Tahače (ilustrační foto)

Tahače (ilustrační foto) | foto: Buggyra

Syn Matějovského pojede Evropský pohár. Vyústění tradice, říká otec

  • 0
Od koho jiného by měl Michal Matějovský sbírat zkušenosti o tom, jak jezdit se závodním tahačem, než od svého otce. Dlouhá léta je nepotřeboval, přicházejí mu vhod až deset let poté, co jeho otec Stanislav, bývalý výborný automobilový jezdec, mistr Evropy v závodě tahačů z roku 2001, ukončil kariéru právě u tahačů.

Po testovacích jízdách se šestadvacetiletý jezdec o víkendu poprvé v životě pustí do závodu Evropského poháru v této motoristické disciplíně. "Je to logické vyústění nejen rodinné, ale i týmové tradice," říká jeho otec Stanislav Matějovský, dnes manažer automobilové stáje.

Jakou jste mu dal zásadní radu, když se Michal chystal na první ostrou jízdu s tahačem?
Aby jezdil hlavně hlavou, tahač je přece jen něco jiného než klasické závodní auto, na jaké je zvyklý.

Na jakou odlišnost jste ho nejvíc upozorňoval?
Asi na brzdy, to je úplně něco jiného.

Budete mu hodně radit i před závodem v Mostě, zkušeností máte víc než dost?
Určitě o ježdění v tahači mluvíme, ale na rady tam má někoho jiného. Je vedle něj David Vršecký a já to nechám na něm. Je to výborný závodník, jeden z nejlepších na tahačích, ví o nich hodně, jeho rady jsou důležité. Už také proto, že já jsem na tahačích už deset let nezávodil. Takže my se s Davidem a Michalem u závodění v Mostě ani moc nepotkáme, David má na starosti závodnické věci, já spíše zázemí. Každý máme jiné úkoly.

Šly tahače od doby, kdy jste na nich závodil vy, hodně dopředu?
V technice to velký rozdíl je, přece jen to je dlouhá doba. Nebavme se o technických věcech, v nich je třeba řazení úplně jiné, ale obecně je to tak, že když jsem jezdil s Tatrou já před těmi deseti lety, šlo většinou o prototypy, dnešní závodní trucky více vycházejí ze sériových vozů.

Jak vůbec vznikl nápad vrátit jméno Matějovský do závodů tahačů?
Michal měl letos sezonu poznamenanou svým studiem na vysoké škole, takže kromě závodů FIA ETCC, kde mimochodem jako vůbec první Čech vyhrál jeden ze závodů, žádný dlouhodobý seriál neabsolvoval. Hledali jsme a hledáme, kam dál v týmu jít, a tahače jsou logickou možností, navíc co se týče zájmů diváků a sponzorů velmi příznivou.

Máte pro závod v Mostě nějaký cíl, který by vás přesvědčil, že tahače jsou do budoucna tou správnou volbou?
Tak to postavené není, ale doufám, že to bude debut úspěšný.

Co považujete za úspěšný debut?
Byli bychom vděční za každý bod, nějaké osmé, desáté místo by bylo moc dobré. Ale nebude to jednoduché, na startu bude dvaadvacet aut a závodníci, kteří jsou rozjetí, zatímco Michal je úplný začátečník. A to už nemluvím o tom, kdyby začalo pršet, na vodě by to pro něj bylo zvlášť těžké, na té nenajezdil vůbec nic.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž