Fasáda teplického nádraží se měla opravovat již v roce 2006, ale rekonstrukce...

Fasáda teplického nádraží se měla opravovat již v roce 2006, ale rekonstrukce byla zastavena kvůli nedostatku peněz. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Stěhování úřadů do prázdných nádraží drhne, ukázal příklad z Teplic

  • 17
Dva roky dojednávané stěhování celní správy do památkově chráněné nádražní budovy v severočeských Teplicích zřejmě neklapne. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přitom stěhování úředníků považovala za pilotní projekt obnovy tuzemských nádraží.

Plán měl za cíl vrátit zejména do velkých nádražních budov život a snáze tak pronajímat i zbylé prostory komerčním nájemcům. SŽDC proto státu prostory nabízela zadarmo nebo za symbolické nájemné.

Později ale velkorysou nabídku přehodnotila, což zkomplikovalo řadu vyjednávání včetně uvedeného stěhování zhruba 140 úředníků teplické finanční správy. „Ta má v současné chvíli vyhovující prostory, stěhováním by ročně ušetřila pouhé tři miliony korun a tím to skončilo,“ uvedl na čtvrteční konferenci k obnově nádraží Josef Hofhanzl, ředitel stavební správy západ, která má rekonstrukci teplického nádraží na starosti. 

Chystaná rekonstrukce nádražní budovy z roku 1878 má podle odhadu vyjít na zhruba 400 milionů korun. Původní nádraží se na počátku minulého století značně rozrostlo zejména o byty drážních zaměstnanců. Ty už ale v současnosti nejsou potřeba a většina budovy je tak dlouhodobě nevyužívaná. 

Správa železnic proto v současnosti hledá pro budovy nové nájemce a zároveň do nich plánuje ve větším počtu přesouvat vlastní zaměstnance. Prázná nádraží ale neplánuje pronajímat za každou cenu. Podle Hofhanzla není například vhodné, aby v nich vznikaly například herny. Přednost mají služby, které mohou využívat cestující, jako jsou například trafiky, restaurace a bufety, případně kadeřnictví. 

Kromě plánů na další opravy nádražních budov SŽDC představila novou internetovou mapu plánovaných dopravních staveb. Ta obsahuje informace o termínu zahájení a ukončení realizace i stručný popis každé chystané železniční stavby.