Mediální magnát Rupert Murdoch.

Mediální magnát Rupert Murdoch. | foto: Profimedia.cz

Na stránky Murdochových titulů jen za peníze. Jak odpoví ostatní vydavatelé?

  • 70
Impérium Ruperta Murdocha si nechá platit za přístup na web svých deníků. News Corp, druhá největší mediální skupina světa, tak naznačuje budoucí vývoj na trhu. Nejčtenější britský seriózní deník The Times bude od června možné číst na internetu, jen pokud si to lidé zaplatí.

Mediální impérium News Corp Australana Ruperta Murdocha doposud zpoplatnilo na webu jen ekonomický list Wall Street Journal. Podle expertů bude placených internetových deníků do budoucnosti přibývat.

Zároveň s Timesy zpoplatní Murdoch i jejich nedělní vydání The Sunday Times. Změnu obchodní taktiky oznámila organizace News International, která oba listy vlastní, v průběhu pátku.

Britské listy budou dostupné na internetu za libru (asi 28 korun) za den nebo za dvě libry za týden. On-line přístup budou mít zdarma majitelé předplatného na tištěné vydání novin.

Co patří Murdochovi

Výběr z nejvýznamnějších médií

Noviny:
The Times, The Sunday Times, The Wall Street Journal, The New York Post, The Sun, Dow Jones & Company

Televizní stanice:
Sky (celá skupina), Fox (celá skupina), National Geographic Channel

Filmová studia:
20th Century Fox, Blue Sky Studios

Magazíny:
Vogue, Barrons

Internetové weby:
Marketwatch, My Space

News International, která je britskou pobočkou mateřské News Corp, dodala, že placený přístup chystá také na webové stránky bulvárních listů The Sun a News of the World. Neuvedla však odkdy.

Všechny britské listy jsou nyní volně přístupné, s výjimkou ekonomických Financial Times, které umožňují volný přístup jen k omezenému počtu článků za dané období. Podobný model používá další ekonomický list, americký The Wall Street Journal, který koupil před pár lety také Murdoch.

Experti však dosud zdůrazňovali, že oba ekonomické listy jsou specializované a za přístup k jejich informacím si zaplatí dost zájemců, aby byl takový model ziskový. Nicméně i známý americký list The New York Times, který se profiluje jako deník pro nejširší veřejnost, v lednu oznámil, že hodlá zavést podobnou variantu on-line předplatného.

Důvodem jsou především neustále klesající náklady tištěných listů. Rupert Murdoch si zahrál na věštce již v loňském srpnu, kdy po oznámení záměru zpoplatnit na internetu své deníky předpověděl, že se k němu přidají všechny listy.

Nicméně šéfredaktor britského deníku The Guardian Alan Rusbridger nedávno uvedl, že zpoplatnění přístupu by přineslo jen zlomek příjmů, které má list z digitální reklamy na volně přístupných stránkách.

"Je to riziko"

Dalším faktorem je konkurence serverů zpravodajských televizí Sky TV a především veřejnoprávní BBC, které jsou zdarma. Šéfredaktor The Times James Harding připustil, že zpoplatnění je riskantní krok. "Ale je to menší riziko než rozdávat naši novinářskou práci zadarmo," řekl.

Lidé neradi platí za informace na internetu, nicméně řada z nich nemá problém s placeným obsahem například v mobilech či ve čtečkách elektronických knih. Právě k nim se upínají nemalé naděje vydavatelů novin do budoucnosti.

Například největší světový obchod Amazon.com představil v říjnu svou novou čtečku s názvem Kindle, do které je možné stáhnout řadu předních světových deníků ve formátu PDF. Již nyní je možné v zařízení pročítat kromě běžných knih i výtisky mezinárodních listů, jako je La Stampa (Itálie), El País (Španělsko), The Daily Telegraph (Británie), New York Times (USA) či německý Handelsblatt.

V Česku prozatím zpoplatnila část svého zpravodajství na internetu mediální skupina Economia, vydávající Hospodářské noviny, či týdeník Ekonom. Částečně placený přístup chystá i týdeník Reflex.

Jak se platí na webu

Nejbohatší mediální magnát Rupert Murdoch přišel s myšlenkou zpoplatnění internetových zpráv loni. Podle něj je to cesta, kudy se bude mediální průmysl ubírat. Kromě internetu mohou lidé najít elektronické provedení novin také ve čtečkách elektronických knih, například zařízení Kindle firmy Amazon.com. Doposud je internetové zpravodajství zdarma díky tomu, že jej platí reklama, která na čtenáře vyskakuje například prostřednictvím bannerů či animací. Používá se i kontextová reklama, která zobrazuje inzeráty, jež jsou v kontextu s obsahem stránek.