Google, burza

Google, burza - Vstup Googlu na burzu 19. srpna 2004 jak vypadal na newyorském Time Square. | foto: Profimedia.cz

Nejdražší značkou je Google, bodoval i McDonald’s

  • 13
Vyhledávač Google znovu zabodoval v žebříčku nejcennějších značek světa. Má vyšší hodnotu než Microsoft nebo Coca-Cola. Do desítky nejdražších se letos probojoval i McDonald´s, americký výrobce počítačů Apple či finská Nokia. Dařilo se také čínským firmám.

Vyplývá to z celosvětového žebříčku BrandZ TOP 100. Studie společnosti Millward Brown Optimor, kterou pravidelně zveřejňuje deník Financial Times, nepřinesla žádná velká překvapení. Na prvních pěti místech se nezměnilo vůbec nic.

První desítku jednoznačně ovládly technologické firmy. Rozdělily si šest míst. Podle tržní hodnoty se do první desítky dostaly ikony rychlého občerstvení, jako jsou McDonald´s či Coca-Cola.

V první desítce se stále drží i výrobce cigaret Marlboro, a to přes řadu antikuřáckých kampaní. Pohoršil si ale o čtyři místa.

Hodnota Top 100 značek vzrostla za poslední rok o 21 procent. Celkem se vyšplhala na 1,94 bilionu dolarů. V přepočtu je to téměř 31 bilionů korun, což představuje státní rozpočet České republiky na 31 let.

"Hlavním trendem, který přispívá k růstu firem, je inovace a důraz na zákazníky. Nivea tak například v Číně zabodovala řadou kosmetiky pro muže," uvedla ředitelka společnosti Millward Brown.

Ze stejného důvodu v žebříčku rekordně poskočila společnost Apple. Její hodnota vzrostla o 123 procent, a to zejména kvůli výrobkům iPohe, iPod a novým počítačům. Skokanem roku jsou přístroje pro mobilní komunikaci BlackBerry. Letos jim patří 51. příčka, v loňském roce se neumístily vůbec.

Daří se Číně
I přesto, že je žebříček celosvětový, dostalo se do něj jen 16 zemí. Více než polovina, 54 značek, je z USA. Dařilo se Číně. Mezi nejcennější se protlačily čtyři značky - China Mobile, Bank of China, China Construction Bank a banka ICBC.

Poprvé zabodovala východní Evropa. Na 89. pozici se umístil mobilní operátor MTS. V současné době patří k největším ve střední a východní Evropě. Má 83 milionů zákazníků.

. Google - malá chyba v hláskování

Historie nejcennější značky  světa zřejmě začala omylem. Když totiž majitelé vyhledávače hledali vhodné jméno, rozhodli se pro označení "googol".

S tím přišel Milton Sirotta, synovec amerického matematika Edwarda Kasnera. Mělo označit číslovku s jednou jedničkou a rovnou stovkou nul. V názvu vyhledávače má vyjádřit nesmírné množství informací, které je možné na internetu najít. Není zcela zřejmé, jak nakonec došlo k záměně dvou písmen, ale pravděpodobně šlo jen o nepozornost a chybu v hláskování.

Zákazníci chtějí luxus i prací prášek
Hodnota značky se nejlépe určuje podle částky, kterou je konkurence ochotna zaplatit za celý podnik. Tam, kde takové srovnání není možné, je ale třeba hledat jiné metody. Průzkum BrandZ bere v úvahu především hodnotu podniku podle tržeb a rovněž podle toho, jak značku vnímají spotřebitelé. Kdyby ale měli rozhodovat oni, bylo by na předních příčkách úplně jiné pořadí.

Jednoznačně by vedly známky spojené s luxusem. Na předních příčkách by se pak umístily Louis Vuitton, Porsche, Hermes, Gucci nebo Cartier. Překvapivě by se ale na šestém místě umístil prací prášek Tide.

BrandZ letos připravuje i český žebříček, který dosud neexistuje. Určení hodnoty je ale problematické. Jednak jsou domácí firmy známé především v Česku a celosvětovou proslulost nemají, jednak se řada z nich neoobchoduje na burze. Proto se síla značky zpravidla odvozuje jen od toho, jak ji vnímají spotřebitelé.

Nejcennější značky světa
Značka Cena*
 1. Google 86,1
 2. General Electric 71,4
 3. Microsoft 70,9
 4. Coca-Cola 58,2
 5. China Mobile 57,2
 6. IBM 55,3
 7. Apple 55,2
 8.  Mc Donald´s 49,5
 9. Nokia 44
10. Marlboro 37,3
*V miliardách dolarů                                                                             

Mají české firmy šanci se celosvětově prosadit?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 5. května 2008. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 2185
NE
NE 378
,