Stát podle dodatku spolufinancuje komplikace při stavbě mýtnic. Ilustrační foto.

Stát podle dodatku spolufinancuje komplikace při stavbě mýtnic. Ilustrační foto. | foto: Alexandr Satinský

Mýtné se může prodražit o stovky milionů

  • 117
Dvaadvacet miliard korun má rakouská firma Kapsch dostat za vybudování a desetiletý provoz systému mýtného. Teď se ukazuje, že daňoví poplatníci možná zaplatí o několik desítek až stovek milionů korun víc. Za vše může utajovaný dodatek k smlouvě mezi Kapschem a státem.

Mnohastránkový dodatek ke smlouvě uzavřené letos v březnu nenápadně přibyl o měsíc později. Nikdo ze zúčastněných netuší, co všechno přesně obsahuje. Firma Kapsch ho totiž - stejně jako znění podstatných částí kontraktu - odmítá zveřejnit. K mlčenlivosti zavázala i ministerstvo dopravy.  

"Rádi bychom dokumentaci zveřejnili. Teď jednáme s Kapschem o dalších možnostech a radíme se i s právníky," řekl v pátek odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). 

Ten podle informací MF DNES problémy s utajeným dodatkem, který současné vedení ministerstva objevilo až nedávno, řešil i na středeční schůzce s ministrem financí Vlastimilem Tlustým. Příští středu oněm chce informovat vládu. 

Sporný dodatek měl původně pouze změnit termíny, ve kterých firma Kapsch systém postaví. Ministerstvo se s rakouskou firmou totiž dohodlo, že na dálnicích začne 171 mýtných bran fungovat už 1. ledna 2007 (tedy o tři měsíce dřív, než bylo plánováno) a výměnou za to Kapsch dostane tři měsíce navíc na dobudování 501 mýtnic na silnicích I. třídy.

Stát platí náhradní řešení a komplikace
Podle zdrojů MF DNES jsou v dodatku schována další rozporuplná ustanovení, která mohou znamenat neplánované náklady pro stát. "Jakmile ve výstavbě nastanou jakékoliv komplikace, stát na tom jenom prodělá," řekl úředník obeznámený s textem. 

Ministerstvo totiž údajně odsouhlasilo, že Kapsch může k tomu, aby stihl lednový termín, použít provizorní řešení, jako například náhradní zdroje elektřiny pro mýtné brány. Resort dopravy se měl navíc zavázat, že se na vybudování těchto dočasných zařízení bude finančně podílet.

Pokud by skutečně takové ustanovení v dodatku bylo, znamenalo by to, že stát bude přispívat například na  pronájem a obsluhu desítek dieselagregátů. Ty bude muset Kapsch namontovat k řadě dálničních mýtnic, protože nepožádal včas o stavební povolení a nemůže tak dobudovat standardní elektrické napájení. Generátory budou muset denně zavážet naftou desítky cisteren.

"Ke zveřejňování těch částí smluvních vztahů, které obsahují naše technické a obchodní know-how, máme stejný poměr jako všechny firmy - nezveřejňujeme je," odpověděl v pátek šéf Kapsche Karel Feix na otázku, zda má podle dodatku náklady za provizorní řešení hradit také ministerstvo.

Šimonovský: Četl jsem to pouze zběžně
Dodatek za ministerstvo podepsal bývalý ministr Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Ten přiznává, že neví, co přesně podepsal. "Četl jsem to pouze zběžně, bylo to hodně stran. Ale moji lidé mi řekli, že je to výhodné pro stát. Tak tam snad nic špatného není," řekl v pátek Šimonovský.

Projekt mýtného se už od začátku potýká se značnými problémy. Je čím dál zřejmější, že plánovaný lednový ostrý start se nestihne a projekt bude mít nejméně tři měsíce zpoždění.

"Už kvůli tomu, že systém musí projít alespoň dvouměsíčním zkušebním provozem," řekl člen sněmovního hospodářského výboru Karel Sehoř (ODS).

Kapsch dosud vztyčil pouze 110 ze 171 dálničních mýtnic, drtivá většina však zatím nemá potřebné elektronické zařízení. Šéf Kapsche Feix v pátek nedokázal říct, kolik bran už je plně funkčních. Podle posledního, pět dní starého zápisu z  kontrolního dne není plně funkční zatím ani jedna.