Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Huawei neměl dobrý kvartál. Domácí trh svědčil jen Xiaomi

  • 1
Zajímavá čísla zveřejnila výzkumná agentura Canalys. Udává prodej smartphonů za třetí čtvrtletí na čínském trhu. Ten je nám sice vzdálený, ale jeho struktura je zajímavá i pro nás.

Čínský trh je samozřejmě obrovský, kvartálně se zde prodá ke 100 milionům smartphonů. Třeba loni ve třetím čtvrtletí se to téměř vyplnilo, prodalo se téměř 98 milionů telefonů. Jenže letos je situace horší, prodeje meziročně klesly o výrazných 15 procent na 83 milionů kusů. 

Pokles zřejmě souvisí s koronavirovou pandemií, i když zrovna Čína se z ní už dávno dostala a aktuálně tam covid prakticky žádné problémy nečiní, alespoň tedy podle oficiálních vyjádření. Jenže svět je globalizovaný, takže ekonomické dopady tam určitě budou. 

Pokles trhu zasáhl v podstatě všechny významné značky s jedinou výjimkou. Tou je Xiaomi, kterému se výrazně dařilo. Tato značka na domácím trhu rostla meziročně o výrazných 19 procent. A když jsme u domácího trhu, až na pátý Apple to platí pro všechny významné značky. Zahraničním se v Číně už mnoho let nedaří. 

Navíc i v rámci čínských značek je tamní trh velmi uzavřený, dominují mu čtyři značky plus Apple a zbytek je na tom stále hůř. Zbytku patří jen necelých pět procent trhu, přitom to jsou desítky značek. 

Zcela dominantní je Huawei, i přes pokles má stále přes 40 procent trhu, což je ohromná dominance, ale očekávalo se víc. Huawei meziročně klesl o významných 18 procent, prodal 34,2 milionu smartphonů. Stejný pokles si připsalo i třetí Oppo, které prodalo 13,9 milionu kusů. Druhé Vivo na tom bylo lépe, prodalo „jen“ o 13 procent přístrojů méně, konkrétně to bylo 15,3 milionu kusů.

Čtvrtou pozici drží Xiaomi, o jehož vzestupu jsme se již zmínili. Firma prodal 10,5 milionu kusů smartphonů a drží téměř 13 procent čínského trhu. Pátou příčku má Apple s prodejem 5,1 milionu kusů a minimálním poklesem o jedno procento. 

V přehledu zcela chybí mnoho v Evropě známých čínských značek, ať už je to Lenovo/Motorola, Realme, TCL i další, jako je ZTE nebo Nubia. Je zřejmé, že tyto značky se v podstatě musí snažit mimo domácí trh. Ten je prostě rozebraný a proniknout na něj v nějakém větším měřítku je téměř nemožné.