Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reklama: chceme nekvalitní elektroniku a vy nám ji dáte

  0:01
Reklama je všude. Tak moc všude, že si jí kolikrát ani nevšimnete. A o to je úspěšnější.

Chceme nekvalitní elektroniku a vy nám ji dáte! | foto: Profimedia.cz

Máme pro vás novinku starou již několik let - kvalita spotřební elektroniky (nikoli high-endu) již není tak vysoká, jako tomu bylo dříve. Zjednodušeně řečeno, snižuje se proto, že to všichni chceme a po výrobcích to vyžadujeme. Může vám to přijít jako nesmysl, ale pokud chcete nakupovat například levné a výkonné notebooky s hezkým designem, výrobce musí někde šetřit. Naším chováním, kdy jdeme čistě po ceně, tlačíme výrobce k výrobě méně kvalitních produktů.

Protože žádný výrobce není hloupý, bude šetřit někde, kde to není vidět - v konstrukci, na součástkách... Notebook pak vydrží dva roky a musíme si jít koupit nový. Akademickou debatu o tom, že by výrobce nemusel šetřit zase až tolik a stále by byl v zisku, nechme stranou. Výrobce nechce jen zisk, výrobce chce velký zisk. A je to jeho svaté právo a my mu do toho nemáme co mluvit.

Tím, že výrobce šetří, odejde notebook do křemíkového nebe daleko dříve než kdysi. Je méně kvalitní, snadněji někde něco praskne, rychleji se opotřebí tak, abyste se ho štítili dotknout. Budete si muset koupit další notebook a výrobce vydělá ještě více, protože si zajistí odbyt pro své novější modely.

Možná vás teď napadlo: "To je náhodička! Tak tím, že chci kupovat pořád dokola nekvalitní notebooky, ještě vlastně výrobci pomáhám!" Ano, ale není to náhoda. Nikdy vás nenapadlo, proč při výběru upřednostníme ten který výrobek? Výrobce si nás tak vychoval, podobně jako si ovčák vychovává svoje ovečky. Slouží k tomu reklama.

Ta letáková nebo televizní, se spoustou stupidních sloganů, které se vám vryjí do hlavy, přestává fungovat. Navíc je hodně drahá. Na scénu proto vstupují přibližně tři různé metody.

1) Jestli jste si všimli, a pochybuji, že byste si nevšimli, tak dnešní doba přeje krásným úspěšným celebritám s velkými srdíčky a - spoustou nových věcí. Smějí se na vás z časopisů, mrkají na vaše stereotypní rána z televize u snídaně, rozjíždějí to ve velkém na svých megapárty.

Všichni je mají rádi (říkali to v televizi) a tak vás třeba zajímá, co si koupí za mobil... Nebo v jakém jezdí autě... Výrobci čehokoli to moc dobře vědí. Snaží se své produkty protlačit, kam se jen dá, kupují si známé tváře, které vás pak přesvědčují o kvalitách výrobku na billboardech. A když už to nejde oficiálně, docela stačí, když někde v rozhovoru jen tak mezi řečí zmíní tu kterou značku.

Je daleko levnější zapůjčit herci s pěknýma očima na rok aktuální model auta, než natisknout několik milionů letáků, rozházet je do schránek a ještě platit reklamu v televizi. A vliv na rozhodování při nákupu to má větší, ať už si to přiznáte, nebo ne. Kolik mužů si první tři měsíce po uvedení jedné z Bondovek muselo koupit hodinky stejné značky? A to dostaly ve filmu prostor jen pár sekund.

Odbočka k billboardům: je nějaká šance, že Česko jednou nebude jeden velký billboard? Jenom u silnice, kudy jezdím, se objevuje každých pár měsíců jeden nový.

Větší než ty předchozí, brzy je budeme muset objíždět.

2) Placené články. Především u tištěných časopisů, které stagnují a potýkají se s malým zájmem, představuje podobný způsob určitý zdroj příjmů. Česku se to prý zatím zdárně vyhýbá, nejspíše je to ale jen otázkou času (jsem pesimista). Vzhledem k tomu, že je vždy vše o lidech, přejde to i na servery. Kéž by takové články byly vždy, byť nenápadně, označeny.

Jedním ze zdokumentovaných případů byla třeba aféra ČSOB se spuštěním PaySecu. Snaživé studentky se těšily na svém blogu na novou službu. Jak se ukázalo, byla to ve skutečnosti snaha o reklamu nikterak odlišenou od běžného článku. Více se dočtete zde.

3) Dojedete utrmácení z práce. Auto omlácené o billboardy, kterým jste se nedokázali vyhnout. Ze schránky jste vysypali deset kilo letáků, rádio nebo televizi raději už ani nezapínáte, protože máte reklamy dost. Připojíte se na internet, snad nenarazíte na reklamu v některé ze zmiňovaných podob. Zaujme vás článek o hifi věžích, vypadá vyváženě. Uvažujete, že byste si koupili vítěznou věž, ale v hlavě se vám rozezní poplach: "Co když je to placený článek?!" Nic naplat, když nevěřím autorovi, nezbývá než se podívat do diskuse, co si o tom myslí ostatní čtenáři...

Vážně jste tak naivní, že věříte diskusím? Společně s placenými články je to ten nejjednodušší způsob, jak ovlivnit vaše myšlení. Jak to chodí, jsme psali již v tomto článku, který byl reakcí na diskusi pod srovnávacím testem notebooků.

Je to správné?
Z určitého pohledu ano. Díky levnější elektronice si všichni můžeme koupit to, co se nám líbí. Mnoho roztomilých zpěváků dostalo navíc za propagaci toho či onoho mobilu krásný honorář. Ten vzali, propili a dali tak práci barmanovi a snad i nějaké prostitutce. Ať chceme nebo ne, levné výrobky, které nic nevydrží, udržují ekonomiku v dobrém tempu.

Bohužel už nekoukáme, podobně jako roztomilý zpěvák s IQ kýble naplněného do poloviny vodou, že nám to všechno podřezává větev, na které sedíme. Ačkoli se sestavují žebříčky, jak je který výrobce ekologický, výroba samotná není mnohdy ekologická ani náhodou. Čím více se budou vyrábět věci, které vydrží spotřebitelských pár měsíců, tím více si budeme ničit naši zelenou (nikoli modrou) planetu. Nehledě na to, že již teď nás všudypřítomná reklama šidí více, než je zdrávo.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 8 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...