Adidas přichází s chytrou stélkou do bot, která měří výkony fotbalisty.

Adidas přichází s chytrou stélkou do bot, která měří výkony fotbalisty. | foto: Adidas

Firmy Adidas a Google se spojily, aby vytvořily chytrou kopačku

  • 7
Adidas se v úterý desátého března chystá představit nový produkt označovaný jako Adidas GMR. Je to chytrá stélka do kopaček, která má přenášet důležité informace o výkonu do mobilního telefonu. Firma se tak vydává trochu jinou cestou, než po které již kráčí například společnost Nike.

Adidas, Google a herní společnost EA stojí za novým projektem chytrých stélek pro fotbalisty, které mají snímat důležité údaje o výkonu. Tato data mohou být následně využita pro hru FIFA Mobile od EA.

Podle oficiálních stránek společnosti má tato stélka za úkol měřit počet kopů, rychlost střely i běhu a také celkovou uběhnutou vzdálenost. Využívá k tomu chytrý štítek od společnosti Google, který má zabudovaný gyroskop, akcelerometr a čip využívající speciální algoritmy pro rozpoznání typických fotbalových pohybů. Údaje jsou následně přenášeny do telefonu.

Vkládání chytrého štítku Jacquard do stélky Adidas GMR

„GMR je revoluční stélka s chytrým štítkem. Vlož tuto stélku do kopačky a GMR propojí tvoje fyzické výkony s mobilní hrou. Když zlepšíš svůj výkon na hřišti, plusové body získá i tvůj tým v EA SPORTS FIFA Mobile. Zúčastni se výzev, získej nové dovednosti, zlepši celkové hodnocení týmu a pochlub se, jak ti to jde,“ píše firma na svých stránkách.

Novinka tak neslouží k čisté analýze fotbalového umu uživatele, ale ponouká jej prostřednictvím herní aplikace k častějšímu pohybu, a tím pádem částečně i k zlepšení dovedností.

Firma láká například na každotýdenní výzvy a dosahování různých milníků i další způsoby tzv. gamifikace pohybu. Více pohybu a zlepšení schopností se pak odrazí v celkovém hodnocení virtuálního týmu (OVR) a umožní odemknutí odměn ve hře.

Novinka firmy Adidas – chytré stélky GMR do kopaček

K zapojení do toho projektu je třeba zakoupit systém Adidas GMR, který se skládá z páru stélek o velikosti 36 až 48 2/3, štítku Jacquard Tag a synchronizačního štítku pro nedominantní nohu. To vše včetně dalšího příslušenství stojí 35 eur (cca 900 korun).

Projekt Jacquard

Novinka ukazuje cela nový způsob využití Google Jacquard. Doposud byl tento systém využit u dvou komerčních produktů. 

Jacquard

Prvním byla chytrá džínová cyklistická bunda vyrobená společností Levi’s

s dotykovými ovládacími prvky v rukávech. Druhé využití pak našel u tašky od Yves Saint-Laurent, která měla díky němu dotykové ovládáním v pásech. Zatím posledního nasazení se systém Jacquard dočkal u klasické džínové bundy Levi’s Trucker Jacket.

.

Samotnou technologii vyvíjí divize ATAP (Google Advanced Technology and Projects) společnosti Google. Prvotním cílem bylo vytvořit odolnou vodivou přízi, kterou bylo možné využít například k dálkovému ovládání.

1. června 2015

Samozavazovací konkurence

Adidas není první velkou společností, která začala prodávat systém chytré obuvi. Již několik let jsou na trhu boty Nike Adapt BB, což jsou samozavazovací tenisky v už druhé generaci.

Tyto boty neudávají informace o výkonu uživatele, ale pokouší se optimálně upevnit na noze podle toho, co právě jejich majitel dělá.

Nike Adapt BB

Firma tak uvádí, že Nike Adapt BB může snímat napětí, které noha potřebuje, a přizpůsobí se tak, aby byla bota pohodlná a noha maximálně upevněná. 

I zde je potřeba propojení s telefonem, respektive s aplikací FitAdapt, díky ní mohou hráči přidat různá nastavení podle toho, co během hry potřebují. Například během přestávky může hráč uvolnit botu a znovu ji utáhnout. V chystaném vylepšení lze nastavit i různé úrovně utažení podle druhů přípravy a rozcvičení.

31. ledna 2019