Smutná cesta do boxů

Smutná cesta do boxů - Posmutnělou cestu do boxů musel při Velké ceně Kanady absolvovat odstoupivší jezdec Williamsu Juan Pablo Montoya. V té době ještě netušil, že za čtrnáct dní se mu povede stejně... | foto: Reuters

Montoyovu kolizi zavinila technika

  • 5
Nürburgring - Juan Pablo Montoya potřetí za sebou vyhrál kvalifikaci a potřetí v řadě startoval do velké ceny formule 1 z pole position. A opět nebodoval. V Monaku a v Kanadě mu odešel motor, při nedělním závodě na Nürburgringu skončil po kontaktu s mclarenem Davida Coultharda. Skotský pilot se ve snaze předjíždět natlačil vedle Montoyi, ten nezvládl nájezd na obrubník, dostal smyk a zadní částí svého vozu praštil do předního kola mclarenu. Oba vozy již nemohli dál pokračovat. I zde však sehrála významnou roli technika. Montoya bojoval od startu s pokřivenou řídící pákou a kvůli opotřebovaným pneumatikám se jeho auto stávalo postupně neřiditelným.

Nejskvělejší chvilka týmu Williams při Velké ceně Evropy formule 1 přišla v kvalifikaci, kdy si Montoya s Ralfem Schumacherem zajistili první dvě místa na startu. Pak už to s nimi šlo jen z kopce.

Start měl lepší Ralf, protože zvolil pro závod jiné pneumatiky než Montoya. Mladší Schumacher nasadil zcela nové gumy s tvrdší směsí, zatímco Montoya kvůli zvýšení přilnavosti měl na voze již mírně ojetou měkkčí směs. V prvních metrech byl díky tomu rychlejší Ralf.

"Start se mi podařil a v první zatáčce jsem předjel Juana. Bylo to pravděpodobně díky tomu, že jsem měl nové pneumatiky," řekl Ralf. Montoya však z tlaničenice v úvodní šikaně nevyvázl bez úhony. Po lehkém kontaktu se svým týmovým kolegou se mu mírně ohnula řídící tyč. To stížilo ovladatelnost jeho monopostu.

Hlavní problémy však nastaly později. Williamsy vyjely s plnou nádrží a velká zátěz neúnosně zatěžovala zadní pneumatiky. Oběma jezdcům se gumy příliš opotřebovávaly a postupně na své soupeře ztráceli. Hůře na tom byl Montoya. Když mu pak Coulthard při předjíždění v první zatáčce nedal příliš mnoho místa, Montoya již klouzající se a téměř neovladatelný vůz nezvládl, na obrubníku ztratil přilnavost a dostal smyk.

"Měli jsme stejné problémy jako v Monaku," uvedl hlavní inženýr Sam Michael. "Opět nám nevydržely zadní pneumatiky. Museli jsme uspíšit Ralfovu zastávku v boxech. U Juana jsme to již bohužel nestihli. Máme čtrnáct dní pauzu a musíme se s tím vypořádat. Co nás trápí, víme."

Opotřebování "obutí" nelze klást za vinu pneumatikářům z michelinu. Vždyť stejné gumy měli k dispozici i v McLarenu a Renaultu, podobné problémy však neměli. "Pneumatiky byly hodně špatné. Nelze však za to vinit Michelin. Je pravdou, že McLaren se k pneumatikám chová citlivěji. Musíme nastavit vůz tak, aby gumy tak rychle neničil," potvrdil Ralf Schumacher.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž