Nečekanou mediální bouři způsobila v pátek 6. 8. 2004 zpráva italského ekonomického deníku Il Sore 24 Ore reagující na neblahou ekonomickou situaci skupiny TISCALI International a na nutnost splatit první z několika emisí dluhopisů v polovině roku 2005. Tato zpráva totiž mimo jiné hovořila o odstoupení aktivit společnosti v několika zemích, Českou republiku nevyjímaje. My jsme o této zprávě psali zde. My vám nyní přinášíme rozhovor s generálním ředitelem TISCALI Česká republika – Naveedem Gillem.
Zůstane TISCALI v České republice, nebo odejde?
Jak jsme uvedli již v naší tiskové zprávě – v této chvíli neexistuje záměr ukončit činnost TISCALI v České republice. TISCALI International je naopak s našimi výsledky velice spokojena.“ V tiskovém prohlášení českého TISCALI se objevily informace o tom, že společnost provede kompletní hodnocení činnosti v České republice a určí, které aktivity bude nadále podporovat a které již nikoliv. Bude tedy TISCALI v ČR s něčím končit? Napadá mne například poskytování připojení přes satelit. Nepředpokládám, že by TISCALI Česká republika ukončovala jakékoliv své aktivity, a to ani službu TISCALI SAT. Všechny činnosti naší společnosti nám přinášejí zisk a nemáme tedy žádný důvod je rušit.
Když hovoříte o zisku. Kolik vlastně u TISCALI Česká republika činí čistý ekonomický zisk v uplynulých letech?
TISCALI u jednotlivých národních poboček ekonomické výsledky bohužel nezveřejňuje. Nicméně, mohu uvést, že meziroční vzrůst tržeb mezi lety 2000 a 2001 činil 169%, mezi lety 2001 a 2002 62% a konečně mezi lety 2002 a 2003 144%.
Abych se ještě vrátil k tomu přehodnocování jednotlivých aktivit. Nehrozí třeba ukončení poskytování hlasových služeb?
TISCALI se přeci jen v ostatních zemích zaměřuje jen na internet a česká pobočka tak vybočuje z hlavního rámce, na který se TISCALI orientuje. Je pravda, že TISCALI je především internetová společnost, nicméně poskytování hlasových služeb v ČR s internetem poměrně úzce souvisí. Naše společnost vstoupila na český trh 2. února 2000. Od roku 2001, kdy se začal trh fixních sítí liberalizovat, jsme usilovali o propojení naší sítě se sítí Českého Telecomu na bázi IP. To nám však Český Telecom neumožnil, a tak jsme byli nuceni zakoupit klasický TDM switch a na konci roku 2002 došlo k propojení sítí. Když už jsme ovšem tento switch, který rozhodně není levnou záležitostí, koupili, chtěli jsme ho také plně využít. Logickou volbou tedy bylo zahájení poskytování hlasových služeb, ke kterému jsme v roce 2003 získali licenci od ČTÚ.
A jak je to tedy s vaší úspěšností v oblasti poskytování hlasových služeb, potažmo připojení k internetu?
TISCALI si v tomto ohledu stojí opravdu dobře. V hlasových službách jsme se za jediný rok u rezidenčních zákazníků vyšplhali na první příčku v oblasti CPS (poznámka redakce: Carrier Pre-selection – Předvolba operátora). Jako ISP jsme pak na rezidenčním trhu již od počátku jedničkou. V roce 2001 se 36% rezidenčních uživatelů internetu připojovalo přes TISCALI, v roce 2002 to bylo 42%, o rok později 44% a letos je to zatím 36%.
Když neplánujete ukončovat žádnou činnost, budete své podnikatelské aktivity v ČR nějak rozšiřovat? Je to vůbec za současné ekonomické situace TISCALI International možné?
Ano, naše společnost plánuje své aktivity v České republice rozšířit. Jedinou překážkou jsou pro ni nikoliv finance, nýbrž regulační a jiné orgány státní moci. Abych byl konkrétnější – čekáme již několik měsíců na rozhodnutí ČTÚ ohledně propojení naší sítě se sítí Českého Telecomu pro službu ADSL, dále pak na cenové rozhodnutí zpřístupňující model FRIACO a konečně do třetice také na rozhodnutí ČTÚ ohledně, podle našeho názoru nesmyslně vysoké ceny, za LLU.