Výroba obřích Airbusů A380 se zdrží o 6 až 8 měsíců.

Výroba obřích Airbusů A380 se zdrží o 6 až 8 měsíců. | foto: Reuters

Obří, dvoupatrový Airbus nabral zpoždění

  • 3
Letoun A380 prý bude pro letectví znamenat stejný převrat jako Boeing 747 před pětatřiceti lety. Výroba největšího civilního letounu však pro společnost Airbus, která z něj chce udělat svou vlajkovou loď, zatím znamená velké problémy.

ČTĚTE TAKÉ:
Hvězdou francouzského aerosalonu je A380
Obřímu Airbusu má konkurovat prodloužený Boeing

Už vývoj letounu, který je vysoký jako sedmipodlažní budova a dlouhý jako tři čtvrtiny fotbalového hřiště, stál mnohem více, než se předpokládalo. Teď vedení Airbusu přiznává, že nestihne první objednaná letadla dodat včas svým zákazníkům. A bude muset platit penále.

Výkonný ředitel Airbusu John Leahy tento týden připustil, že jeho firma nové stroje dodá se zpožděním šest až osm měsíců. Bohužel pro něj to musel udělat během propagačního turné, kdy s A380 létá po Austrálii a Asii a snaží se nalákat nové kupce.

Dobré propagaci neprospělo ani to, že odlet letadla musel být odložen, protože se na letounu musely vyměnit dva ze čtyř motorů.

„Výroba jednoho letadla A380 stojí okolo 285 milionů dolarů. Takže co se týče penále za zpožděné dodávky, mluvíme řádově o milionech dolarů. Ale nechci zacházet do bližších detailů vzhledem k tajnosti smluv mezi námi a zákazníky,“ přiznal Leahy.

Letouny A380 pojmou 555, ale mohou unést po úpravách až 800 cestujících. Airbus na ně má zatím 159 závazných a dalších sto předběžných objednávek od přepravců, jako je Quantas, Singapore Airlines nebo Malaysia Airlines.

Podle Leahyho se objednávky na dvoupatrového obra blíží počtu 250, díky čemuž nebude projekt ztrátový.