nVidia - mobilní čipy na úrovni, nebo s křížkem po funuse?

nVidia nechala svého úhlavního konkurenta po dlouhou dobu bez mobilní konkurence - a vymstilo se jí to. Zatímco na stolech si nVidia drží první místo, ve špičkových noteboocích častěji uvidíte výkonný ATI čip. Je nabídka nVidie tak špatná, nebo prostě jen zaspala dobu?

nVidia - AGP 8x VGA notebooky ATI není samo - (n)Impérium vrací úder

Na horkém trhu mobilní techniky není ATI samo, kdo by si rád přihřál polívčičku. A na výsadní pozici si brousí zuby mnozí. Je tu nVidia, S3 Graphics, Trident Microsystems a výrobci integrovaných čipových sad - jako je například "drobeček" v branži, Intel, či tchajwanský vývojový powerhouse, SiS. nVidia (aneb naše nImpérium) si rychlý nástup ATI nenechala líbit, ale podobně jako ve stolní oblasti poněkud zaostala za současným vývojem. ATI Radeon 9000 byl nadlouho jediným čipem, který podporoval DirectX 8.1. Ale vezměme to se špetkou minulosti.

Vývoj mobilních čipů se značkou nVidia kopíroval stolní historii, jen se zpožděním - nVidia se ucházela o pozornost s řadu čipů GeForce 2 Go, ve variantách 100, 200 a 400, odstupňovaných ve výkonu podobně jako stolní GeForce 2 MX čipy. Ne že by nebyly přesvědčivé, jenže již na Radeon 7500 nestačily a především s příchodem Radeonu 9000 jim jaksi došla pára, (jaksi samozřejmě) když se to nejméně hodilo.

GeForce 4 naplno? Ne, pouze upravená GF2...

Raněný býk se bránil - nVidia vrhla na trh GeForce 4 Go čipy, ve verzích 420 a 440. Označení mělo evokovat výkon na svou dobu špičkových karet GeForce 4 Titanium, jenže sláva se nekonala. Kdo se podíval (hluboko) do specifikací, zjistil, že vychvalovaný úžasný výkon je postaven stále ještě na jádru GeForce 4 MX alias více optimalizovaném, ale starém GeForce 2, ne na plnohodnotném GeForce 4.

nVidia - AGP 8x VGA notebooky ATI si tak přinejmenším díky hardwarové integraci pixel shaderů přivlastnila první pozici, a nVidia se musela sklonit. Teprve s příchodem GeForce 4 Go 4200 se situace vyrovnává, namísto "pouhých" vertex shaderů a vylepšeného jádra GeForce2 se ke slovu dostává skutečná GeForce 4 Titanium technologie, s pixel shadery a prémiově AGP 8x podporou. Trochu zbytečně, protože neexistuje mobilní čipová sada, která by AGP 8x nabízela. Krom toho, podpora AGP 8x se na výkonu karet příliš neprojevila - rychlost sběrnice se tak nezdá být úzkým hrdlem současné 3D grafiky, díky optimalizaci přenosů dat a s většinou práce odváděných grafickým čipem přijde daleko více na rychlost komunikace s interní pamětí než s procesorem.

Setkání sobě rovných - R9000 a GF4 Go 4200

Na srovnání GeForce 4 Go 4200 a Mobility Radeon 9000 si budeme muset ještě chvíli počkat, nVidia sotva čip stačila ohlásit, bude tak chvíli trvat, nežli se objeví v prvních sestavách světově, a následně než dorazí do Čech. Uvidíme s čím se vytasí Compaq/HP, vzhledem k interní modulární konstrukci některých notebooků by upgrade na příští generaci GeForce čipů mohla obnášet jen docvaknutí GF4Go 4200 do připraveného slotu.

Ještě daleko zajímavější bude souboj nových mobilních ekvivalentů čipů Radeon 9800 a GeForce FX. Ale vzhledem k mizivé aplikační podpoře a především v případě GeForce FX značně nedořešeného tepelného návrhu, tyto čipy začnou pronikat do cenově rozumných sestav někdy na začátku podzimu, či spíše až na přelomu roku.

Většinou stačí i jen "dobrá" grafika

Podobně jako ve stolní oblasti se tak výběr skutečně nejvýkonnějšího grafického čipu stává spíše fajnšmekrovskou záležitostí - ať již se rozhodnete pro GeForce či pro Radeon (nebo spíše, jak je zvykem, akceptujete ten čip, který máte ve vybraném notebooku), dostanete 2D a především 3D výkon dostatečný (se sérií Radeon 7500 a GF2/4Go 100,200,400,420,440) nebo rovnou blízký špičce (Radeon 9000, GF4 Go 4200). Není však nejlevnějšího notebooku, který by nabízel tyto čipy - jak nVidia, tak ATI si nechávají za tyto čipy dobře zaplatit, a tak není divu, že se notebook s jejich grafikou prodraží.

Pomalá, ale levná - integrované grafiky příště

V příštím díle našeho seriálu se tak podíváme na čipy, které slibují podprůměrný či alespoň dostačující výkon pro nízké nároky, bez výhrad v 2D grafice a přijatelný pro základní potřeby v 3D, které však mohou nabídnout ultranízkou cenu díky vysoké integraci. Máme na mysli sady Intel, VIA, SiS a jim podobných, které používají část operační paměti pro grafické potřeby a samotné grafické jádro je součástí čipové sady.