Josef Bazala měl prý mrazení v kostech dva dny před svým odvoláním, ani ministr ale tehdy o ničem nevěděl.

Josef Bazala měl prý mrazení v kostech dva dny před svým odvoláním, ani ministr ale tehdy o ničem nevěděl. | foto: České dráhy

Svědomí mám čisté, nekradl jsem, říká odvolaný šéf ČD Cargo Bazala

  • 13
Odvolaný šéf nákladního dopravce ČD Cargo Josef Bazala prolomil dlouhé mlčení a poprvé promluvil o svém odvolání. Trvá na tom, že firma hospodařila dobře, o některých podezřeních však nemluví, protože o nich prý neví.

Dlouho jste se publicitě vyhýbal, nejen po odvolání. Proč?
Je to přirozený ostych. Nemyslím si, že šéf ČD Cargo se má někde fotit a stále někde vystupovat. Teď mi už ale trpělivost došla a chci smýt tu špínu, co na mě kolega Žaluda a jeho nohsledi hází.

Měl jste nějaké signály, že budete odvolán?
Mrazení v kostech jsem měl asi dva dny předem, pořád šachovali s termínem valné hromady. Ale v úterý večer jsem měl informace, že se něco takového chystá, tak jsem kontaktoval ministra, ten o ničem nevěděl. Ráno to chtěl prověřit, ale Žaluda nebral telefony, udělal zasedání o půl hodiny dříve a tajně za zavřenými dveřmi rozhodli. Dodnes nechápu, proč neodvolali jen mě.

Podle zdůvodnění drah jste záměrně dělal obstrukce s auditem a dostal jste hospodaření do ztráty. Souhlasíte s nimi?
Jsou nepravdivá a zmanipulovaná. Myslím, že nejlepší je srovnat ČD Cargo s jinými podobnými společnostmi v Evropě. Z toho jsme vyšli nejlepší. Udělali jsme razantní kroky, propustili 1 700 lidí, nezastavili jsme investice. Letos jsme se po čtyřech měsících vrátili do zisku, použili ale schválně čísla za tři měsíce, kde bylo ještě minus. Auditu jsme také nebránili, jen jsme odmítali, aby byly poskytovány informace těm, kteří neměli smlouvu o mlčenlivosti, například Žaludovým poradcům či tajemníkovi. Nic jsme skrývat nechtěli.

Josef Bazala (54)

Absolvent Vysoké školy dopravní v Žilině začal kariéru v roce 1981 v Československých státních drahách. Od roku 1993 působil na generálním ředitelství ČD, později si založil firmu Spedi-Trans. Od roku 2003 se vrátil zpět do ČD a od roku 2005 je vedl. O tři roky později přestoupil do čela nákladního dopravce ČD Cargo.

Je ženatý a má tři děti. Baví ho tenis a golf, zajímá se o historii a ekonomii. Rodinná firma Bazado se věnuje například nemovitostem.

Proč myslíte, že vás chtěli sesadit?
Jsou v tom určitě osobní důvody. Pan Žaluda je v tomhle takový zvláštní brouk a s panem Veverkou (tajemník Petra Žaludy, pozn. red.) dlouhodobě usilují o diskreditaci mé osoby prostřednictvím odebrání mé bezpečnostní prověrky. Podle mě je za tím vším právě pan Veverka a tahá za nitky.

Jak daleko je nyní tento proces?
Začalo to loni v říjnu, dal jsem souhlas BIS, aby mě prověřili. To do současnosti trvá, prověrku mám stále platnou a není důvod, aby mi ji odebírali. Jen vysvětluji lži, které na mě nakydali. Mám svědomí čisté, nikde jsem nic neukradl, nejsem propojený s Lostrem. My děláme řádné tendry.

Ve svém prohlášení jste poprvé uvedl, kolik jste si za působení na drahách od roku 2003 vydělal: 30 milionů korun, tedy zhruba 350 tisíc korun měsíčně. To je čistá mzda?
Ano, to je čistý příjem včetně odměn. Hodně to poskočilo v roce 2007, kdy jsem měl díky výsledkům drah příjem 8 milionů korun.

Kolik byl váš plat v ČD Cargo?
Teď mám zhruba 440 tisíc hrubého a 50 tisíc za představenstvo. Nyní dostanu dvouměsíční odstupné a k tomu šestiměsíční konkurenční doložku.

Tvrdíte, že změnami ČD Cargo ztratí zákazníky. To jsou smlouvy takové, že při výměně ředitele zákazník odejde?
V dopravě nemá nikdo nic jistého, ne všechny zakázky se dají uzavřít na celý rok. Jde hlavně o tranzitní zakázky, kde se tlačí PKP Cargo (polský dopravce, pozn. red.) a já s šéfy rakouského a německého Carga řešil spolupráci. Své know-how jsem nemohl nikomu předat, Žaludovy znalosti nákladního trhu jsou tristní. Dopravní trh to znejistilo.

Velká část zakázek jde přes speditéry, a vaši konkurenti tak nabízejí dopravu za nižší cenu než vy, ačkoliv pak jedou vaším vlakem...
To je naprostý nesmysl, leda že by použili jiného dopravce. Kritici nevědí, jaká je situace na trhu. Na každou přepravu se dělá kalkulace, všechny přepravy musí být nad variabilními náklady, ale celá řada je pod úplnými vlastními náklady. Zákazník je ten, komu se musíte přizpůsobit, a ne se chovat jako monopol jako v osobní dopravě.

Chystali jste se nakoupit vagony na obilí, i když proti tomu bylo ekonomické oddělení firmy. Proč?
Já o žádné takové analýze nevím. To je nějaký šum nebo se někdo snaží něco podsouvat; nebo ji někdo vyrobil na zakázku. Obilné vozy jsou jedna z priorit, v obilí je velká konkurence, ale máme málo vagonů. Ve všech komoditách to postupně bude tak, že kdo má lokomotivy a vagony, ten vládne.

Je potřeba v krizi vydávat tolik časopisů nebo sponzorovat boxerský turnaj?
Boxerský turnaj, to byla taková sranda. Vědět o sobě musíme dávat, i když se to někomu může zdát zbytečné.

Loni jste prodali šest vagonů společnosti Vítkovice doprava k modernizaci dohromady za milion korun. Není to málo?
Přiznám se, že o tom nevím, všechno ve firmě vědět nemůžu. Všechno, co se prodávalo, je na základě znaleckých posudků.

Proč zaměstnáváte odborového předáka Jaromíra Duška?
Byl jsem na ČD a přišel za mnou náměstek Kolář a řekl mi, že je dohoda se Žaludou, že ho zaměstnám já. Proto jsme to udělali. Je na personálním odboru, detailní popis jeho práce neznám. Je tu tak rok a půl.

Ve firmě jste zaměstnal i dceru Kláru...
Taky hezká věc, že to víte. Pracovala tam, měla klasickou smlouvu za stejné peníze jako každý referent. Má VŠE i dostatečné zkušenosti v řízení, studovala v USA a umí anglicky a německy, takže kvalifikovaná je jako pan Žaluda. Když přišla do jiného stavu, ukončila pracovní poměr.

Očekáváte, že se vrátíte do ČD Cargo?
Dva měsíce si chci odpočinout a budu skákat kolem malýho Pepouška. Ale myslím, že tahle etapa pro mě skončila. Někde budu působit, asi v oboru.