Pohřeb HP Compaq Evo značky. Další z padlých.
Hewlett Packard oznámil konec své Evo značky osobních počítačů a notebooků. Název, který na trh uvedl Compaq, v rámci zjednodušení označení svých řad, je z rozhodnutí Hewlett Packard odsouzeno k zániku, aby bylo možné snáze propagovat a prodávat jednotnou řadu notebooků a stolních PC směřujících do business oblasti.
Evo, značka, kterou Compaq sjednotil své řady stolních počítačů DeskPro a notebooků Armada, s cílem zajistit jednotný marketing a propagaci těchto na firemní uživatele zaměřených PC, tak padla za oběť účelu, pro který vznikla.
Hewlett Packard zjednodušuje a zpřehledňuje marketing
Původní způsob, jak zviditelnit obě skupiny produktů Compaqu a současně zjednodušit vnímání pro firemní kupující, Evo se přidá ke skupině značek padlých ve prospěch sjednocení obou firem. V procesu akvizice Compaqu se Hewlett Packard rozhodl soustředit na úspěšnější z tehdejších paralelních produktových řad. Evo tak bude mít na svém vynuceném odpočinku některé dobře známé společníky: Jornada z oblasti handheldů, NetServer, Vectra...
HP Compaq jméno zůstává
Z původního HP Compaq Evo tak zůstává jako finální označení HP Compaq, kde Compaq podtrhává význam nového jména jako označení PC pro firemní zákazníky, jako symbol excelence dřívějšího samostatného Compaqu v této oblasti.
Poslední model - Compaq Evo N620c notebook
Příznačně posledním modelem, který bude uzavírat kariéru této značky, jednu z nejkratších v branži vůbec, bude notebook s Pentium-M procesorem, právě představený na CeBITu 2003. Pro budoucí produkty pak již bude typické pouze typové označení, jméno koncernu a Compaq jako značka pro osobní počítače.
Spotřebitelů se změna dotýká okrajově, alespoň v USA
Poněkud zajímavý aspekt vyřazení Evo značky je přechod k novému pojmenování v České Republice. Zde se řada Evo prolíná se spotřebitelskými modely a modelové řady jsou méně přehledně odděleny nežli ve Spojených Státech.
Zatímco v USA se tak změna dotýká pouze firemních zákazníků, a spotřebitelské řady Pavilion (Hewlett Packard) a Presario (Compaq) zůstávají beze změny, s jasně definovanými, odlišnými cílovými skupinami. Pavilion je tak určen pro zákazníky s vyššími nároky, s konkurencí v high-end modelech Sony a Apple, zatímco Presario míří na levný konec, soupeří především se spotřebitelskými modely Dellu, Emachines či Gateway.
V ČR je tento proces poněkud nepřehledný. Presario řada se objevuje a mizí, Omnibook, řada v USA již dávno pohřbená, v ČR donedávna vesele přežívá a v podobě modelu XE3 dokonce slaví značný úspěch. Evo se také docela drží, a to jak u firemních zákazníků, tak ve spotřebitelském sektoru, navíc kombinuje takřka libovolné procesory a modely. Zatímco například jasně spotřebitelské Evo n115 patřilo k jedněm z nejprodávanějších modelů s AMD procesory, n1015 je spíše nižší střední třída pro business i spotřebitele, Evo n800w patří k těm nejvýše mířícím modelům pro firemní klientelu.
Přesto, především v USA nelze upřít HP značný úspěch se svou taktikou dvou řad. Díky Pavilion a Presario řadám má na pultech prodejen dvojnásobek prostoru oproti konkurenci, a zákazníci si na "komplikace" při výběru nestěžují - naopak, větší výběr modelů s jasným zaměřením je pro ně výhodou.
Uvidíme, jak se bude mít vývoj v Čechách, možná nám Hewlett Packard osvětlí svou strategii, co se českého trhu a jmen týče. A pokud můžeme prosit, i výhled do budoucna. :-)