Americký lyžar Bode Miller při sjezdu slavného Hahnenkammu v Kitzbühelu

Americký lyžar Bode Miller při sjezdu slavného Hahnenkammu v Kitzbühelu | foto: AP

Nejtěžší a nejdrsnější. Je tu slavný Hahnenkamm pro lyžaře bez mozku

  • 22
Je tu! Kitzbühel a jeho Hahnenkamm. Slavný sjezd, po němž závodníkům hoří svaly a tělem proudí adrenalin. "Jedna z největších výzev pro každého lyžaře. Pro mě tedy rozhodně," ujišťoval Ondřej Bank, co tam třikrát závodil, na body však nikdy nedosáhl. Od startu až do cíle šílený kalup, kdy se jezdí rychleji, než kolik se smí u nás na dálnicích.

"U mě měl vztah ke Kitzbühelu svůj vývoj," vyprávěl Bank. Ten sice do rakouského střediska odjel, bude tam ale jen trénovat na svůj první start po zranění ramene, který přijde až na mistrovství světa ve Schladmingu.

"Nemám rád přehánění a vždycky jsem si myslel, že se kolem toho dělá zbytečně velký humbuk. Všechny sjezdy jsou nebezpečné a těžké," tvrdil Bank. "Ale Kitzbühel má v sobě opravdu něco navíc a musel jsem uznat, že to není uměle vytvořená legenda. I když pořadatelé se hodně snaží, aby právě jejich závod byl považován za ten nejtěžší a nejnebezpečnější."

Sjezdovka Streif, na níž se závodí, děsí. Zatímco v ostatních závodech jede na sto procent šedesát závodníků, tady jich tak závodí maximálně deset. "Ostatní nejdou přes riziko," popisoval český reprezentant, který šílence beze strachu nazývá bezmozci. "Ale oni moc dobře vědí, co dělají. Dokážou to tam poslat a mnohdy jsou dokonce jistější než ti, co mají respekt."

Úlevou pro ty s respektem může být, že se nepojede tak rychle jako před týdnem ve švýcarském Wengenu. Tamní trať totiž mnohem lépe vyhovuje maximálním rychlostem než ta rakouská. Dokázal to v nedělním sjezdu Francouz Johan Clarey. V nejprudším místě se řítil rychlostí bezmála 162 kilometrů za hodinu. "Nebál jsem se," tvrdil.

"Já jsem ve Wengenu jel nějakých 154 v hodině a je to zajímavý zážitek," vzpomínal Bank. "Velký rozdíl udělá pista, jestli je ledovatá, nebo zrovna nasněžilo. To pak může udělat třeba těch šest sedm kilometrů v hodině. Nad 140 kilometrů v hodině si musíte dávat extra pozor na pohyby, ale do té rychlosti je to v uvozovkách normální."

Clareyho wengenský rekord nabízí otázku, kam až můžou závodníci zrychlovat a jestli je jejich raketové tempo na svazích ještě v mezích bezpečnosti. A co se musí přihodit, aby se z úvah o zpomalení lyžařů staly činy.

"Já v tom vůbec žádný problém nevidím, takovou rychlostí jedete sotva pár sekund," uklidňoval Bank. "Podle mě se bude zrychlovat dál, protože technika jde dopředu. A to umělé zpomalování s vykrojením lyže, co předloni vymyslela lyžařská federace FIS? To fungovat nebude, techniku a vývoj nezastavíte."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž