GIFy z nabídky GIPHY

GIFy z nabídky GIPHY | foto: screenshot Technet.cz

Facebook se podle britského úřadu musí zbavit firmy na animované gify

  • 5
Antimonopolnímu úřadu ve Velké Británii se nelíbí loňská akvizice společnosti Meta Platforms, která si tehdy pořídila největší platformu na tvorbu animovaných gifů firmu Giphy. Nařídil jí proto tuto firmu prodat.

Pokud používáte ve zprávách animované gify, pak je pravděpodobné, že je vytvořila buď jednička na trhu Giphy nebo dvojka Tenor. Zatímco druhá zmíněná patří spolu s Googlem pod koncern Alphabet, první si nedávno koupila firma Meta Platforms, když se ještě jmenovala Facebook. 

A právě tuto transakci asi za čtyři sta milionů dolarů nyní rozporuje Britský antimonopolní úřad (CMA). Ten nařídil americké firmě, aby platformu pro animované obrázky prodala. Zdůvodnil to obavami z dopadů na konkurenční prostředí, a to jak na uživatele sociálních médií, tak na zadavatele reklamy.

CMA na koupi reagovala poměrně rychle. Facebook službu Giphy koupil loni v květnu a už v červnu od úřadu slyšel, že je transakce vyšetřována a že do skončení šetření nemá firmu do svých aktivit. Kvůli porušení tohoto nařízení CMA nedávno udělila Facebooku pokutu 50,5 milionu liber.

Už v době koupě se objevily obavy a spekulace, že Facebook může prostřednictvím aplikačního rozhraní služby zjišťovat různé informace o chování uživatelů nebo že speciální autorské kolekce gifů budou dostupné jen v aplikacích Facebooku, tedy i WhatsAppu nebo Instagramu.

Nic z toho se doposud nepotvrdilo, ale i tak CMA vidí na transakci porušení pravidel volné soutěže. Podle úřadu by integrace služby pod hlavičku Meta Platforms „mohla vést k tomu, že jiným platformám odepře přístup ke svým gifům“, a tak nezávislý panel CMA zkoumající fúzi dospěl k závěru, že Facebook by byl schopen zvýšit svou již tak významnou tržní sílu ve vztahu k jiným platformám sociálních médií.

Případně by podle úřadu mohl změnit podmínky přístupu například tím, že bude po TikToku, Twitteru, Snapchatu a dalších vyžadovat, aby poskytly víc uživatelských dat pro přístup k animovaným gifům od Giphy.

Další obavy se objevily v oblasti internetové reklamy. „Reklamní služby společnosti Giphy měly potenciál konkurovat vlastním službám grafické reklamy Facebooku. Podporovaly by také větší inovace od ostatních na trhu, včetně stránek sociálních médií a inzerentů. Facebook ukončil reklamní služby Giphy v době fúze, čímž odstranil důležitý zdroj potenciální konkurence,“ vysvětluje rozhodnutí CMA.

Dá se předpokládat, že se Meta Platforms proti tomuto rozhodnutí odvolají.

,