Tramvaje spojovaly Bratislavu s Vídní už před válkou. Znovu by mohly mezi oběma hlavními městy jezdit v roce 2013.

Tramvaje spojovaly Bratislavu s Vídní už před válkou. Znovu by mohly mezi oběma hlavními městy jezdit v roce 2013. | foto: Profimedia.cz

Mezi Vídní a Bratislavou může do pěti let jezdit tramvaj

  • 18
Slováci by mohli v roce 2013 cestovat z Bratislavy do rakouské metropole tramvají. Oznámilo to vedení Badenské dráhy, která je součástí vídeňských dopravních podniků. Tramvaje mezi oběma hlavními městy jezdily už před válkou.

Provoz linky byl zastaven v roce 1938 po připojení Petržalky k Třetí říší.

Připomínka, že by tradiční spojení bylo dobré obnovit, zaznívala v posledních letech z úst slovenských politiků prakticky při každém setkání s rakouskými představiteli.

Naposledy ji rakouskému kancléři Alfredu Gusenbauerovi zopakoval slovenský premiér Robert Fico, když oba v listopadu uváděli do provozu novou dálnici mezi oběma městy.

Teď se poměrně nečekaně zdá, že by myšlenka obnovení "električky" mohla být přece jen realizována. Předběžný projekt vychází z toho, že by pro novou trať mohla být využita jednak nynější dráha z Vídně do Badenu, jednak linka rychlodráhy S7 do Wolfsthalu.

Nově vybudovat je potřeba jen sedmikilometrový úsek z Wolfsthalu do Petržalky, který byl po válce zlikvidován.

Linka má doplnit lodní spojení metropolí
První odhady hovoří o tom, že na obnovení někdejší tramvajové linky by bylo potřeba asi 70 milionů eur (zhruba 1,85 miliardy korun). Největší část těchto prostředků by spolykal most, který by bylo nutné postavit přes dálnici.

Autoři projektu vycházejí mimo jiné z velkého úspěchu lodního spojení mezi Vídní a Bratislavou, které je pod názvem Twin City Liner navzdory relativně vysoké ceně značně vytížené a pro příští rok má být rozšířeno o další plavidlo. Konkurenci rychlovlakům železnice by tramvaj podle nich neměla představovat, protože jejím hlavním cílem by bylo spojit co nejvíce malých míst na trase s hlavními městy.

Předpokládá se, že jízda tramvají mezi Vídní a Bratislavou by trvala něco přes hodinu a nový spoj by měl vyjíždět každých 15 minut.


Linka Vídeň - Bratislava

Místní dráha Vídeň – Bratislava (německy Pressburger Bahn nebo Localbahn Wien – Pressburg) byla elektrifikovaná trať na pomezí tramvajové a železniční dopravy (lze ji přirovnat k příměstským drahám v západní Evropě), která spojovala dvě velká města na Dunaji, Bratislavu a Vídeň.

Dráha byla v provozu v první polovině 20. století. Po druhé světové válce byl zprovozněn pouze úsek na rakouském území z Vídně do Wolfstahlu, který byl koncipován již jako železnice.

Dnes jezdí po upravené části místní dráhy Vídeň – Bratislava linka vídeňského S-Bahnu S7 mezi Schwechatem, kde se nachází vídeňské letiště, a Wolfsthalem, kde je konečná stanice. O prodloužení přes Kittsee do Bratislavy se mnohokrát v 90. letech 20. století diskutovalo. Podle posledních plánu by linka mohla být postavena v roce 2013.

Zdroj: Wikipedie