ÚSPĚŠNÝ TANDEM. Juniorský mistr světa v rallye Martin Prokop (vpravo) a navigátor Jan Tománek.

ÚSPĚŠNÝ TANDEM. Juniorský mistr světa v rallye Martin Prokop (vpravo) a navigátor Jan Tománek. | foto: Zdeněk Sluka

Martin potřeboval vyzrát, říká Tománek, spolujezdec šampiona Prokopa

  • 0
Velice náročný program má v těchto dnech za sebou Jan Tománek. Zkušený navigátor nejprve jihlavskému jezdci Martinu Prokopovi pomohl k vítězství na víkendové Finské rallye, která posádce Czech national teamu přinesla celkové prvenství v juniorské klasifikaci mistrovství světa v automobilových soutěžích, poté bylo potřeba tento v historii českého rallye nevídaný úspěch řádně oslavit.

„Oslavy probíhaly dva dny a myslím, že ještě dlouho probíhat budou,“ usmíval se Tománek, který se na severu Evropy nevyhnul ani klasickému nápoji – vodce. „Taky jsme ji zkoušeli,“ přiznal se smíchem.

Je pro vás vítězství v juniorské klasifikaci největším úspěchem, kterého jste v rallye zatím dosáhl?
Určitě, tohle je absolutně nejvíc. Kromě toho, že jsme s Romanem Krestou byli členy továrních týmů u Škodovky, tak u Fordu.

Jan Tománek

Jan Tománek

narozen: 5. září 1972 sport/pozice: automobilový
navigátor klub/tým: Jipocar racing team předchozí angažmá v WRC: Škoda Motorsport, Bozain Racing, BP Ford World Rallye Team dosavadní úspěchy: s Romanem Krestou zisk dvou titulů mistra republiky (2000, 2001), poté jeho spolujezdec u továrních týmů Škody (2002) a Fordu (2005).
Nyní navigátor juniorského mistra světa Martina Prokopa (od 2006).

Nepřijde vám trochu paradoxní stát se v 37 letech světovým šamiponem v kategorii, která nese označení juniorská?
(úsměv) Tam to není dané mým, ale Martinovým věkem. Pokud budu aktivně činný ještě řekněme dalších deset let a budu mít to štěstí, že najdu někoho, komu budu moct své zkušenosti předat, tak se klidně může stát, že budu juniorským mistrem světa třeba ještě jednou.

Řekněte, jak jste vlastně letošní úspěšnou sezonu viděl?
Byla od začátku spíš o taktice a rozumu. O tento výsledek jsme chtěli bojovat už od začátku, a tak jsme tomu všechno podřídili.

Taktika? To Martinovi nikdy příliš neříkalo: vždy spíš razil styl „napal to, jeď co to dá a v cíli uvidíš, na co to bude stačit“.
No právě. Minulý rok jsme Finskou rallye taky vyhráli, ale měli jsme po ní dvanáct bodů. Letošní sezona ale byla opačná. Zatímco před tím jsme body sbírali až na konci, letos nám vyšel skvěle už start. Po dvou závodech jsme měli na kontě osmnáct bodů, což jsme před tím neměli třeba ani v půlce.

Proč to tedy nešlo podobně už dřív? Potřeboval Martin trochu vyzrát?
Určitě. Takových lidí, jako je Loeb se Sordem není moc. Ostatní potřebují absolvovat co nejvíce kilometrů, aby věděli, kde co bude. Tahle závodní vyzrálost se dá získat jen těmi ujetými kilometry.

V juniorském šampionátu jezdíte s Martinem už čtyři roky. Berete letošní vítězství jako uzavření určité závodní etapy?
Myslím, že je to takové vyvrcholení naší čtyřleté snahy. To potvrzuje také fakt, že když teď řešíme případné starty v mistrovství světa v příští sezoně, už nám z toho juniorská kategorie v podstatě trošku vypadává.

Pozice navigátora je v rallye trochu nevděčná, většinou se mluví jen o jezdci. Nemrzí vás to?
No, já už jsem na to zvyklý (smích).

Trochu nespravedlivé. Zkusil byste ohadnout, jaký podíl má navigátor na úspěchu jezdce?
To odhanout nedokážu, je to různé. Jsou chvíle, kdy je spolujezdec důležitý víc a kdy naopak míň. A ty fáze se liší jak v daném závodě, tak v kariéře každého jezdce.

Už jste zmínil, že před tím, než jste začal závodit s Martinem, jste jezdil s Romanem Krestou. Dají se ti dva nějak porovnat?
Já si myslím, že jsou rozdílní povahově. Takže to srovnání moc dělat nejde. Protože každý z nich je prostě jiný.

Po boku Kresty jste se dostal do továrních týmů - což je v rallye největší úspěch. Mohlo by současný juniorský titul Martinovi pomoci k podobnému angažmá?
Řekl bych, že zrovna teď na to není doba. Současným továrním týmům nenosí peníze pouze Loeb s Hirvonenem. Každý další, kdo v tom týmu je, musí mít za sebou určitý balík peněz. Tak, aby mohl být jedničkou, nebo alespoň dvojkou. A na to asi ještě u nás není správná situace.

Prokop má divokou kartu pro Barum rallye Martin Prokop, čerstvý juniorský mistr světa v automobilových soutěžích, nebude koncem srpna chybět na Barum rallye Zlín. Představí se ve voze Peugeot 207 S2000 týmu Kronos, protože suverénně vyhrál novinářské hlasování akce BF Goodrich Drivers Team. „Moc se těším. Budu se snažit, abych byl konkurenceschopný,“ uvedl Prokop. „Výsledky mě nepřekvapily, je to logická volba,“ poznamenal Marc Van Dalen, šéf Kronosu. Do projektu, který zadarmo nabízí start ve špičkovém voze a špičkovém týmu, se přihlásilo 26 zájemců. Je to o dva více než loni, ale mnohem méně než jinde v Evropě. Například v Itálii se přihlásilo 139 závodníků. „U nás stále převažuje nedůvěra k výběrovým řízením i v sebe sama,“ hledá vysvětlení Josef Pátl ze společnosti Mediasport, která je promotérem českého šampionátu. Ve finálovém výběru bylo 5 jmen. Prokop dostal 15 hlasů, Jaroslav Orsák 2, Jaromír Tarabus s Janem Černým 1 a naprázdno vyšla Eva Vykydalová. „Pro Martina je hlavní, aby dojel až do cíle,“ naznačil Van Dalen. „Od nás dostane maximální podporu, aby udělal dobrý výsledek. Bude mít stejné informace jako naši kmenoví jezdci,“ připomněl, že v jeho stáji závodí loňský vítěz barumky Freddy Loix, úřadující šampion IRC Nicolas Vouilloz i letošní lídr Kris Meeke. Prokop si vůz vyzkouší těsně před startem. Test se uskuteční v úterý 18. srpna na Zlínsku, o den později začíná trénink. „Na soutěž jsem se chystal v roli diváka. Ale teď je to lepší,“ raduje se navigátor Jan Tománek, který v regionu žije a Barumku dvakrát vyhrál vedle Romana Kresty. Prokop zkusí navázat na loňské premiérové vystoupení Pavla Valouška. Z pěti loňských vítězů hlasování bylo jeho čtvrté místo suverénně nejlepším výsledkem. „Šlo o neuvěřitelnou příležitost, zažili jsme neskutečný týden. Věřím, že Martin na nás naváže,“ uvedl Valoušek. TOMÁŠ ŽELEZNÍK


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž