Na reklamě jsou výrobci spotřebního zboží závislí.

Na reklamě jsou výrobci spotřebního zboží závislí. | foto: Profimedia.cz

Velké firmy brojí proti zdražení televizní reklamy

  • 49
Jindy nesmiřitelní konkurenti jsou nyní spojenci. Největší inzerenti, tedy mobilní operátoři, výrobci kosmetiky, pracích prášků, sušenek, minerálek, kávy, piva, čokolády nebo léků, kteří ročně dají do televizní reklamy devět miliard korun, v úterý zahájili tažení Sněmovnou proti drahé reklamě na Nově a Primě.

Chtějí, aby poslanci rozšířili ještě na dva tři roky reklamu v České televizi, než se rozjedou digitální kanály. Tak by nebyli v kleštích.

V úterý se s šéfem Sněmovny Miloslavem Vlčkem sešli zástupci firem a reklamních agentur, aby mu předali otevřený dopis proti vznikajícímu dvojvládí Novy a Primy. "Trh je pokřivený. Nedaří se časově provázat pokles reklamy v České televizi s nástupem digitálních televizí, které mohly trh vybalancovat," řekl šéf Českého sdružení pro značkové výrobky Jan Levora jako zástupce osmdesáti procent inzerentů.

Podle smluv na příští rok, které se právě uzavírají, sílící komerční televize zdražují svůj čas o patnáct až pětadvacet procent. Půlminutový spot v hlavní vysílací době na Nově nyní stojí 350 až 400 tisíc korun. Ta má z reklamy ročně pět až šest miliard.

Podraží šampóny?
Na reklamě jsou přitom výrobci spotřebního zboží závislí a největší, jako je Procter & Gamble nebo T-Mobile, za ni utratí ročně až miliardu. "Využívají ji zejména výrobci zboží každodenní spotřeby. A její zdražení se promítne do cen výrobků," varuje viceprezident Asociace komunikačních agentur Jiří Janoušek.

Jednoznačně se to však tvrdit nedá. Na českém trhu panuje velká obchodní konkurence, která drží ceny při zemi. V každém případě hrozí, že desítkám velkých firem zvedne Nova s Primou jejich náklady. Budou pak nuceny někde šetřit nebo zdražit.

Příští rok klesá podle zákona rozsah reklamy v konkurenční ČT na polovinu a od roku 2008 má skončit s reklamou úplně. Jde celkem o 1,3 miliardy korun. Živit ji budou už jen koncesionářské poplatky.

Ke dvojvládí Novy a Primy přitom nemělo dojít. Když vloni poslanci schválili postupný konec reklamy ve veřejnoprávní televizi, počítali s tím, že její inzertní koláč ukousnou nové digitální kanály. Jejich start však zbrzdily soudní pře.

Stačí pozdržet zákon
Cesta k řešení je narychlo odsunout zákon o reklamě v ČT. "Zatím počítáme s tím, že se reklama sníží. Sami nic neiniciujeme. Ale o těch snahách víme a umíme si poradit s penězi i bez nich," reagoval mluvčí České televize Martin Krafl. "A pokud bychom peníze dostali, pak je investujeme na digitalizaci archivu od začátku vysílání, na to nemáme dostatek prostředků, do digitálního vysílání a na výrobu pořadů," podotkl.

Reklama živí Českou televizi jen z jedné třetiny. Jinak stojí hlavně na diváckých poplatcích. Předseda Sněmovny Vlček hodlá v dalších týdnech jednat s řediteli televizí, experty a poslanci. "Musí se to řešit během dvou týdnů," podotkl.