Volvo OnCall: Auto, které si zavolá pomoc samo

Problém při řízení? To se může stát. Ve škodovce budete mít plné ruce práce. Pokud máte jiné auto, může vyřídit spoustu činností za vás.

Technika kráčí v automobilovém průmyslu nemilosrdným tempem kupředu nejen v oblasti motorů, bezpečnostních prvků či elektronických systémů, ale také v komunikačních technologiích. V pojetí švédského koncernu se vozidlo stává samostatnou jednotkou, snažící se řidiči maximálně usnadnit práci. Při jízdě vyhodnocuje všechny důležité parametry a v případě problémů začne kontaktovat příslušná místa.

Základem je elektronický systém Multiplex, poprvé představený ve Volvu S80, nahrazující kabely vedoucí k jednotlivým zařízením počítačovou sítí. Stisknete-li např. tlačítko pro otevření levého okna, tak nedojde k obvyklému přímému spuštění elektromotoru. Namísto toho malý počítač vyšle zprávu: "otevřít levé přední okno". Ta doputuje do řídící jednotky elektrického otevírání oken, která váš příkaz splní.

Volvo OnCall-system

Zdánlivě zbytečná komplikovanost systému však přináší spoustu výhod. Po stejných vodičích totiž může být přenášeno více různých příkazů, a tím tedy při použití menšího množství kabeláže získáte větší množství elektroniky než u konvenčních systémů. Centrální sběrnice také výrazně rozšiřuje prostor pro diagnostiku, kdy o aktuálním stavu vozu získáte podstatně podrobnější informace. Právě na tom staví představovaný Volvo On Call. V první etapě bude sloužit jen jako bezpečnostní systém, avšak jeho možnosti budou postupně rozšiřovány do oblasti vzdáleného přístupu k jednotlivým jednotkám.

Současné charakteristiky přesto pokrývají jedny z představ o vozu budoucnosti. Pro ilustraci si uveďme nehodu, při níž došlo k naplnění airbagu. Po centrální sběrnici proběhne příkaz vedoucí k nafouknutí vaku. Systém Volvo On Call ho zaregistruje a zároveň přijme od GPS aktuální polohu vozu. Dále automaticky odešle textovou zprávu do alarm centra, přičemž podá informace o nehodě. Sestaví hlasové spojení s operátorem, který se pokusí se vzniklou situací seznámit. Není-li však ve voze nikdo schopen komunikace, rovnou kontaktuje záchrannou službu.

Volvo OnCall-komunikace

V Evropě bude systém komunikovat prostřednictvím sítě GSM a v USA prostřednictvím unikátního satelitního systému Volvo, protože velké oblasti území nejsou pokryty. K dosažení maximální nezávislosti je integrovaný mobil přímou součástí vozu a stále přijímá informace od jednotky GPS, které ukládá do paměti. Dojde-li tedy k poškození GPS, systém bude přesto vědět, kde se nehoda stala.

Z důvodu dobré ochrany je mobil umístěn uprostřed palubní desky, byl testován při nárazech a vyrovná se i s extrémně vysokým tlakem. Navíc pokud je náraz natolik silný, že dojde k jeho vymrštění, integrovaná anténa i baterie poplachovou zprávu přesto vyšlou.

Kromě zmíněné asistenční služby disponuje i řadou dalších funkcí v podobě manuálně ovládaného poplachu při přepadení, vystopování odcizeného vozu, navigačních pokynů a pomoci při otvírání vozu. Pokud si tedy omylem zamknete klíče, tak zavoláte operátorce, přičemž uvedete svůj bezpečnostní kód. Pak chvíli počkáte, než se alarmcentrum k vám napojí a dveře odemkne.

Volvo OnCall

Dokonalejší systémy, na jejichž vývoji se intenzivně pracuje, budou schopny dálkové konzultace s autorizovaným servisním střediskem. Vy jen zavoláte, že se vám na voze něco nezdá a odpovědný technik na dálku zjistí závažnost problému. Funkce prý budou moci být i plně automatické, kdy si vaše Volvo samočinně dojedná návštěvu v servisu při ujetí odpovídajících kilometrů.

Plánovaných rozšíření systému Volvo On Call je podstatně víc, ale dokud nebudou skutečně vyvinuty, nemá smysl se jimi detailně zabývat. Ostatně takových vizí už tady bylo víc než dost. Dosavadní schopnosti jsou přesto natolik zajímavé, že plánujete-li nákup nového vozidla, podívejte se do autosalonu Volvo. Rozhodně tam najdete, když nic jiného, alespoň inspiraci.


Témata: GPS, mobilní, Volvo