Letecký provoz nad Českem opět zhoustl, nejvíce platí Lufthansa a Emirates

  1:00aktualizováno  1:00
Letecký provoz nad Českou republikou stále houstne, což se promítá i do výsledků státního podniku Řízení letového provozu. Firma vykázala nejvyšší obrat v historii, meziročně stoupl i zisk. Hlavními plátci jsou stále Lufthansa a Emirates, jejich podíl však klesá. Přibývají naopak peníze od nízkonákladových aerolinií.

Testování systému Remote Tower | foto: SAAB

Podle zveřejněné výroční zprávy dosáhlo Řízení letového provozu (ŘLP) čistého zisku 383 milionů korun při tržbách čtyři miliardy korun. Státní podnik tak výrazně překročil ve všech ukazatelích svůj plán. Ministerstvo dopravy, které je zřizovatelem firmy, si od ní loni nechalo vyplatit 129 milionů korun. Stejnou částku má požadovat i letos.

I přes rekordní provoz a tržby však firma nedosáhla nejvyššího zisku v historii. V roce 2013 vydělalo ŘLP 406 milionů korun po zdanění, což vysvětluje i tím, že snížilo jednotnou sazbu pro traťovou službu – za rok 2016 klesla na 1 161 korun, tedy o dvě procenta méně než dřív. Do roku 2019 má přitom cena za jednotku dále klesat.

Počet pohybů v českém vzdušném prostoru loni poprvé přesáhl hranici 800 tisíc za rok (konkrétně jich bylo 836 tisíc), což znamená meziroční nárůst o sedm procent. Tradičně největší provoz je v červenci. „Objem letového provozu se v naší zemi za posledních dvanáct let zdvojnásobil,“ uvedl ve výroční zprávě generální ředitel Jan Klas.

Podle odhadů ŘLP přelétlo přes Česko v letadlech 130 milionů lidí. Nárůst provozu v loňském roce v Česku je jeden z nejvyšších v Evropě, doprava navíc roste i letos.

Největší část nákladů ve firmě jde do výplat a dalších benefitů: osobní náklady loni stouply téměř o desetinu, počet zaměstnanců vzrostl z 922 na 941. Průměrné mzdové náklady na jednoho zaměstnance se loni vyšplhaly na 147 tisíc korun za měsíc. ŘLP patří dlouhodobě mezi nejlépe platící firmy v Česku.

Hlavním zdrojem příjmů tuzemského letového řízení je stále společnost Lufthansa, i když její podíl opět poklesl: ještě v roce 2013 tvořily navigační služby pro německého dopravce desetinu celkového objemu, loni už jen 7,8 procenta. Klesá ale i podíl dlouhodobé dvojky na českém nebi, společnosti Emirates. Výrazně naopak posilují nízkonákladoví hráči, zejména Wizz Air a Ryanair. V přibližovacích poplatcích je patrné oživení Českých aerolinií, které v Praze v objemu navigačních služeb vedou. Následuje Travel service a easyJet.

Největším byznysem pro ŘLP zůstává poskytování letových navigačních služeb – tvoří 92 procent tržeb. Roste ale i podíl komerčních aktivit, které se loni na tržbách podílely 92 miliony korun. Jedná se zejména o činnost Letecké školy ŘLP. Firma ovládá sto procenty i Czech Aviation Training Centre pro výcvik pilotů. Letecká škola však zatím vydělává minimálně: podle výroční zprávy loni vykázala zisk 193 tisíc korun.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Najdete na iDNES.cz