Jedním z řešení, kterým obchodníci šetří energie, jsou uzavíratelné chladicí...

Jedním z řešení, kterým obchodníci šetří energie, jsou uzavíratelné chladicí boxy. | foto: Archiv Penny Market

Drahé energie přiměly řetězce šetřit, chystají navíc i investice do solárů

  • 14
V loňském roce začaly obchodní řetězce kvůli zdražujícím energiím omezovat vytápění či osvětlení. Ceny energií sice letos z rekordních úrovní klesly, firmy ale v úsporách pokračují a některé dokonce přehodnotily celý svůj energetický koncept.

„Úsporná opatření v období drahých energií se nám osvědčila jako účinná a nadále v nich pokračujeme i v letošní sezoně. Jde například o ponížení teploty ve společných částech budovy, zkrácení doby reklamního osvětlení či úpravy v systému měření a regulace,“ říká Dorota Thérová, manažerka OC Šestka.

Podobně přistupují k šetření i obchodní řetězce. Například společnost Lidl začala na přelomu let 2022 a 2023 omezovat osvětlení. „U vybraných prodejen proběhla částečná redukce osvětlení na prodejní ploše. V případě těchto prodejen spoříme přibližně 21 procent energií z vnitřního osvětlení,“ uvádí mluvčí Lidlu Iveta Barabášová.

Obchody budou snižovat teplotu. Zkrátit otevírací dobu se nechystají

Dále už v loňském roce Lidl omezil osvětlení mimo otevírací dobu prodejen, a to na parkovištích a u reklamního osvětlení. V prodejně pak snížil teplotu o jeden stupeň Celsia. A tato opatření i nadále zůstávají. U nových prodejen pak Lidl volí nový koncept vytápění. „Tam zajišťujeme vytápění pomocí tepelných čerpadel a na střechy vybraných prodejen instalujeme fotovoltaické systémy,“ doplňuje Iveta Barabášová.

Na solární panely postupně přechází i provozovny řetězce Tesco. „Solární panely jsme zatím instalovali na střechy obchodů Tesco v pražském Edenu, Žatci, Chotěboři, Milovicích, Skutči a na distribučním centru v Postřižíně. Počítáme s tím, že je budeme instalovat i na další provozovny,“ říká mluvčí řetězce Iva Pavlousková.

Kromě toho v rámci úspor společnosti omezila reklamní osvětlení a také snížila teplotu na prodejnách. Na noc se v provozovnách i na parkovištích zhasíná. „V rámci modernizace prodejen budeme pokračovat s instalacích dveří na chladicí pulty, což vede k úsporám energie. Dokončíme přechod našich pecí z plynových na elektrické. Budeme také navyšovat počty tepelných čerpadel, která zásobují naše obchody teplem,“ vypočítává Pavlousková.

Žádné přebytky ani odpad. Řetězce vítězí v boji proti plýtvání potravinami

Společnost Albert se při úsporách zaměřuje na nákupy elektřiny. „Velký objem odebrané elektřiny nakupujeme s předstihem, abychom měli zafixovanou cenu, pouze malý podíl dokupujeme v průběhu roku,“ říká mluvčí Albertu Tomáš Mareček. Mezi další opatření patří například chladicí a mrazicí skříně s dvířky, osvětlení s LED technologiemi nebo moderní topení a chlazení s inteligentním elektronickým monitoringem teplot.

Zrekonstruovaná prodejna údajně ušetří až třetinu energií proti stavu před rekonstrukcí. Za opatřeními ale podle Marečka nestojí vysoké ceny energií. „Úsporná opatření nejsou motivovaná aktuálními výkyvy cen energií, ale zejména dlouhodobou strategií na snižování emisí skleníkových plynů ve vlastním provozu a uhlíkové neutrality ve 2040,“ dodává.

Neotřelá kampaň využívá snížení DPH. Penny ho do cen potravin promítne dříve

Pro Penny Market je jedním z řešení například i energeticky neutrální prodejna. „V únoru příštího roku plánujeme otevřít již druhou celodřevěnou prodejnu v České republice ve Ždírci nad Doubravou. Bude vybavena mnoha moderními technologiemi a bude energeticky neutrální,“ říká mluvčí řetězce Tomáš Kubík. I zde došlo k modernizaci prodejen, vyměnilo se osvětlení na úspornější LED světla a osazují se fotovoltaické panely.

„U nově budovaných prodejen instalujeme technologie přispívající k výrazným energetickým úsporám, ať už jde o rekuperaci či nové generace technologií chlazení a vytápění,“ dodává Kubík. Naproti tomu snížení teplot na prodejně společnost nezavedla a ani to neplánuje.

Společnost Kaufland přešla v lednu 2022 na energii výhradně z obnovitelných zdrojů. Nové prodejny už jsou vytápěny čistě formou rekuperace, kdy využívá odpadní teplo z chladících zařízení. Na tuto formu vytápění společnost postupně přechází i u ostatních prodejen, a to jejich postupnou modernizací. Na všech prodejnách používá pouze úsporné LED osvětlení a postupně jím nahrazuje i venkovní osvětlení. Nyní společnost začíná s přechodem na fotovoltaiku, v příštím roce ji plánuje umístit na osm prodejen.