Vanilková zmrzlina, slané brambůrky. Češi preferují tradiční příchutě

  1:06aktualizováno  1:06
Citron, pomeranč, vanilka. Výrobcům limonád, zmrzlin nebo třeba bramborových chipsů v Česku nejvíce vydělají klasické příchutě potravin. S exotičtějšími variantami experimentují spíše mladí Češi. Prosadit se s novinkami není pro výrobce vůbec jednoduché, hlavně kvůli nedostatku místa v obchodech.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Když loni společnost Intersnack, výrobce chipsů Bohemia, uváděla prémiovou řadu Kotlíkových brambůrek, začínala s neobvyklými příchutěmi sladké chilli s paprikou nebo rozmarýn s mořskou solí.

„Spotřebitel ale dal jasně najevo, že solená varianta je základ, a­proto jsme neplánovaně rozšířili řadu o klasiku,“ popisuje šéf společnosti Intersnack Pavel Šercl. Solená varianta se poté okamžitě stala nejprodávanější z této řady brambůrek.

Zkušenosti největšího tuzemského prodejce brambůrek potvrzují čísla společnosti Nielsem. „Většinu nákupů tvoří klasické solené chipsy, které jsou dlouhodobě jedničkou na trhu a tvoří více než 40­ procent z objemu prodaných chipsů,“ uvádí Lucia Pavlinská z firmy, která sleduje prodeje v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím.

Tradiční chutě vedou i u dalších potravin. U čokolád nejvíce zákazníky láká ta mléčná, mezi zmrzlinami vede vanilková a čokoládová, ze žvýkaček jsou nejnakupovanější příchutě peprmintová a mátová.

Více než polovinu prodejů vod tvoří podle dat společnosti Nielsen ty neochucené, z ochucených pak vede citron, následován pomerančem a malinou. Pomeranč a citron jsou stálicemi i v kategorii sycených limonád, kde první místo zaujímají koly.

I u kolových limonád si přitom výrobci hrají s příchutěmi. Zaměřuje se na ně především Pepsi Cola, která letos uvedla na trh variantu cherry. „Už v prvním měsíci měla Pepsi Višeň podíl dvě procenta jako Pepsi Twist, což byla předtím nejprodávanější ochucená kola,“ chválí si novinku Michal Šlechta, manažer značky Pepsi.

Pepsi Cola se do budoucna chce na nové obměňování příchutí zaměřit, protože je tam „potenciál růstu“. Višeň navíc zůstane v nabídce trvale.

Višeň přitom zároveň představuje určité pootočení kormidla, protože nová příchuť je bez cukru. Nekalorické varianty totiž podle Šlechty zažívají mnohem rychlejší růst než ty kalorické.

Exotika vede u mladších

Přestože většina zákazníků sáhne po solených brambůrkách, citronové vodě a vanilkové zmrzlině, je tu skupina hlavně těch mladších zákazníků, kteří rádi experimentují. A ta stále roste.

Na mladší cílovou skupinu se zaměřuje třeba značka chipsů Chio, spadající rovněž pod Intersnack. „Pro tuto skupinu zákazníků je lákavější zkoušet a objevovat, proto se více daří příchutím, jako je Sour Cream & Onion,“ popisuje Šercl.

Lay’s proti Bohemia Chips. Na brambůrkové frontě začíná být horko

Podle Pavlinské z Nielsenu tyto netradiční příchutě ukrajují z největšího koláče silné trojky. Kromě zmíněné smetany s cibulí k nim patří chilli & limetka nebo hořčice. „Pokud se zaměříme na mladou generaci, vidíme z výzkumů, že preferují obecně sladší chutě. Velmi jim chutnají exotické příchutě a­ toho také využíváme s letošní novinkou Margot Exotic,“ upozorňuje Andrea Brožová z Nestlé.

Další z příchutí, která zažívá poslední dobou vzestup, je slaný karamel. Patrné je to podle Václava Koukolíčka, mluvčího obchodů Tesco, hlavně u zmrzlin. „Nejprodávanější jsou ale stejně známé příchutě vanilka, čokoláda, jahoda,“ dodává.

Testováno na lidech

Vybrat a namixovat správné příchutě je pro každého výrobce úkol hodný alchymisty. Rozlet jim přitom komplikuje fakt, že regál v obchodě není nafukovací a více místa na něm by chtěli všichni.

Výrobci mají různé přístupy, ale většinou se snaží novou příchuť nejdříve otestovat v takzvané limitované edici. Ta nemůže být úplně malá, aby se vůbec vyplatilo měnit výrobní postupy, takže se musí udržet v prodeji minimálně několik měsíců.

Které příchutě mají Češi najraději?

„Standardně to v Nestlé děláme tak, že limitovaná edice je na trhu tři měsíce a pak vidíme, zda se chytne, nebo ne,“ popisuje mluvčí Nestlé Andrea Brožová. Jen v malém počtu případů se ale podle ní stane z limitované edice výrobek ve stálém portfoliu. Třeba u Margot zavedli jiný model a od letoška je na regálech nastálo její varianta Exotic. A­ v ­rámci ní se vždy po šesti měsících točí nová příchuť, nyní je to citron se zázvorem.

Jinak na to jde výrobce tradičního tuzemáku, společnost Stock Plzeň. Kromě klasiky a příchutí kávy a­ mandlí zkouší nyní limitovanou variantu jablko se skořicí, která je k­ mání pouze v Albertech. Jenom Tesco zase prodává kokosový Božkov speciál. Výrobce jednak novou příchuť otestuje ve stovkách prodejen a jednak ukojí touhu řetězců po exkluzivitě.

Není místo v regálech

Obecně podle výrobců platí, že dostat na regál nový výrobek – a­ k nim se počítá i jiná příchuť – je ukrutně těžké. Většinou se proto pokoušejí domluvit s obchodníkem na tom, že jej pár měsíců odzkoušejí, a když se chytne, nahradí jím starší variantu, která se tolik neprodává.

„Ve většině případů novinky listujeme na úkor jiných, méně rotujících položek na regále,“ potvrzuje Šercl za Intersnack. A zmiňuje další možnost, kam s nimi. „Pokud místo není, využíváme druhotných umístění, předbalených stojanů a ­podobně,“ dodává.

Jde o nejrůznější samostatně stojící stojany mimo hlavní regál, které většinou výrobce dodá obchodníkovi na míru a sám se o ně stará. Na zákazníka číhají v místech, kudy musí projít, úplně nejlepší je to před pokladnami.

„Když je novinka pro obchodníka zajímavá, bývá ochoten věnovat jí místo v regále i nad rámec stávajícího portfolia,“ dodává Tomáš Hejkal, marketingový ředitel společnosti Stock Plzeň-Božkov.

Každý výrobce se také už setkal se situací, že mu sázka na danou příchuť nevyšla. U zmíněného tuzemáku jde například o jinak oblíbené pralinky. Nanuk Míša a jeho nynější výrobce Unilever opustil meruňkovou variantu. A ani rozmarýn s mořskou solí u Kotlíkových brambůrek už neseženete. Nahradila ho suchozemským Čechům lahodící obyčejná sůl.

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Nejdelší let na světě proběhl hladce, v Sydney přistál po 19 hodinách

Na letiště v australském Sydney dosedl v sobotu večer SELČ, v neděli ráno místního času, boeing aerolinek Qantas, který...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Vitásková nedostane odškodné ve výši 170 tisíc, soud její žalobu zamítl

Obvodní soud pro Prahu 2 zamítl žalobu bývalé šéfky Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Aleny Vitáskové, která od...

Lovit drahé lidi není řešení. Firmy by měly vzdělávat, říká ekonom

Spousta zaměstnavatelů si stěžuje, že nemůže najít kvalifikované zaměstnance, kteří by dokázali obstát v digitální...

Ceny mobilních tarifů: mírný pokrok, k ideálu stále daleko

Telekomunikační trh v Česku se za poslední měsíce posunul. Většinou k lepšímu. Nejnižší tarify jsou však stále příliš...

Sazenic bude dost, nářadí se chopím i já, zve šéf Lesů ČR na veřejné sázení

Lesy České republiky vůbec poprvé ve své historii připravily společné sázení stromků ve všech krajích. Výsledkem má být...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz