209,63 USD (cca 3 700 Kč). Bude jej ale prodávat o zhruba deset dolarů levněji.

Z uvedených nákladů na výrobu přitom zhruba 191,65 USD (cca 3 500 Kč) stojí samotné komponenty pro Kindle Fire, zbytek jsou ostatní výrobní náklady. Pokud se připočítají i další náklady, jako je reklama, doprava a další, může Amazon na jednom tabletu tratit až 50 USD (cca 900 Kč).

Zdá se ale, že má všechno dobře spočítané. Fire má být především nástrojem, který uživatele přitáhne k dalším placeným službám Amazonu (nákup knih a audiovizuálního obsahu), které mu mají s přehledem takovou ztrátu vynahradit.

Firma si tuto strategii úspěšně vyzkoušela na e-booku Kindle.

A může se klidně stát, že se Amazonu ještě více podaří snížit náklady, pokud se vyplní předpovědi, že má zálusk na tabletovou divizi HP, s níž firma už příliš nepočítá.  

Konkurence hledá cesty

Zdá se, že nejen cenou si budou nové tablety konkurovat. Nejnovějším hitem výrobců je nakročení do firemního prostředí. Tablet se v takovém případě stává spíše terminálem a komunikační konzolí, který umožní jednoduchý přístup ke službám, jako je vzdálený přístup k firemním aplikacím. Samozřejmostí je pak vedle ovládání prsty i možnost využít stylus (pero).

Ukázali to již mimo jiné firmy jako Cisco nebo Lenovo. Nově se do této oblasti chystá i Panansonic, který v Japonsku představil nové odolné tablety pro firmy, které nesou označení BizPad.

Panasonic v řadě BizPad uvádí dva nové modely. Menší sedmipalcový JT-581VT a desetipalcový JT-580VT. Oba modely jsou navrženy tak, aby zvládly pád z výšky 80, respektive 120 centimetrů.

Odolný tablet Panasonic řady BizPad

Pozitivní je možnost výměny baterií a oproti standardní výbavě konkurence například výbava infračerveným rozhraním nebo čtečkou NFC (Near Field Communications). Tablet tak dokáže přejetím nad NFC tagy získat potřebnou informaci.

Tablety jsou vybaveny dvoujádrovým procesorem ARM Cortex-A9, 1GB paměti RAM, a 16GB flash diskem. Začnou se prodávat na přelomu roku za zatím nespecifikovanou cenu.