Škoda sníží výrobu, Toyota chystá rozjezd

  • 8
Nástup velkého konkurenta nezastihl mladoboleslavskou automobilku v nejlepší kondici. Její šéf Vratislav Kulhánek v úterý na pražské konferenci o automobilovém průmyslu zdůvodňoval propouštění a poprvé přiznal, že největší česká firma letos nevyrobí tolik aut jako loni. "V letošním roce očekáváme pokles prodeje automobilů na 445 tisíc vozů z loňských 462 tisíc," říká Kulhánek.

Jen několik desítek minut předtím jeho konkurent, šéf společného podniku japonské Toyoty a francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën Masatake Enomoto řekl, že v novém závodě ve středočeském Kolíně investor počítá s třemi Čechy do dvanáctičlenného firemního vedení a dalšími dvěma sty vysokoškolských specialistů.

"Začínáme stavět a přijímáme první manažery. V červenci 2004 budeme zaměstnávat patnáct set lidí a plného stavu 3000 zaměstnanců dosáhneme v polovině roku 2005," říká Enomoto. Přítomní zástupci firem, které dodávají díly pro automobilky, vidí v příchodu Toyoty s Peugeotem šanci, jak získat nové zákazníky. Nikdo však nechce ani v kuloárech hovořit příliš otevřeně, aby si nerozhněval mladoboleslavské bossy.

"Omezování výroby v Boleslavi dokazuje, že potřebujeme další automobilky. Výkyv ve výrobě jednoho podniku může pokrýt jiný závod. Čím bude více automobilek a podle nás je v zemi prostor ještě pro třetí firmu - tím méně bude na jednotlivých výpadcích závislý dodavatelský průmysl," říká Martin Jahn z agentury CzechInvest.

V počtu vyrobených aut bude Peugeot s Toyotou jasným konkurentem Škodovky. Firma bude vyrábět ročně 320 tisíc malých aut. "Cena modelu bude podstatně nižší než osm tisíc eur (tedy asi 250 tisíc korun). Auta budou pěti- a třídveřová a budou mít motory na benzin i naftu. Výroba začne v únoru 2005," prohlásil výkonný ředitel PSA Peugeot Citroën Denis Duchesne.

Firma tedy bude v Česku i na evropských trzích velkým konkurentem škodováckého modelu Fabia. V tuzemsku jsou navíc dovážená asijská auta zatížena vysokým clem, které po náběhu výroby v Kolíně odpadne. Toho si šéfové v Mladé Boleslavi jsou vědomi a sám Vratislav Kulhánek v pondělním rozhovoru pro Hospodářské noviny poprvé proti konkurenčnímu kolínskému projektu tvrdě vystoupil.

"Vezměte příklad automobilky v Kolíně. Za dvě miliardy se vytvořila infrastruktura a vykoupily se pozemky. Další dvě a půl miliardy jsou dotace na pracovní místa, osmdesát tisíc korun krát tři tisíce zaměstnanců. A deset let jsou osvobozeni od daní. Líbí se mi, jak CzechInvest funguje, ale v poslední době to přehání. Škodovka byla osvobozená od daní na pět let kdy investovala a nevydělávala. Pět let potřebuje každá továrna, ale deset let, to je silné kafe," řekl Kulhánek.

Mladoboleslavský šéf však patrně špatně násobil. Dotace osmdesát tisíc korun pro tři tisíce lidí dělá dohromady 240 milionů korun, nikoli dvě a půl miliardy. "Chci jasně říci, že dvoumiliardová cena je za celou třísethektarovou zónu v Kolíně a PSA s Toyotou z ní mají 130 hektarů. Na zbytku budou stavět další investoři. Není ani pravda, že firma dostala desetileté daňové prázdniny. Jejich výše bude jasná, až antimonopolní úřad řekne, jakou výši veřejné podpory firma získá," reagoval Jahn.