Nenápadný byznysmen, který se svou firmou Elanor vyrostl v jednoho z největších poskytovatelů mzdového softwaru ve střední a východní Evropě, ovládnutím HM Studia dovrší svůj letošní hattrick v hračkách. V Česku bude provozovat 88 kamenných obchodů a dalších patnáct na Slovensku.
Petr Homolka |
„Proces by měl být stejný jako se Sparkys či Alltoys. Počítám, že se v nejbližších měsících HM Studio začlení do skupiny Wormelen group,“ prozradil v rozhovoru pro iDNES.cz Homolka, který akvizicí posílí v pozici největšího tuzemského hráče na trhu hraček.
„Není to uzavřené, ale stane se to s pravděpodobností hraničící s jistotou,“ dodal. Z pětimiliardového koláče tržeb si tak pražský podnikatel ukousne zhruba 1,5 miliardy korun. Majitel HM Studio Jan Mařík nechtěl obchod komentovat.
S HM Studiem získá hračkářské impérium Wormelen 24 prodejen s ročním obratem kolem 200 milionů korun. Obchody se postupně přejmenují buď na Bambule (značka společnosti Alltoys) nebo Sparkys.
Přestože se o Petru Homolkovi dosud moc nemluvilo, v oboru jde o známou postavu. Investoval do internetových obchodů Maxik.cz a 4Kids. Hračky také dováží skrze svou firmu EP Line SE.
Tuzemský retailový trh s hračkami se tak během krátké doby vyčistí. O zákazníky v obchodních centrech budou soupeřit už jen Homolkova hračkářství, prodejny Dráčik slovenského podnikatele Dušana Víglaského a hračkářství Pompo Vladimíra Šůly. Tito dva silní hráči na trhu odolali nabídkám Homolky, který je chtěl také koupit.
Rychlost, s jakou Homolka domlouvá obchody, svědčí o tom, jak hlubokou krizí trh s kamennými hračkářstvími prochází. Většina se v minulých letech ocitla v červených číslech nebo blízko nuly. HM Studio za poslední dva roky prodělalo přes pět milionů korun. „Letos nastalo částečné oživení, ale není to ideální,“ hodnotí Mařík.
Hračkářské impériumWORMELEN Group pozn. Alltoys je vlastníkem prodejen Bambule v ČR a hračkářství Alltoys na Slovensku. Akvizice HM Studia není uzavřena. |
Obchodníky trápí nízké marže, dražší Čína i velká konkurence v obchodních centrech. V cizině není na rozdíl od ČR běžné, aby pod jednou střechou stála dvě nebo dokonce tři hračkářství. Přitěžuje i fakt, že děti dříve dospívají, hrají si kratší dobu a utíkají k tabletům a počítačům.
Řetězce s hračkami jsou relativně malé, jejich spojením ale vznikne hráč, který si bude schopen vyjednat u výrobců výhodnější podmínky. Homolka navíc může těžit ze svého klíčového byznysu na výpočet mezd. „Elanor generuje zisky, které mohu utrácet v hračkách,“ podotýká. Hračkářství si prý hodlá nechat, pokud ho budou bavit a budou vydělávat.
Kamenná hračkářství přežívají v ostré konkurenci, ale zároveň jsou si navzájem obchodními partnery. Dodávají si hračky ve výhradní distribuci, třeba Pompo nabízí konkurenci značku Tomica. Jeho majitel Vladimír Šůla se však nové silné konkurence nebojí.
„Kdyby od nás hračky přestali brát, najdeme si jiné cesty,“ věří. Pompo má 86 prodejen, ve ztrátě však bylo poslední dva roky také. Podle Šůly za to mohly zejména odpisy, letos už čeká zisk.