Pokud používáte ve zprávách animované gify, pak je pravděpodobné, že je vytvořila buď jednička na trhu Giphy nebo dvojka Tenor. Zatímco druhá zmíněná patří spolu s Googlem pod koncern Alphabet, první si nedávno koupila firma Meta Platforms, když se ještě jmenovala Facebook.
A právě tuto transakci asi za čtyři sta milionů dolarů nyní rozporuje Britský antimonopolní úřad (CMA). Ten nařídil americké firmě, aby platformu pro animované obrázky prodala. Zdůvodnil to obavami z dopadů na konkurenční prostředí, a to jak na uživatele sociálních médií, tak na zadavatele reklamy.
CMA na koupi reagovala poměrně rychle. Facebook službu Giphy koupil loni v květnu a už v červnu od úřadu slyšel, že je transakce vyšetřována a že do skončení šetření nemá firmu do svých aktivit. Kvůli porušení tohoto nařízení CMA nedávno udělila Facebooku pokutu 50,5 milionu liber.
Už v době koupě se objevily obavy a spekulace, že Facebook může prostřednictvím aplikačního rozhraní služby zjišťovat různé informace o chování uživatelů nebo že speciální autorské kolekce gifů budou dostupné jen v aplikacích Facebooku, tedy i WhatsAppu nebo Instagramu.
Nic z toho se doposud nepotvrdilo, ale i tak CMA vidí na transakci porušení pravidel volné soutěže. Podle úřadu by integrace služby pod hlavičku Meta Platforms „mohla vést k tomu, že jiným platformám odepře přístup ke svým gifům“, a tak nezávislý panel CMA zkoumající fúzi dospěl k závěru, že Facebook by byl schopen zvýšit svou již tak významnou tržní sílu ve vztahu k jiným platformám sociálních médií.
Případně by podle úřadu mohl změnit podmínky přístupu například tím, že bude po TikToku, Twitteru, Snapchatu a dalších vyžadovat, aby poskytly víc uživatelských dat pro přístup k animovaným gifům od Giphy.
Další obavy se objevily v oblasti internetové reklamy. „Reklamní služby společnosti Giphy měly potenciál konkurovat vlastním službám grafické reklamy Facebooku. Podporovaly by také větší inovace od ostatních na trhu, včetně stránek sociálních médií a inzerentů. Facebook ukončil reklamní služby Giphy v době fúze, čímž odstranil důležitý zdroj potenciální konkurence,“ vysvětluje rozhodnutí CMA.
Dá se předpokládat, že se Meta Platforms proti tomuto rozhodnutí odvolají.