Nová auta Češi nekupují, přednost mají ojetiny

  • 69
Českým autosalonům nepomohly ani prázdniny. Ani během dvou letních měsíců se nepodařilo zvrátit trend stále klesajícího zájmu o nové automobily. Za osm měsíců roku se jich prodalo jen něco málo přes 88 tisíc, asi o 12 procent méně než loni.

Během prázdnin si koupilo nový osobní vůz přes dvacet tisíc lidí. To v porovnání s předchozími měsíci roku znamená další mírné zpomalení.

Postavení stálic se nemění. Nejúspěšnější na českém trhu je mladoboleslavská Škoda, která od začátku roku do konce srpna prodala 42 tisíc vozů.

Dvojkou českého trhu je Volkswagen. Prodal sice podstatně méně než jeho dcera z Mladé Boleslavi, na rozdíl od Škody ale jeho prodeje rostly. Pro Volkswagen se rozhodlo 5 316  nových majitelů, o pět procent víc než před rokem. Podobně se dařilo i Fordu. Ten v Česku za prvních osm měsíců prodal přes čtyři tisíce vozů.

Naproti tomu ojetiny Češi kupují stále víc. Za osm měsíců si jich Češi pořídili přes 78 tisíc. V podstatě u všech případů jsou ojeté vozy ze zahraničí. Ani nárůst počtu ojetin ale nestačí pokrýt výpadek snižujícího se počtu nových aut.

Statistici připisují pokles například tomu, že kvůli nižší DPH vykazují Češi část prodaných užitkových vozů jako užitkové, ne osobní automobily, uvedla ČTK.

Tento argument podporuje fakt, že prodej malých užitkových vozů stoupl meziročně téměř o polovinu. Celkem se v této kategorii prodalo přes 16 tisíc těchto vozů. Někteří ekonomové se ale domnívají, že trh je už nasycen.